Pàgineshttps://www.catalunyareligio.cat/ca/pregariacat-celebra-seu-dese-aniversari-nova-web

diumenge, 6 de novembre del 2011

MITE I CULTURA




















INTENTARÉ   DONAR  UNA  "Síntesi"   D'AQUEST  LLIBRE,

traduint  les  paraules que he "subrallat"  QUAN EL LLEGIA:



INTRODUCCIÓ

"l'home,..., poseeix  una innata  vocació  d'infinit"
"la complementarietat  entre el  "discurs   mític"  i el "discurs  lògic" constitueix, possiblement, la única  manera disponible de  l'èsser  humà  per a   expressar-se  exhaustivament"
........




1.1.  MITE I EXPERIÈNCIA  AUTOBIOGRÀFICA

"l'experiència  humana mai, en cap present, arriba a explicitar exhaustivament  totes les seves  possibilitats."
"la fixació definitiva del mite, com passa també amb el Desig, comporta inevitablement la seva destrucció  com a tal."

"les possibilitats reals de l'existència  humana  romanen  sempre amagades i, endemés, són infinitament superiors a allò que es pot tematitzar conceptualment, percebre històricament   i  experimentar en  cada moment  concret."
"...no és altra cosa que posar de relleu    nostra íntima naturalesa  de   èssers mito-lògics."

1.2. MITE  I TRAJECTE   HERMENÈUTIC
" amb freqüència, s'ha assimilat la  seva "meta final"  amb una interessada,  que no interessant,   declaració de canonicitat, ..."

"...l'èsser humà és  l'animal loquens, que  hauria de parlar,  aparaular-se i aparaular la realitat  polifònicament."

"¿ sense un ús pervers  del poder, pot haver-hi, realment, un  autèntic  "final  de  viatge canònic ?"



1.3. EXISTÈNCIA  HUMANA  I TEODICEA
"En aquest sentit té  raó Paul Ricoeur quan afirma que  "le mythe veut atteindre l'énigme de l'existence humaine à savoir  la discordance entre la réalité fondamentale  -état d'innocence, statut de créature, être essenciel-  et la  modalité actuelle de l'homme,  en tant que souillé, pécheur, coupable.  Le mythe  rend compte de ce passage par le mpyen d'un récit"

"...amb el seu ajut  rememora i actualitza,  malgrat sigui dins  un curt temps,  el seu estat original,  és  a dir, el paradís"

"...perquè ja es considerava "històricament" superat per  mitjà de l'"imperi-universal de la història  i de la racionalitat"...

"...la irreconciliació fona mental  de la cultura  occidental, que mai  ha deixat de moure's  -i  encara es mou-  en la corda fluixa  entre el  mythos  i  el  logos"...

"...tan el "discurs  lògic"  com el "discurs mític"  són praxis de dominació  de la  contingència"
"passen  del caos al cosmos"...

"...s'intentava  eludir  l'indefugible destí dels humans  com  a  massa  damnata..."


1.4.  MITE I PRESÈNCIA  REAL 














2   EL   MITE  I   LA SEVA DEFINICIÓ

"història d'Occident
la  noció  de "mite" que hem heretat dels grecs és que "el mite  es defineix pel que no és, en una doble oposició  a allò que és real,  per una part (el mite és ficció) , i a allò que és racional , per altra (el mite és absurd)"

"no hauríem d'oblidar  el fet que els mites són anteriors a  "the  spread of general literacy in the seventh century"...això significa  que totes les creacions literàries, filosòfiques, jurídiques i lògiques qua aniran  sorgint en el  transcurs  dels temps es trobaran  predeterminades , negativa  o  positivament, per  una "profunditat mítica"

"per una part, s'ha pretès, incansablement,  reduir  el mite  a logos, i, per altra, amb la mateixa constància,  s'ha procedit  a la  remitizació  de les idees..."


ARISTÒTIL

"l'home modern, l'home format en la tecno-ciència i en la informació, l'home centrat quasi exclusivament  el l'econòmic...és un solitari,... se li pot aplicar una màxima del vell  Aristòtil: "Quan més solitari em torn,  més estim  les  històries, els mites..."

"En principi pot ser convenient que, de forma breu, ens plantegem algunes qüestions,...En referim,  per una part, a la qüestió de la definició  del mite i, per altra,  a l'aproximació que mai s'arribarà a resoldre definitivament, la qüestió de la seva etimologia."


2.2.  L'ESCULL  DE LA DEFINICIÓ

"Hans Poser afirma rotundament que "no existeix el  mite, tan sols  narracions  mítiques"
el mite es caracteritza per la seva inconsistència, ...sempre  li poden afegir nous elements, matisos, modulacions,... es troba constantment sotmès  a  metamórfosis  i transformacions...
El mite tan sols manté com incommovible, en la diversitat d'espais i temps,  la  "constància   icònica"

"L'èsser humà es sent  impulsat a definir:  viure  és definir i definir-se"

"les incontables  definicions  del mite...es poden  reunir en tres gran grups: contingut, estructurals, pragmàtiques"

"Cap definició de mite és innocent...es troba predeterminada per les premises i prejudicis del  definidor

"Millor parlar d'una impossibilitat  d'oferir una definició canònica del mite, igual que la poesia o la música..."







"La interpretació que feren del mite els romàntics,...pot dur a definir el mite pel seu rendiment pragmàtic..." 
"El mite ¿és veritat  o és mentida ?  més que el seu contingut la força està en la seva funció comunicativa, ...els comportaments individual i col.lectius que es desprenen  del mite vivent i viscut...el descobriment  d'un funcionalisme transcendent...
la forma,  el contingut, la funció, el contexte..."

  

 
                                           

 
"els mites tracten  del principi,  del  arkhé,  i de les causes,  aitiai, de l'univers i d'una manera molt especial, de la vida humana..."

"Les narracions que, endemés de dir,  "volen dir",  sempre i en tot lloc es refereixen al  fonament últim  (o  la base primordial)  de l'existència humana..."

"En aquest sentit, els mites permeten el reconeixement  del món real i al mateix temps  conferixen  realitat  al  món quotidià de l'èsser humà, malgrat aquest, en tot moment, està subjecte  al canvi, a la mort, al mal,... a la  contingència"

"Per  a  realitzar  aquesta funció, el mites  narren  que tot  allò que existeix en una societat, ja siga d'orde natural o cultural,  es troba  prop de l'esfera del  sagrat."    legitimen...justifiquen...

"Justificar  alguna cosa  és relacionar-la, o, al manco, poder-la relacionar amb un valor...   

                                                                                                                                                                   
                                                                                                             Paul  Ricoeur
                             

"La mitologia no respon a la pregunta: ¿per què ?,  sinó a aquesta  altra: ¿ d'on ?
Paul Ricouer  diu que el mite té el  "pouvoir de découvrir, de dévoiler  le lien de l'homme  a son sacré"

"En les narracions mítiques,  quelcom ja existent en la naturalesa o en la humanitat està relacionat  amb una esfera del sagrat i, per mitjà d'aquesta relació,  queda fonamentat" 

"El mite, per bé o per mal, ofereix un ventall de legitimacions...
legitimacions molt diverses, com diversa i polifacètica és l'existència humana, i que té a veure , per exemple,  amb l'arrelament  més pregó  dels sistemes de valors, amb les actituds personals més genuïnes, amb la gratuïtat  amb la qual, a vegades, responem  als desafiaments del present i que no està subjecta  al  vaivé  dels interessos creats, amb l'esclavatge de la "moda", amb les raons d'estat, de partit o d'església"(Adela Cortina)

 Adela CORTINA



2.3.  APROXIMACIÓ FILOLÒGICA

"L'expressió  "donar un lógon" equival a donar comptes. Mythos, en canvi,  és la narració  de la qual no ens responsabilitzam... "el mythos  no procedeix de mi" diu Eurípides...
"El mite és una narració tradicional de les gestes exemplars..."
"Entre  els "grecs" surt, per primer cop, una oposició entre la  dramàtica  del mite i  l'abstracció  del logos"
Plató  afirma: "cal que el poeta crei mites i no raonaments"...


EURÍPIDES   (segle V a.C.)

"Heràclit: "hi ha una llei còsmica,... és una mesura mítica"

"En el mite  "la cosa"  preval sobre la paraula, mentre que, en el logos,  "la paraula" preval  sobre la cosa..."  

" A  través de la història el terme "mite" es situa a les "antípodes" del que tenia originariament..."

"Els àmbits que no són  directament accessibles  a la comprovació empírica  (com per exemple la vida després de la mort) han de ser expressats, necessariament, mijançant el "mite"

"Tutta  la cosmologia e tutta la fisica sono "mitto" i questo senso"  (Giovanni Reale)



2.4.  MITE  I  LOGOS 

"el mite, diu  Plató, cerca una clarificació en el logos, i  el logos, per la seva part, un complement en el mite... El mite ve a ser  una espècie d'estímul  del logos..."

 PLATÓ  (428-347, a.C.)

"Hans Urs  von Balthasar  ha assenyalat que el món de la filosofia aporta tres temes...primer tema: exigència de totalitat formulada per el saber;  segon tema: elevació  part damunt del a posteriori (Plató el presenta  com el de l'eros ascendent  que s'oposa a les antigues epifanies mítiques)  tercer tema: l'harmonia..."

"els filòsofs jonis, a partir de les bases propostes per la concepció mítica, construeixen la filosofia. El mite narrava amb imatges...els individus prenen consciència del fet que l'existència humana i el cosmos és una lluita constant,... aquestes intuicions  expressen el vertader fonament  de la realitat"
"El mite és un relat" no la solució a un problema..."


"de la mateixa manera que el llenguatge matemàtic no pot substituir el  llenguatge amorós,  mai el llenguatge mític  podrà ser  substituït  pel  llenguatge de la mera racionalització..." 


"mythos"  fou acollit  amb entusiasme pels poetes i en la religió popular..."
"Le mythe est une fiction, mais une fiction qui illustre une vérité"  (F.Buffiere)


2.5. MITOLOGIA

"la mitologia, tal com s'entenia a Grècia, era  còmplice  de la  poesia...

"Salusti  afirmava que el mite  parla "d'allò que mai ha esdevingut  però que, tanmateix,   sempre està present"...
 
  (segle I  a.  C.  )              
"els mites es poden classificar d'acord  amb les següents direccions:
1) direcció antropològica-etnològica
2) direcció teològica
3) direcció crític-literària
4) direcció psicològica

"no existeix  el mite en "sí", ni tan sols un determinat mite, independentment d'una concepció teològica o filosòfica..."  (F. SCHUPP) 

..........



"Hi  ha qüestions que la ciència positiva mai  arribarà  a resoldre definitivament, malgrat l'allau de declaracions verbals al respecte...Les qüestions  "antinòmiques", agafant la terminologia "kantiana" són, per exemple, aquestes:  ¿ d'on  procedeix ?   ¿ cap on vaig ?  ¿per què  la vida?
 ¿ per què  el  mal ?   ¿  per què  la  mort  ?       El mite, mitjançant el seu discurs visionari , és l'encarregat d'aportar una  base  experencial  a  aquests "interrogants"...

        Immanuel KANT  (1.724-1.804)





.......------.......






Panorama  "històric"


"El   mite   perteneix  a  la condició  humana" (H.D. RAUH )







"Des de l'antigor, la cultura "occidental",... 2 antropologies,  2 sistemes de valors,  antitètics:
 mythos-logos   (germans enemics)
tenebres-llum
primitivisme-progrés
tanmateix: "els mites es troben  en el "còdi-genètic" de l'èsser humà...


3.2. INTERPRETACIÓ DEL  MITE  I   TRADICIÓ  OCCIDENTAL
"des dels "pre-socràtics"  molts esforços per  fer: el pas del mythos  al logos
Heràclit: una mutació decisiva del pensament  occidental  ("à définir un autre registre du discours,...par  rapport au mythe, on pourrait presque dire de s'en protéger"  (Jean  Greisch) "

" a partir de LA  IL.LUSTRACIÓ:
"augmentar progressivament la "racionalització"  de totes les esfers del pensament i de l'activitat de l'èsser humà,.. desenvolupament de la nostra cultura: "la recerca de la veritat"...
"la cultura ha estat dominada per contraposicions  irreductibles:
mythos-logos
imatge-concepte
ciència-saviesa
il.lustració-romanticisme
fe-raó
ciència-tècnica
aquestes contraposicions es fonamentaven en la presumpció de que entre mythos i logos  no hi havia continuïtat sinó que eren esferes discontinues:  negació del mythos era la condició de possibilitat del logos...
ergo... s'ha passat a una afirmació indiscriminada, unilateral i autoritària del  "logos"...

processos de racionalització (dits "de modernització") han duit a  dictadures burocràtiques inhumanes...

"Una posició equidistant,...integradora, entre aquestes dues possibilitats extremes de l'esperit humà, és la tasca...      La sanitat  de l'èsser humà està en  una adequada integració de la seva  capacitat mítica   i de la seva  capacitat lògica...

  "Totes les grans empreses de la història que s'han assignat la missió de dislocar i destruir les mitologies ambientals  s'han duit a terme en nom d'una mitologia nova (o diferent), que es considerava superior"  (F.LAPLANTINE)

"també des de l'antigor, s'ha considerat  (mythos-logos) com una de les "paradoxes" més adequades per a expressar la conflictiva  i precària situació de l'èsser humà en el món"

figura-realitat
superstició-ciència
tenebres-llum
experiència-experimentum
religions positives-religió natural...
els quals d'una manera  no massa incorrecta es podrien reduir a: IL.LUSTRACIÓ-ROMANTICISME...

"una tradició "il.lustrada" està convençuda que la superació radical de la precarietat humana està en el pas del mythos  al logos, del discurs tenebrós al discurs lluminós, de la polisèmia de la imatge  a l'univocitat del  concepte...
"l'emancipació i la "majoria d'edat" ha estat sempre  la "terra promesa" per als esperits il.lustrats..."

"l'univers del mythos  és "mediavelisme" o obscurentisme,...l'univers del  logos  és  "modernitat"

però no es té en compte que l'èsser humà és sempre  "un possible  homo religiosus"     ÉS  CONTINGENT...   

"els termes irreductibles,... "ciència-religió", "coneixement científic-imaginació mítica",  perden el seu exclusivisme..."

"tan l'actitud mítica com el comportament científic són aspectes irrenunciables  de l'edificació harmònica i polifònica  de l'èsser humà..."
"la controvèrsia mythos-logos  domina la larxa de la història de la humanitat...
(quan més explícitament s'afirmava una situació "antimítica" es posaven els fonaments d'una nova edat mítica)
els estralls del mite de la ciència: matematització de la vida,  la persona humana reduïda a una  "xifra",  a un dígit...
"en el discurs teològic "cristià"  intervenen l'estructuració i les expressions mítiques,... i els interessos mai suficientment diàfans dels humans..."

"la divinitat  (Mestre Eckart) ...es troba més enllà de les paraules, més enllà del  silenci...però tan unes com l'altre  la fan present en forma d'epifania,...mai com a resultat d'una definició categorial...
l'èsser humà,  malgrat els "estralls del poder"..., gràcies al mythos i al logos  té una tendència  no dirigida  cap  a la unitat,  però sí a la "reconciliació" ...

 Mestre   Eckhart  (1.260-1.328)     




"Benaurats els que saben que més enllà de tots els llenguatges existeix l'Inefable"(Rainer Maria Rilke)

(1.875-1.926)

"tota il.lustració, ja des del temps dels "grecs" tendeix a una sobre-valoració efectiva i afectiva del "logos"... Aquesta manera de veure les coses comporta, prest o tard,  "un retorn del reprimit"...
per altra part,  als nostres dies es pot observar una ampla i amb freqüència aberrant  "romantització de l'existència"...

perdent el que fa que les persones i les coses siguin realment allòque són...




............


3.3.  EL  MITE DE LA CULTURA  OCCIDENTAL  A PARTIR DEL CRISTIANISME

"El cristianisme condemna els "mites" de la "religió"  de Grècia i Roma, com a mentides, idolatria...
Crist és el LOGOS  que ha parlat..."
els antics mites són irreconciliables amb la "veritat bíblica"...
"la crítica del politeisme és inseparable de la crítica de la mitologia.."
L'Església de tots els temps  permeneix firme en la seva posició: "El Logos del Nou Testament no congenia amb el mite"

3.4.  LA IMPORTÀNCIA DELS DESCOBRIMENTS DE LES CULTURES NO-EUROPEES 
        PER A LA INTERPRETACIÓ DEL MITE


"l'absolutisme europeu  començà a trontollar..."

3.5.  INTERPRETACIÓ DEL MITE  I  IL.LUSTRACIÓ


    Lafitau:  "fa una aplicació concreta de  la seva  crítica general als mites, que aplica també a les mitologies de la religió jueva i de la religió cristiana..."
"per  als filòsofs i els científics de la Il.lustració,  el mite i la religió s'oposen radicalment al  logos  i a la raó..."
KANT:
"no admet la possibilitat  de  conéixer  objectes  supra-sensibles... No podem conéixe cap èsser que es trobi fora de la nostra experiència sensible...el conjunt dels mites  religiosos resideix en l'espai del criticable...

HEGEL:
   HEGEL (1.770-1.831)
"La  religió permaneix en l'àmbit de la representació, mentre que la filosofia ha de penetrar en l'àmbit del cocepte...
la idea de la raó absoluta  és una il.lusió..."

FOTENELLE  i   RAYNAL:  "l'home primitiu (quasi infantil)  té una imperiosa necessitat de "narrar"  i  "fabular"...


HEYNE: (1.729-1.812):  Filòleg
"el mite està en conexió amb la interpretació  dels poetes clàssics grecs..." ("a mythis omnis priscorum hominum com historia tum philosophia  procedit")
"l'èsser humà s'expressa  per "imatges" i "sensacions"  perquè els coneixements són escassos... "no són els poetes qui han creat el "mythos", sinó que s'han inspirat en  "ells"...   "els  mites poètics ,...,són les reelaboracions  hímniques i evocadores dels "mites històrics"... "l'home coneix  les vertaderes causes  per  els distints "esdev eniments" als  quals ha de fer front..."  "intervenció dels déus per tot.."  (concreta  pro  abstractis)...
 Els mites han de ser considerats com   "les primeres fonts i els començaments de la  història dels pobles"...


3.6.  INTERPRETACIÓ DEL MITE I ROMANTICISME

Giambattista  VICO  (1.668-1.744) 

"el  mite és el mirall en el qual es reflexa la història completa de l'humanitat primitiva..."

 "els mites  constitueixen els fonaments inicials de la intel.ligibilitat immanent de les cultures"...

"els homes només comprenen el que ha estat fet per   ells..."


...........


 3.6.2.  Mite i Romanticisme
"els moviment romàntics foren un contra-pes  espiritual de la Il.lustració  i de la Revolució Francesa..."le romantisme  consacre le repli de l'extériorité  empirique  ou rationelle vers le domaine  de l'intériorité"  (George Gusdosrf)...
interpretació  "simbolista"  dels mites,...atenció als  fenómens marginals,...expansion de l'imaginaire  par-delà  les limites du réel"...

"el sentiment i la imaginació,...creació d'una nova mitologia"
"la fonction mythique régit un espace transrationel, où s'élaborent les formes primitives de l'être et du connaître"

"El mite interpretat ...d'una manera exclusivament poètica..., és el centre del saber romàntic
la mitologia, com l'art, és l'expressió òptima de la totalitat...    Els romàntics associaven de forma directa mite i saviesa,...
"la intel.ligència del mite romania amagada als il.lustrats a  causa de llur ingnorància espiritual  per la bellesa i la  profunditat dels déus dels antics grecs..."( Winckelmann)  
 "cal tornar a aquell estat anterior a la caiguda en el "pecat de pensar"  (els romàntics)
GOETHE  (1.749-1.832)
 "Proposava que la substància mítica  s'ha de realitzar exclusivament en la poesia...

El "romanticisme" posà de moda  els mites "orientals" en preferència als grecs antics... 

cercar un rehabilitació del  mite...que doni satisfacció a les necessitats vitals de l'èsser humà...
que les filosofies acadèmiques, els sistemes científics, la comprensió "mecanicista,... són incapaces de satisfer... 











Voll Verdiennst, dichterisch wohnet
Der Mensch auf dieser  Erde 
"Míticament , l'home viu en aquesta terra"
(Walter Friederich Otto)


................










3.7.  INVESTIGACIÓ DEL MITE  I   ARQUEOLOGIA

"abans dels grecs hi ha una llargíssima època ...en la qual l'oralitat  és la forma exclussiva de transmissió de les narracions mítiques..."

"la trobada de pedres tallades, en el segle XIX qüestionà  les cronologies sagrades unànimement ademeses...l'art de les cavernes,...la formació de la "Pre-història" (Paleolític i Neolític)  i la seva avinença  amb  l'origen de les espècies (evolucionisme),  ha posat i qüestionat  l'interés pels "mites"...











Mite i  antropologia

4.1.   INTERPRETACIÓ  DEL MITE I CONTEXT  POLÍTIC-CULTURAL DE  
         L'ANTROPOLOGIA

"lo mític no es pot sub-ordinar només  a la naturalesa,...ni reduir a "allò que és cíclic"... també  els factors "històric-culturals"

"tot home, tota situació tenen parel.lelismes,...però no són homologables..."

"l'antropologia  és  una  espècie de summa dels sabers de la modernitat sobre l'èsser humà..." 

"anthropology",  =  "etnografia"  "etnologia"   segons els països...









4.1.1.  Anglaterra

"superioritat dels pobles europeus..."  (els de les "Colònies" són bàrbars, inferiors, selvatges, primitius)

"segons la categoria:  mercat  i economia..."
"L'Europa dels mercaders"
4.1.2.   França
"la  sociologie"
categories:  "ordre  social", "emancipació"
"participar en els assumptes de la societat,... LA SOCIETAT DELS CIUTADANS  
ANTROPOLOGIA=  "Una religió  civil..."


4.1.3.  Alemanya
el pensament alemany és  filològic...
categoria; Völkerkunde: "el folklore" (en sentit restringit)
els contes populars...
el sentiment patriòtic...
la ciència  "històrica"
(aquest plantajament  donà lloc a uns pensament antropològics "racistes"..., de tràgiques conseqüències per la mateixa Alemanya  i "els altres pobles europeus"...)
4.1.4.  Els  Estats Units d'Amèrica

Franz Boas:  interés per la "història" de les tribus índies...
categoria:   "estils culturals",..."clau genètica de la societat"...

..........
     (a Espanya, com és lògic,  es vivia un retràs  cultural i polític...)
    "es troba una gran  influència de la vida cultural  "francesa"  a Catalunya...
 
"es poden destacar "alguns folkloristes", com Valerí Serra i Boldú, Joan Amades, Aureli Capmany..."




....................




4.2.  MITE I CRISI  CONTEMPORÀNIA  DE  LA RAÓ
"l'existència amítica és, com a màxim, un somni,  ja que la ineludible qüestionalitat de l'èsser humà, pràcticament, impossibilita una existència humana sense mites..."

"...és com  un desafiament a la intel.ligència científica, que ha d'acceptar i comprendre aquest "quelcom" diferent que és el mite i  incorporar-lo al "saber  antropològic"

Theodor  ADORNO (1.903-1.969)
 La crisi de la raó de procedència il.lustrada

"els valors són uns excel.lents termòmetres  que marquen el grau d'integració que experimenten els grups socials,...el sistema de valors...predeterminat per la tensió  mythos-logos..."

"el mite no és quelcom exterior al  logos,...ambdós es troben inseparablement units ...El mite és un dels dos pols  en torn dels qual gira nostra existència..."



4.3.  EL MITE  I  L'ACTUAL   SITUACIÓ  D'INEXPRESSIVITAT
"la situació d'inexpressivitat en la qual es troba la "cultura actual"  i, de forma especial, la teològica i humanista"...
"Tot el que té a veure amb les "qüestions últimes i fundacionals"...baix del signe de mutisme"

"tenim gran dificultats per a aprehendre a Déu..."
una proximitat inexpressada é més perillosa  que una llunyania real...
la ètica,...la religió...la convivència...l'expressió dels afectes...resulten  molt "problemàtiques"..."

la banalitat  i curtor  expressiva  dels adults
dels mitjans de comunicació ...                     redueixen les possibilitats comunicatives.
l'idioma "standard"                                                         de l'èsser humà...


"els diversos sistemes que diuen tenir quelcom a dir,  o imposar...   (una menjada del "coco") 

"l'augment de informació  sol anar emparallat  amb més creixement d'oblit..." 

  (LÉVI-STRAUSS, 1.908-2.009)

"el mite és un antidot molt eficaç contra la incomunicació mortal  dels individus..."

tots  tenim en el temps i per a l'eternitat, uns orígens comuns i una meta idèntica, que s'hauria de reactualitzar   en el temps  per a poder desactivar  el factor  envellidor  envilidor   que, inexorablement, introdueix el temps en el teixit més profund de les existències humanes..."








4.4.   LA TENDÈNCIA  PREDOMINANT  DE  LA MITOLOGIA  OCCIDENTAL

  "en l'àmbit religiós,...està format per la religió naturista, tel.lúrica, matriarcal  (pre-grega) i la "indo-europea" del "déu-pare", de tipus espiritual,...al manco en el sí de la religió oficial s'ha  imposat la segona  donant lloc al  patriarcalisme... que ha desterrat els element d'origen  matriarcal...
ha substituït una "cosmovisió" mítica  per la racional-crítica...

L'esperit-raó  és el fonament  i Déu és el Pensament,... que llibera tot l'èsser de la Matèria original."  
"un progrés  "racionalitzador", el patriarcalisme i el monoteisme,...ha comportat una pèrdua del  sentit de la vida que és "polifacètica"...

"el  mythos (matriarcat) i el  logos ( patriarcat)  no són per l'èsser humà dos modes que s'excluesquin,...
"nous"- eros
èsser -  devenir
essència -  existència
definició  - intuició

malgrat,... les "expressions-femenines" no han pogut ser erradicades  totalment...




4.5.  LA  PERVERSIÓ  DEL   MITE

"es tenia l'opinió de que el mite era "quelcom" que pertanyia al passat exclusivament,  "a la minoria d'edat"  de la humanitat..."

"El mite  i els "seus símbols"  no desapareixen  mai de la mateixa actualitat psíquica...
Seria molt instructiu  desemmascarar el   camouflage  dels mites en el nivell social...

"tan en el passat com en el present, el mite ha estat sotmès a procesos de degeneració...
s'ha transformat en un element decisiu en la corrupció de les relacions socials   i en la praxis religiosa, cultural i política..."







4.6.    CONCLUSIÓ  

"S'ha equiparat, abusivament, una forma històrica de la racionalitat humana a "la racionalitat occidental"...

"El mite, com a forma d'expressivitat humana, no és  "coincident"   ni  "oposada" a la que ens dóna la versió de "la racionalitat"...

"s'imposa  la labor de determinar  l'estructura mítica..."

"El Mite sempre és "quelcom material"   i    quelcom  "ideal"

"El Mite veu en la naturalesa l'acció d'uns esdeveniments  originals...

"ONTOLOGIA MÍTICA"
"ONTOLOGIA CIENTÍFICA" 
(determinades explicacions de la realitat)
Una "Ontologia" estableix el criteri  per a ordenar tot allò que passa  en el món i en  l'home
Cap "Ontologia" és exhaustiva  perquè la realitat és polifacètica...

Per l'Ontologia "mítica"  tot és comprès des dels orígens,... des del temps anterior al temps...

"El mite tindria que tenir "eco" en la reflexió filosòfica..."

"une expérience de solidarité universelle qui précède, s'explicite et se trouve dans le matériel  narratif d'une tradition" (VIDAL)

CERCAR "el moment filosòfic" de tot mite  i "el moment mític" de tota  filosofia

"EL PROBLEMA DEL MITE  ÉS  EL DE LA FILOSOFIA FONAMENTAL"
(Marcel Dupré)





Els grans temes  en torn  al mite


"Ce qui a  créé   l'humanité    
c'est la  narration" (Pierre  Janet) 

5.1.  MITE  I   ESTRUCTURES  NARRATIVES

"les narracions  expressen plàsticament  la veritat  de  la  vida...La narració és el producte de la consciència humana"
"El temps  no significa  res  al marge de la memòria..."

"El passat
el present
el futur...
són  categories de la consciència organitzada..."

"les  experiències viscudes  adopten formes narratives..."

"El progressiu  enfonsament  de la "religió occidental"...ha contribuit a que es cerqui  el missatge en l'art, la literatura, els contes populars, la filologia, la tradició folklòrica..."

"en l'altri de la raó   una comprensió de l'existència humana..."

"Tota obra d'art  té  un ideal  a priori...    

"L'art  de "contar contes"  la nova religió de la societat,...estan convençuts que la religió oficial (cristianisme)  ha fracassat...

"l'èsser humà ha de re-interpretar-se de  bell-nou per a recuperar el  "seu lloc en el món"

"No és el mite  el que necessita  esser re-interpretat, sinó el mateix  home,...és el  primer actor del mite..."
"el mite fundacional d'una societat  és, com l'antropologia espontània d'aquesta societa, la resposta de l'home  a l'experiència de la mort, de la sexualitat i de la carència... i significa la negació d'aquesta experiència mitjançant la  transcendència..."

"el mite, la seva "estructura narrativa", evita la tendència natural cap al "caos"...

"la narració no és una simple descripció...

"els mites provenen d'un estadi "oral" de la  cultura...

KIRK: el mite és "un Conte o narració tradicional".  El   "conte popular" una espècie de mite particular...    "el mite  desenvolupa  la trama en  un passat atemporal...el "Conte", la trama en un temps històric..."

"Els mites tracten de qüestions  sèries i transcendents...
"el mite té una intenció determinada: "tornar a conéixer còm  hem de viure i comportar-nos en el concret de la vida quotidiana"

"És la mitologia, en son conjunt,  qui ofereix el  "perfil dels mites"     

    

"è  mito solo in quanto è narrato"  (Angelo  Brelich)


"el mite afegeix una dimensió  existencial  al  "conte de fades..."

"l'expressió  "mite" reflexa la sorpresa d'aquells   que  han adquirit el costum de raonar sobre objectes que tenen una certa significació, però que en altres temps i altres llocs tenien el costum de tractar aquests objectes d'una  manera narrativa"...

"Més enllà de les lògiques  hi ha "quelcom"   que  assenta i justifica  els usos i costums...aquest "quelcom"  es pot dir sagrat..."

"La narració  és el medi idoni per a expressar els "trets més enigmàtics "  del món..."   

"la narració mítica  permet qüestionar les "naturalitats" del quotidià ,...i en primer lloc, la  contingència...

"la dogmatització és la conseqüencia fatal  del "pensament amb regulacions ortodoxes"...

"les nostres vides depenen de la capacitat d'expressar  l'esperança, de confiar a les oracions condicionals..."

"el mite representa la cristalització més primitiva de les experiencies i de les comunicacions col.lectives de la realitat"

El mite és una narració aplicada..."

"les realitats de les quals parlen les narracions mítiques  són: les institucions, les ordenacions socials de les famílies, del clan, de la ciutat..., és a dir, les bases primàries sobre les quals recolza l'existència humana..."

FRITZ STOLZ:   "el mite és una  "narració tradicional". La narració tradicional  és   una  forma expressiva lingüística d'un sistema religiós de símbols...és la producció d'un esdevaniment..."

     
5. 2.   MITE   I   CULTE
"la relació del mite  amb el culte  és un  aspecte   irrenunciable...
Els mites  agafen impuls  on l'harmonia  fonamental  estroba en qüestió...

"el fet de matar i sacrificar"  és omnipresent...
en les "festes"  dels pobles antics  el culte i el mite  estan en una relació recíproca,... indisoluble unió de les narracion mítiques   i  l'acció cultual...  

Segons el diferents autors:
 "és necessari : "la transcendance du message  (siga) ménagée dans l'immanence  du langage (ritus) "

"en la història aquestes tres realitats: mite, ritus, metafísica,... es feren autònoms..."

"el mite i el ritus són les dues cares  de la mateixa moneda...

"El mite autèntic   es troba vinculat al culte, en ell passa el que antany passà: l'acció  salvadora..."

"El mite és el complement  natural  del  ritus...ritus, acció  sagrada,..mite, paraula sagrada..."

En el centre de tota religió hi ha la manifestació  del diví, que dóna el sentit i la vida en totes les seves formes...  el fenómen original és la manifestació de la divinitat...el  lloc, la praxis cultual
UNIÓ creadora de vida i de sentit:  "No  hi ha autèntic culte sense mite,  ni mite autèntic sense culte...

"prové el  culte  del mite,  o el mite del culte ? ... disputant  auctores..."

"les veritats mítiques  només   són revelades  en una atmósfera de festivitat..."

(quan es  romp  la unitat entre el contingut mític  i la seva expressió cultual,...l'èsser humà  es perd...i sent el buit de la manca de sentit...)

"Els mites semites   manifesten  un caràcter poemàtic i rítmic... (en Temples Reials...festes d'Any Nou...)


"la finalitat dels poemes mítics  consistia  en proporcionar  una  interpretació  del riual  narrativa...

"tan el mite com el ritual...satisfan  les necessitats d'una determinada societat...

Mite i Ritus tenen com a base comú:  tipus  simbòlic,  tipus psicològic  i afectiu...

(Els mites narren...com es poblà un  mós despoblat,...pas del caos al cosmos,...  l'aparició de les estacions,... com l'unitat primordial  s'escindí  en pluralitat...)

"El mite és substancialment  un  "fenómen liminar",...iniciàció dels individus,...  té una eficàcia ontològia,...sacramentalment s'homologa  als  passats originals..."









5.3 .    MITE   I  HISTÒRIA

"Modernitat:  "temps mític" i "temps històric" dues maneres de ser en el món de l'èsser humà que s'exclouen...
Cultura polular: el temps mític  té cura de la puresa dels orígens...
"La conciència històrica  disminueix el valor de la tradició...
Disoldre la tradició afecta  a la tradició  i a la mateixa història
Historicitat:  la  història com instant autònom...La pèrdua  de les referències tradicionals  comporta  una crisi... no hi ha models en el passat...en cada present s'ha  d'arriscar la resposta...
sotmesos  a "un instant" sense fonaments...

tanmateix,  tan la tradició  com la història  permeten  que els grups  humans  experimentin "conhort" ... perquè ofereixen  justificacions  i   models;  els "models mítics"   amb l'ajut  dels històrics s'inscriuen en  l'àmbit del conegut...  asseguts  en un  continuum tradicional i històric...


la total incomparabilitat  del moment present  amb qualsevol altra  situació  o moments anteriors  provoca angoixa...  La possibilitat de comparació  allibera   l'existència   humana   d'angoixes...


El pensament utòpic:  perfectibilitat de l'home  i constructibilitat  del món  és una especulació impossible...ja que no es pot abolir  "el pecat original"...


El mite  i la realitat històrica  es troben  una situació de reciprocitat ...

El mite està en el  llindar  de la història i, per això, està sotmès  amb freqüència   a l'evolució històrica..."

 "la idea de la senyoria temporal, les divisions cronològiques...dies festius i dies laborables,... són impemsables  sense un profund  trans-fons  "mític"...

HEINRICH   SCHLIER  (exégeta)  : oposició entre mite i història  (exigència de l'absolutesa  del "cristianisme")  però no oblida que "mite"  i "història" tenen  en comú  la narració...

La Il.lustració   fou qui més ha destruit el  "mite"...

La història  un extrany  "artefacte"...al qual s'atribueixen  les mateixes propietats   que  d'antuvi  tenien els déus... 

PARADOXA:  mantenim amb la història  la relació  que l'home  "primitiu"  tenia amb el mite...

"concepció    "soteriològica"   de la història...(no exclusiu del "cristianisme"...també ideologies modernes que es confessen  atees...)

"el cristianisme i la "secularització" de la  Naturalesa  (que aquest ha produit)  fan possible  aquesta "sacralització"  de la història...que ocupa el lloc que antuvi  estava reservat a la "Providència"... (la "història"  funciona  "míticament")

For  Western  Man, historical facts are the hard and inescapable reality ( R. PANIKKAR)

"l'anthropologie repère les synchronies, c'est-à-dire  les constants du sens  pour  l'espèce  homo  sapiens, l'histoire démarque les variations  différencielles...(DURAND) 

"equiparació  de la profunditat última de l'existència humana  a les  "movilitats sense rumb de la història...

"l'histoire  est  la "derive"  du  mythe"  (DURAND)

"l'absolutització de la història du a la "relatiització" del  mite,...per a crear altres   mites...  
    
La Història l'escriven els "guanyadors" de torn:  fan intervenir el mite perquè  "interpreten"  pro domo sua...el mite del final de la història-la reconciliació definitiva...

la pérdua de la relevància de l'escatologia possibilita  el creixement  de l'interés per la  mitologia...

"les  filosofies de la història"  es fan  "sucedanis moderns"  de la "Providència de Déu"

La filosofia  de la història i la qüestió del sentit es condicionen mutuament
 





 6. 1.     MITE   I   DESMIT(OLOG)ITZACIÓ
"la desmitologització  domina la totalitat del pensament occidental  des dels seus orígens..."

és desfer-se   d'allò  que resulta: incomprensible, inquietant,  indomable ...    sortir del  "laberint"   suprimint-lo...

"en qualsevol  sentiment humà vertader:  amor, alegria, esperança, desig,.. hi ha aspectes inexplicables...  si volem passar tot pel  "sedàs"  de la  ratio,...  ens quedam amb les mans buides...

"són importants els "mites" dels quals  vivim...que els mites  que volem analitzar..."   
docta  ignorantia

"les  relacions entre: religió, mite, ciència foren "pràcticament" suprimides... per la  Il.lustració...
espai científic...  coneixement

espai moral...      conducta


Només és tolerable: "la religió natural"...

els  il.lustrats  eren  o   massa  ingenus   o   massa  optimistes... 


6. 1.1.
l'obra de "desmitologització"  de  Rudolf   BULTMANN  

RUDOLF   BULTMANN  1.941
(1.884-1.976)


"la  desmitologització de la religió cristiana  s'inicià  en 1.941, any en que R. Bultmann, escriví  Neues  Testament  und   Mythologieen la qual afirma que "la imatge mítica del món" havia estat liquidada per la ciència i tècniques modernes...    (s'inicià una llarga  DISCUSSIÓ...)

"la imatge del món  de la Biblia  i la imatge moderna del món  és el "contrast" entre dues formes de pensament: la mitologia   i   la científica."
"la ciència moderna ha liquidat  definitivament el món que tenia com a centre ideològic el mite"
"el mite  objectiva  el més-enllà  en  el més-ençà
Mite és l'exposició d'un esdeveniment o fet  en el qual es mostren actives  "forces o persones sobrenaturals,   sobre-humanes...la qual cosa es mosta en el "culte"
"oposa el pensament mític al  pensament científic...

Bultmann fa el pas  de la concepció històrica-religiosa del mite  a la interpretació  "existencial"
Entmythologisiersung   "neologisme alemany" que vol dir: el mètode d'interpretació del Nou Testament  per descobrir  la significació profunda que es manifesta  darrera   les representacions mitològiques... (la resurrecció de Crist  no és, potser, un fet senzillament  mític  ?? )

la desmitologització és l'eliminació del  "logos fals"  del mite...
una interpretació existencial  i mantenir la seva significació profunda
"tensió entre el  kerigma  i l'existència humana..."
(usa el discurs filosòfic  de  HEIDEGGER)

Qui més  fort entrà en la discussió  fou KARL JASPERS  (1.883-1.969)     
                                                                                                                             KARL    JASPERS

"Bultmann usa la filosofia "tancada" i determinista  del segle XIX, segons la qual  no hi pot haver-hi intervencions  "de fora"...

"L'apropiació  de la fe bíblica no es realitza mai  per la investigació, sinó per la praxis de fe"
"Bultmann pareix que vol demostrar que una crítica i un rebuig  seran suficients per a abastar la "la veritat de la fe"...
"per medi de la "interpretació existencial"  ningú pot "saber" quins  continguts  posseeix la Biblia  per a la fe"

(Bultmann  desposseeix el missatge cristià de les figures visibles... Bultmann desconeix completament  la "ontologia del mite"...)
KURT  HÜBNER
HÜBNER  indica que Bultmann no acceptava que el mite fos un sistema de pensament  i experiència.  El seu error està en voler explicar el mite amb categories no-mítiques.. i acaba per destruir el "mite"  i la "ciència"...
"l'afirmació del mite  no significa  la negació de la ciència, ni a l'inversa..." 
La complementarrietat  és el mode  d'existència vertaderament humana:  imatge  i  concepte...   

                              



6.2.    SIMBÒLICA   MÍTICA    I   RAÓ    FILOSÒFICA

Friedrich  HÖLDERLIN  (1.770-1.843)
"Des  del  "Romanticisme",  mai el "mite" havia ocupat els esperits com en el nostres dies..."

"El mite conté  un enorme potencial de "significació"...

"s'han  vist amb gran claretat  els límits de la "raó pràctica"...

"Quina funció  han de tenir les representacions mítiques  en el nostre pensament...??
"Molt abans que  qualsevol  camp de la cultura, la filosofia es dirigí al mite i llurs creacions..."
"El mite apareix  com la font amagada de la metafísica,..."en la cultura  autònoma, el mite es converteix en metafísica..." (Paul Tillich)

"La metafísica  permaneix viva, mentre  hi hagi contingut sagrat..."

"l'anàlisi dels mites  molt a prop de la missió pròpia de la metafísica..."

"el mite és una comunicació  vital entre  el subjecte i l'objecte..."

"Tan el mite com la filosofia  tenen  per meta l'orientació  de l'èsser humà..."

"El mite usa la racionalitat  implícita,  la filosofia, l'explícita i reflexiva..."

Concreció-imatge (mite), abstracció-concepte (filosofia)...Dues formes  per a harmonitzar, conjugar, complementar...  (operatives i coordinades)
mite  i filosofia: ambdós enfrentats  amb el món i s'existència,  amb l'origen de l'home...

tan el mite com la filosofia es plantegen   les qüestions primeres,  les preguntes últimes...


KLAUS  HEINRICH: "cal crear una crítica que agafi el mite seriosament, perqupe la mitologia pot trobar  de forma operativa "unes descripcions col.lectives de l'angoixa en  front d'unes amenaces completament reals..."
"el problema del mite és la seva separació de la raó"

"l'èsser humà no és  simplement un "fruit del temps",...du empeltat  el desig d'eternitat..."
"els mites  ens ajuden  a posar la nostra ment en contacte amb l'experiència que estam  vius..."

"el mite  esdevé un plasmació  de les situacions dramàtiques  de la vida..."

"tota mitologia  té relació  amb la saviesa de la vida...   és un força harmonitzadora..."

6.2.1.  FILOSOFIA I MODELS  INTERPRETATIUS DEL MITE

1. Hermenèutica  de l'irracional

     distància infinita  entre mite  i logos

2.  Hermenèutica del  pre-racional

     escurça  la distància entre  mythos i logos.   El mite perteneix a l'àmbit del pre-científic o del pre-filosòfic.    Aristòtil  fou l'introductor d'aquesta hermenèutica... Els mite són restes arcàics d'un estadi infantil...

3.  Hermenèutica del racional

      el  mite està en la categoria del sentit...(Escoles: el funcionalisme, el simbolisme, l'estructuralisme...)
         Mite  i mitologia  són productes humans, són racionals...



6.2.2.  MITE, FILOSOFIA I ORIENTACIÓ CAP   AL FUTUR

        La  funció  "genealògica" du a  les narracions mítiques  "la funció de la genealogia" és la funció central del mite...
           hi ha mite on  l'esdeveniment original no té lloc en la història habitual...
          La genealogia mítica  construeix el pont salvador  entre els orígens perduts  i el moment present,...resposta salvadora

          un  initium incontrolable, salvador i gratificador que no és precís demostrar,  perquè és
          epifànicament   evident.

La qüestió important: tant el mite  com la filosofia   intenten enfrentar-se   a   la contingència,...dominar l'angoixa  que s'origina en la vida humana  a causa de la presència  del  mal...       
 




CONCLUSIÓ

  Exposades les dades cal   arribar a la  INTERPRETACIÓ  del Mite,
la qual cosa  és tasca  de la  LOGOMÍTICA
Entre imatge i concepte, complementaris
no exclusius, entre  mythos i logos,
així  és desenvolupa la vida humana

........------.........





 LLUÍS    DUCH




























 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada