Pàgineshttps://www.catalunyareligio.cat/ca/pregariacat-celebra-seu-dese-aniversari-nova-web

dilluns, 16 de gener del 2012

LA MINYONIA D'UN INFANT ORAT










LA   MINYONIA  
D'UN   INFANT    ORAT
de   LLORENÇ    RIBER                


Als primers  anys d'estudis de Llatí,  seria devers  els anys 1.960, caigué a les meves mans  aquesta  "joia"  de la "Literatura  Mallorquina"...i   la  vaig  engolir  d'una  "tirada".
La vaig llegir i rellegir un pic i un altre  i sempre tenia un gust més saborós...
      M'agradava tant  que  usava el "llibret"  per  a fer els dictats  quan  donava  quatre  nocions de mallorquí  (abans de la "normalització lingüística")

LLORENÇ   RIBER   (1.881-1.958)  estudià  a Lluc ( al.lot-blau)  i al Seminari de Sant Pere.  Participà  en la "Renaixença" , fou Mestre en Gai-saber, i  al  1.935, escriví  "La Minyonia d'un Infant Orat", en la qual reflexa poèticament, bellament, meravellosament, la "minyonia" d'un infant de poble de muntanya, l'ambient del  Santuari de Lluc,  la  gràvida acollida de les "Possessions de Muntanya"   mallorquines.
 Per  a  mi  és, sens dubte, del  millor escrit amb la "nostra  llengua".




























        

(Vull  confessar ara  un petit "secret":   Al 1.972, es tractava de posar nom al Nou  Institut  "Comarcal"  d'Inca.  Es tractava en "claustre"  del qual  jo en formava part...  Vaig proposar el nom de l'autor de "La Minyonia d'un infant orat", LLORENÇ RIBER. Era de Camànet, poble petit al costat d'Inca...Vaig proposar el seu nom  i ningú em féu  cas...)































L'any  1.983, en  ocasió de la celebració  del  CENTENARI   de la  "Coronació" de la Mare de Déu de Lluc,  es féu  una "edició", luxoxa i acurada,  de l'obra  (la Coberta fou comenada al  famós Joan Miró)


475  exemplars   numerats  a mà.  Vaig tenir la "sort" de poder disposar del nº 147. 


La celebració del Centenari, l'edició del Llibre tornà despertar  en mi la lectura plaent de La Minyonia...i  de tant en quan aquesta  reflora
Mai em cans de llegir els seus bells "textos"

I ara m'agradaria  poder fer arribar aquest plaer a altres.  No copiaré  el llibre sencer, és dificil seleccionar... però n'indicaré alguns que de mode especial m'han copsat...
























EL  TALEC   DE  LA   FORTUNA



















UN  FURT

 
.....



L'EIXAM


























L'ÒLIBA

  




JA T'HO VA DIR LA CADERNERA















L'AL.LOT    BLAU


EL    MONESTIR  










PERDONI  LA POQUEDAT...
















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada