TEOLOGIA FEMINISTA
(LLUÍS DUCH, "Religió i comunicació", p. 103)
TERESA FORCADES
PUBLICÀ (maig del 2.007) aquest LLIBRET
(al juny del 2.008, es féu la segona "Edició" (corregida)
i al 2.011 l'ha publicat en "castellà" (llàstima ??)
Anna Maria van Schurmann
AMB UNA SELECCIÓ de "textes"
intentarem fer un breu exposició del "contingut"
ACLARIMENTS
1.- Teologia "feminista" no és el mateix que "teologia femenina"
2.- Un "baró" (així li agrada a ella denominar als homes) pot fer "teologia feminista"
3.- Una "dona" pot fer "teologia no-feminista"
4.- En el seu "repàs històric" és troben "moltes monges". (Això vol dir que eren les dones
monges les que podien i sentien interés per la "teologia")
monges les que podien i sentien interés per la "teologia")
TERESA FORCADES
COMENÇA PER ACLARIR LES CONTRADICCIONS QUE ES PODEN DONAR:
1.- Contradicció inicialment vivencial
a. Contradicció entre la vivència que té una persona de si mateixa en relació amb Déu i la
imatge de Déu que aquesta persona ha rebut: (Exemple: una persona homosexual) Solució:
el Text bíblic està redactat sota la inspiració de Déu però passant per ments humanes...)
a. Contradicció entre la vivència que té una persona de si mateixa en relació amb Déu i la
imatge de Déu que aquesta persona ha rebut: (Exemple: una persona homosexual) Solució:
el Text bíblic està redactat sota la inspiració de Déu però passant per ments humanes...)
b
2. Contradicció inicialment itel.lectual
a. Contradicció entre dos aspectes de la "tradició"
b. Contradicció entre dos "passatges" de textos sagrats
c. Contradicció entre "interpretació rebuda" i un passatge bíblic
El camí de la teòloga o del teòleg feminista és necessariament un camí de lluita i reivindicació...
a. Contradicció entre dos aspectes de la "tradició"
b. Contradicció entre dos "passatges" de textos sagrats
c. Contradicció entre "interpretació rebuda" i un passatge bíblic
El camí de la teòloga o del teòleg feminista és necessariament un camí de lluita i reivindicació...
ENCARA QUE HI HAGUÉS, de tan en quan, DONES, com Teresa de Jesús, Isabel de Villena...,
es pot dir que la "Teologia feminista", com el "pensament feminista", fins al que es diu LA MODERNITAT, no entrà en corral....
EL DISCURS "PÚBLIC" DE LES DONES i el "FEMINISME"..
Sor ISABEL DE VILLENA (1.430-1.490)
"LA CAÇA DE BRUIXES"
A l'Edat Mitjana no hi hagué practicament "caça de bruixes"
en el sentit de perseguir les dones per "esser dones"...
FOU EN L'ARRIBADA DE LA MODERNITAT...
autèntica "teòloga feminista" i declarada "santa i doctora", ha estat
mirada més com a "verge-casta", que com a dona-sàvia...
Catalina de SIENA
Teresa de LisieuxMARIA DE JESÚS DE AGREDA
Les conseqüències "opresores" dels "confessors" sobre les monges escriptores
L'AUGE DE L'ACTIVITAT LITERÀRIA
DE DONES en el segle XVII
Maria de Zayas y Sotomayor (1.590-1.661)
Lady Margaret Cavendish
aquestes i moltes altres però, no escrivien des d'una perspectiva feminista, sinó des d'una perspectiva religiosa-conservadora....
MARIE de GOURNAY
ANNA MARIA VAN SCHURMAN
........-----......
ELS QUÀQUERS
Una "bona pel.licula", original en blanc i negre, ens ajudà a conéixer l'existència de la "SOCIETAT D'AMICS", coneguts també amb el nom de "quàquers", des de que el seu fundador, George Fox (1.624-1.691), respongué al "jutge" que l'acabava de comdemnar que: "qui hauria de tremolar (en panglès quaker) seria ell".
( M'atreveix a dir que "els quàquers" formen l'únic grup, que, com a grup, és cristià de veritat)
EN 1.946, 1.947 i 1.959) el PREMI NOBEL DE LA PAU ha estat "concedit" als QUÀQUERS (La Societat d'Amics)
La Societat d'Amics formà el seu "ideari" gràcies a MARGARET FELL:
ELENA CORNARO PISCOPIA (1.646-1.684)
La primera dona que obtení el títoa de Doctor en una Universitat Europea
LA SEGONA DOCTORA: "LAURA BASSI" (1.711-1.778)
Com la "Cornaro", LAURA BASSI, fou una nina prodigi, recolzada pels "notables barons" que van ser utilitzades als seus interessos, però Laura...
LAURA BASSI va muntar a casa seva "un laboratori d'electricitat" amb una subvenció de la Universitat
MARIA GAETANA AGNESI (1.748-1.799)
AGNESI escriví un "Llibre de matemàtiques", però en les "biografies", que d'ella s'han escrit, sol figurar com a "filla d'un eminent professor de matemàtiques". Com si atribuïsin a "son pare", que era comerciant, les seves qualitats intel.lectuals...
COMENTARI FINAL
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada