Pàgineshttps://www.catalunyareligio.cat/ca/pregariacat-celebra-seu-dese-aniversari-nova-web

dijous, 24 de novembre del 2011

"EMPARAULAR..." = MYTHOS I LOGOS










































(EMPARAULAR...)














"Le  mythe est un arbre qui  croît  partout, en tout  climat, 
sous tout soleil, spontanément sans  boutures" (Baudelaire)





APROXIMACIÓ

A

LA   LOGOMÍTICA

 "Les  paraules  són   els   ulls   vius   
 del    misteri "  (V.  Khlebnikov)     


       



 5.2.    A   L'ENTORN    DEL    LLENGUATGE

"La  persona  humana s'alliberà  del gran silenci de la "matèria"  gràcies  a la   paraula..."
"Conjectura, dubta,  es sorprèn  "cara"   a la realitat...Sap, captura, té relació  "amb allò que és"...gràcies  al  llenguatge...

Els instruments lingüístics  possibiliten... i   limiten...

"La  persona humana  és  depenent   del  llenguatge que usa...des  de la perspectiva  del  mythos   i   del   logos...

"l'ofici  de "persona humana" és  donar consistència  verbal    a la realitat...    
"

"la gramàtica"   de l'inhumà
Crisi  actual:  la  "inadequació"  de les paraules usuals  per a expressar els interrogants fonamentals i les respostes decisives...
"esgotament"  dels recursos verbals  en la cultura i la política...les paraules han perdut  llur  "voler  dir"...

"les dictadures, els camps de concentració,  l'anihilació  de poblacions senceres, la possibilitat de la destrucció  total  del "planeta",  la distorsió de la realitat dels  mass-media,...han afectat  negativament  el llenguatge...
perversió  del lèxic =  perversió dels sentiments... (la capacitat de l'èsser humà  d'aparaular  la realitat  és ambigua...

El  parlar humà  és capaç:
"l'ètica  de Sócrates", "les paràboles de Jesús",  "la construcció magistral de
      Shakespeare"
"disenyar camps  d'extermini",  transcriure "les sessions de la cambra de tortures",...

"La gramàtica de l'inhumà",  gràcies a  la imatge i el concepte,   pot  èsser també:  "gramàtica  de l'esperança"...(combinar sapiencialment  el "mythos" i el  "logos")        

"La  crisi global... és  "crisi  gramatical" ...el  llenguatge ja no és  "un camí cap a la veritat"...
"...abans  les paraules  podien  "matrimoniar"  intel.lecte  i realitat..."
en la cultura occidental, a finals del segle XIX,  començà  "la crisi del significat  del significat...ruptura entre  paraula  i món... 
ja  SPINOZA  (1.623-1.677)  veié  en les  "matemàtiques"   les "certeses"  (Amb  Spinoza, la metafísica perd la innocència...")




una situació d'epíleg  (after-word):  proclama  la "mort de Déu"...el nihilisme...

La informació "gegantina"  cau en els paranys de la incomunicació:  paraules  sense contingut: (ideològic,  emocional,  experiencial...)
el perill del llenguatge humà és ara: l'absència  real...  
signes de buidor: opressió,  vulgaritat,  fora creències,  perversió  de paraules sublims...
TORNAR  RETROBAR  "el lloc propi"  de la paraula...

el  llenguatge habitual,  en nostres dies,   és  limitat, empobridor, redueix  la realitat  a mera facticitat...

VEURE:  l'experimentum (empiricament verificable)

l'entusiasme, la  inspiració...les  qüestions  fonamentals,... no tenen  "lloc"...

"el sistema  modern de comunicació  és el responsable directe  de la desaparició  de la creativitat  literària  i   artística...

comunicacions  convencionals  i epitèliques...   


5.2.3.      Paraula  i pensament 

Des  d'antic:
"filosofies  i religions"  una  qüestió  fonamental   =    "què és l'home ? "

en la modernitat  l'èsser  humà   és   indefinició...


Allò que permet   descriure l'home  (el   dring   autèntic )   =  les seves  relacions:  comunicació amb els altres   Relació-comunicació-alteritat,    en l'ètic  i l'estètic, en la individulització  i en la comunitat,  en l'agape   i   en  l'eros...és   un  afer   lingüístic...total...

el  llenguatge  és l'últim  i més profund  problema  filosòfic...
el problema d' allò  que podem  saber   =   el problema d'allò  que podem  "dir"...

la paraula, tan  mythos  com logos,  =   medi imprescindible...(inclús per a arribar  al "silenci" de qualitat...)

la  història de l'home   =   relacions entre paraules   i  pensament...     

El primer  que fa l'home davant la realitat  és   "posar-l'hi  nom"...  ignoram el que no té "nom"...fora del  llenguatge    =    fora de la vida...

"CAL  ESTABLIR   UNA NOVA  CONFIGURACIÓ  DE LA "REALITAT   MATERIAL"   I    "ESPIRITUAL"...



La inestabilitat  afecta a les paraules... devaluació, pèrdua de sentit... En la mesura que vivim i  actualitzam    progressam...

"La recerca, sempre fracassada..., sempre  "recuperada"...,  d'una  gramàtica fonamental..."



5.2.4.        Paraula   i   alienació   humana 

La paraula humana és un signe d'alienació  radical de l'esser humà...

invocar, mentir, suplicar,  abjurar,  convèncer, evocar,   riure,...mai té als llavis la paraula definitiva...
però, aquest  esforç  sisífic   d'aparaulament  és font de goig,   gratitud,  sentir-se bé,...
la paraula  és  "pont"  que marca la distància  que separal'home de la realitat exterior...
les  paraules són  camins provisionals   a   "refer"   dia rere  dia...

la mística:  proposa  que el "trajecte humà" acabi  en el  SILENCI  per a recuperar la  reconciliació   desitjada,...s'apropa  al silenci...mitjançant la paraula...deixar de seleccionar  per a poder   escollir-lo  "tot"...






5.2.5         Paraula   i   traducció

l'èsser humà  es troba, del  naixement a  la mort  en un "procès  de traducció"... 
"inestabilitat  gramatical"    de  la condició humana... "viure  és traduir..."
parlam  perquè  la  immediatesa  és  quelcom inaccesible  als "mortals"...  ús de mediacions, de traduccions que sempre  s'ha de refer...una insuperable  "historicitat"...
Necessitam "traduir" perquè no tenim  a l'abast la llengua original...només formes expressives...sempre necessitam  contextualitzar els textos, les paraules...per  exigències  de la història...
"ofici d'home"    =    praxis   traductora
en separació  de la realitat externa  i de la pròpia  interioritat...
alienats   forçats a parlar
parlar   =    contextualitzar    =   traduir     =    traicionar,....per a recuperar    la  unitat   perduda
llenguatge tensiu:  en la "metàfora",   entre  imatge i concepte,   entre   mythos  i   logos...    
  














5.2.6.                  Paraula    i   soteriologia

la  "guarició" del llenguatge humà    =    definitiva soteriologia      =  restitució de  la   dignitat   ferida    =     brilla    el rostre de Déu...
"les  mil  llengües...manifesten  la irreconciliació del cor de l'home "estructural"...
la  guarició   =    paraula-diàleg     =    ús bo  de la paraula...

l'ús  bo de la paraula:    virtualitats  sanadores,  reconciliadores,   harmonitzadores ...   
totes les tradicions  religioses, sistemes filosòfics,  sistemes  culturals    ho tenen  per  meta...   =     homo  homini  frater

el  mal ús de la  paraula:   (el  mite de la "torre  de Babel")    perverteix  les relacions  amb els demés, amb  "un mateix", amb la naturalesa   =   homo   homini  lupus...

"Cap llengua  és capaç  d'articular   la summa veritat divina... la clau del sentit de l'existència..."

cada llengua és un camí diferent..., el pluralisme lingüístic  =   exponent  de  la diversitat  religiosa,  cultural,  social,   política...
BABEL  mostra  l'ambigüitat  de l'homo   loquens...

una llegua original... =   Elohim  (el  nom de Déu)   uneix   im  (subjecte ocult)    Eloh  (objecte ocult)...   



5.2.7           Paraula    i     mediacions 

"mediacions necessàries  per salvar la   distància   entre subjecte-objecte,   temps-eternitat,  arquetips-artefactes...
és comprensible  que  la divinitat    proporcioni   seguretat i certesa...
Déu és l'únic  que dóna seguretat...perquè  és  anterior a la  dispersió  de Babel...

"superar la història i les mediacions    =    pas obligat  cap a la realització  de l'èsser humà"...perquè  (a través d'elles)  es reveli el vertader èsser de l'home...
(recuperar el  llenguatge de l'EDÉN),   practicat per    "místics"   i   "gnòstics"...
l'exercici exegètic místic  és l'intent  de passar de l'àmbit  de les    manifestacions   a  la realitat de l'èsser...

Pentecostés   =    una redenció parcial   de la ferida original     =   intent esperancista...
"la persona  humana    =    l'animal   que empra   el futur  del ver "ser"   =  animal  encara no "fixat"...
"el futur és tan indispensable  per  a la conservació de l'espècie humana...com  els somnis per a  l'economia   del "cervell"...
"Pero  comprender puoi che tutta  morta
fia nostra conoscenza da quel punto,
che del futuro  fia chiusa la  porta"  (DANTE)
    
 "qualsevol explicació coherent de la capacitat  de la parla  humana...garantitzada   pel  supost de la presència  de Déu..."



5.2.8.         La   constitució  de l'èsser humà  mitjançant  la paraula  

"l'essència  lingüística  de  l'home  està   en el  "fet"  de donar nom a les coses..."

"la  paraula  humana és el nom de les coses...
Donar nom  a les coses      =     experiència  de  l'autèntica humanitat 
"l'experiència vertaderament  humana  es dóna en el "sí"  d'una  comunitat  lingüística...
les  nostres imatges i les nostres paraules      =      harmonia   amb la realitat
el  llenguatge  és l'instrument  gràcies al qual  la persona humana es nega a acceptar el món tal com és....
















5.2.8.3.              La  comunitat   històrica

la  paraula  humana   =    factor     =     emancipació    de  "l'orgànic"

"el   llenguatge   és creació   incessant   de "camins"   paral.lels...la   "llengua",  refutació  del  "determinisme"...afirma que el món pot   ser d'una altra  manera..."
(els  atentats  contra  les seqüències   lògiques... ,  l'ambigüitat,    la  polisèmia,     la   imcomprensió,   la facultat de "mentir"...  no són malalties del    llenguatge..., són les arrels del seu geni...)

"El mite de la  "Torre de Babel"  és un exemple  magnífic d' inversió simbòlica:  "la  humanitat  no  fou destruïda  quan es dispersà  entre llengües,...al contrari,   aquesta dispersió salvaguardà   la seva  "vitalitat"  i  força  creadora..."  (STEINER)


"La  Paraula  és  el "fons" més íntim  i autèntic  de la persona,...la  "cura"  de la  qualitat  de "La  Paraula"   està en mans de l'home...

la problemàtica en torn  a la "paraula"   abasta  tota  l'existència   humana... 

(entre  els "camps-de-concentració"   i  la perversió-de-la-paraula-humana    hi ha   sintonia   total)

"Les distincions  han de servir  per   a  unir,  i no per a separar"  (Jacques  MARITAIN)

la  salut... depèn   de "la salut de les paraules"
la persona    =    relació     =    expressions   verbals


REHABILITAR   LA PARAULA...     Crisi  del nostre temps   =   crisi   gramatical

      Jacques  MARITAIN  (1.882-1.973)






5.3.       EN     TORN      AL    LOGOS      

La recerca  d'una  ratio, per a  organitzar  l'existència humana, basada en principis universals: evitar   les coaccions dels instints i les   arbitrerietats  dels interessoscreats... =    el coneixement  suprem-infalible...
"La  Il.lustració  fou el segle de la  raó, ...el  "nostre" és el segle de la crítica de la raó"...
¿Què  és un "comportament  racional"...?
¿es   pot  establir una  delimitació   universalment acceptada   entre   logos  i   mythos ?...viure  com a persona   =    definir-se a partir de i en relació amb  la racionalitat...
disposició per a respondre  a les noves situacions  amb esperit  obert...
la "racionalitat"    no  es redueix    al   "saber científic"...



5.3.2.      Racionalitat   i modernitat
    
La creença  que només  "la ciència" usa adequadament  la "raó"...

KANT (1.724-1.804)  féu  una "revolució  copernicana"   de la filosofia...
"els  conceptes, com  els individus, tenen la seva "història"...(resistir  els "embats" del  temps"  (Kierkegaard)  )
La "Il.lustració"    =     l'explicació   racional   superaria  definitivament   "la  interpretació  mítica...

La raó humana podia configurar la "totalitat" de les relacions  humanes:  amb Déu, (suposant que encara s'afirmàs la seva existència), amb  el "kosmos"   i amb l'Home...
el "món"  havia tornat  "desencantat"...



5.3.3.       Paraula:   objectivitat   i subjectivitat

"A  partir  de la  comprensió  racionalista    =     explicacions  materialistes...

tot   reduït a   "matèria"...=   l'home  i el  "kosmos"    =   matèria  que  s'auto-configura   i auto-organitza...
no  hi ha "lloc"   pels   estadis  emocionals...

La  "Física-moderna"     ha qüestionat   les hipòtesis  fonamentals:  racionalistes, materialistes, empiricistes...   "totes  tenen l'estatut  de  "proposicions de fe"   ( no és possible trobar  unes fonamentacions  infalibles...)

"expliquen  qualsevol  "esdeveniment"    com   a  repetició...(talment  com fan els "Mites"...)
  









 


      










5.3.4.       Característiques   de la  "racionalitat"

a)    intersubjectivitat   semàntica
         "els  conceptes"  han de significar  el mateix  per   a tots...

b)   intersubjectivitat   empírica
         "els fets  empírics"  reconescuts  i  acceptats per a  tots...

c)   intersubjectivitat  lògica
        "les  conclusions"   suposen  una  "conceptualització   prèvia"


d)   intersubjectivitat   operativa
        "les formes  d'actuar"   iguals   per a tots...


e)   intersubjectivitat    normativa 
       "unes normes morals",  unes   "lleis"   admeses  per a tots...





EL   SABER   ÉS    "un   producte   social"






5.4.            A    L'ENTORN    DE  LA  "LOGOMÍTICA"


"La   Cultura  Occidental  (variacions  artístiques, filosòfiques, teològiques, polítiques, històriques...)   =    un   camp de batalla...  en el "sí" de la  paraula..."
Paraula     =    mythos  i   logos...   que es modula  sempre de "bell-nou"...formes guanyadores...formes  reduïdes...
el  "monolingüisme-economicista"   (llei-de-oferta-demanda)   ha estat el gran "guanyador"   (en tots el àmbits...)
"dialèctica  amo-esclau"    =   característica de nostra cultura...

el  logos,  ahir  guanyador  (pels  il.lustrats...)   avui,  es despreciat...  (new-age...)
sempre  les dues estratègies: mythos-logos...logos-mythos...
Discurs totalitari..."il.lustració total"   o   "romantització"   sense   límits...

la dialèctica:  "il.lustració"-romanticisme"  podia  haver-se donat amb harmonia...coincidentia oppositorum  (Nicolas de  Cusa),  ha seguit el camí de la imposició  sense alternatives... (guerra-civil  continua en el nostre Continent)

la  raó, a la seva dinàmica...perd  tota relació amb l'existència dels individus humans...

BON ÚS DE LA   PARAULA     =     bon ús del poder...

la  "Logomítica"       =     una adequada  administració  de les expressivitats humanes

El "mite"  s'hauria originat  en les grans "cultures" del Neolític (com  "experiències" d'un déficit...)   "Vinculat  a  la intervenció tècnica de l'individu en el món material,  (invenció de l'escriptura...)

Els "Mites"  també  són "testimonis"  de les perversions del "poder"...
Mal ús de la Paraula  =  mal ús   del mite    =    mal ús de  la imatge   =   mal ús del poder...sinónims  de la irreconciliació de l'èsser  humà...

LABOR:   "la salvació de la Paraula"  per a vehicular  la  comunicació  humana, en harmonia i cordialitat

necessitat  de totes les "diccions humanes"...el que és mític  i el que és lògic  pertanyen  a l'equipament de l'èsser humà..."renúncia"   a qualsevol discurs  o pràctica  totalitaris...
La "Logomítica"  =   un acte de salvament   =   una   pedagogia

administrar  dialògicament  la paraula...  els llenguatges  de :   imatge-concepte  =   mythos-logos...         
























 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada