DÉU I LA MEMÒRIA
RECORDAR
"Viure en més d'un món, impedir que el passat s'extingeixi, reclamar l'avenir per a il.luminar-lo (...) salvar èssers desapareguts, il.luminar rostres i esdeveniments amb una llum blanca i negra, és fer que torni enrere la sorra que cobreix la faç de les coses, combatre l'oblit, rebutjar la Mort" (E.WIESEL)
ÉS POSSIBLE PARLAR DE DÉU ??
El símptoma més característic de la crisi del nostre temps és "la problemàtica situació de la memòria"
L'atròfia de la memòria és un "tret" dominant de l'educació i la cultura, des de meitats del segle XX...perdre l'oïda, la memòria i la capacitat del goig literari...
Cap pensament es pot construir damunt "la patologia" de l'oblit... Pràticament, des de finals del segle XIX, dins la cultura occidental hi ha hagut un exercici endegat a posar en qüestió la memòria col.lectiva...
En el segle passat, hi hagué autors, precisament jueus, que eleboraren "grans" obres filosòfiques, terapèutiques, novel.lístiques, musicals...sobre la memòria...Els movia segurament una crisi d'identitat dins una societat que els era estranya, imcomprensible i hostil...
Memòria i construcció de l'humà
la fragilitat de la memòria individual i col.lectiva fa que sigui la "religió" qui tengui una especial "comesa" en la continuació i conservació de la memòria...Quan es minen els fonaments de la religió la memòria col.lectiva hi perd...i, tanmateix, entre record i oblit, és com l'èsser humà construeix l'espai i temps...on habitar...
Construir el nostre "espai"..."d'on venim ?", "on estam ?" "on anam ?" es treball específic de la memòria...
La memòria és un factor essencial per a l'edificació i culturització de l'èsser humà...La memòria és el sentit social per excel.lència... El "re-acord" genera unitat i harmonia...
Construir un espai i un temps humans i habitar en ells és un exercici sempre in fieri...Per la memòria l'home i la dona duen a terme la tasca de contextualitzar la seva presència... i crear solidaritat amb les "víctimes" i impartir justícia...salvar en el present el que ha fracassat en el passat...
Els records que millor poden nodrir el somni de la utopia són els de la infància. Els moments felices de la infància...són els que millor permeten adivinar com seria una societat utòpica en la qual els èssers humans fossin feliços...
Aproximació teòrica a la memòria
La réalité ne se forme
que dans la mémoire
Marcel Proust
La tradició grega i la semita donaren sempre importància a la memòria: La "humanitat" es fonamenta en el "bon o mal ús" de la memòria...
Èsser és, essencialment, ser memòria... Per la memòria entram en nostra vida "interior", i hi posam orde i estructura...Recordar és establir "orde" i sentit emmig d'un món "tendent al caos"...
Memòria relaciona: imatge i raó
temps i eternitat
passat i present
afectiva i racional
La memòria és un "antidot" contra l'envelliment, contra el pas "envilidor" del temps
Quan la memòria "s'ancora" en el passat es tanca al present és memòria ressentida: no perdonar...
M. Proust
Pedagògicament, es poden dintingir dues classes de memòria: semàntica, episòdica.
Menòria semàntica
Són tots el coneixements que hem "emmagatzamat" per les transmissions, aprenentatges, factors biogràfics, positius i negatius ...al llarg de la vida...tenen un sentit i "abast" socials...La memòria "semàntica" és com "fullatjar" un llibre de imatges...
Memòria episòdica
vinculada a les nostres "vivències" i experiències més íntimes, records que ens afecten profundament, fantasies, evocacions, una certa nostàlgia... aquesta memòria està esqueixada de la nostra base social habitual: els records tenen sentit per a nosaltres...a) memòria organitzada escènicament...b) organitzada narrativament.... La "narrativa" té més coherència i sentit (altres distingeixen memòria voluntària i involuntària... La memòria escènica afecta a nivells més profunds...ara bé, aquesta distinció: escènica i narrativa és merament pedagògica ja que estan sempre en intercanvis i inter-accions les imatges i les narracions...el passat és pot "reconstruir" o "retrobar" (intervenen la voluntat, l'oblit, la repressió...) ara el passat mai es fa "normatiu"...
En la memòria "col.lectiva" el que intervé no és el poder, sinó l'amor... la memòria col.lectiva té un fons afectiu...
Memòria individual i memòria social
La memòria "individual" és eminentment "social", com ho són el llenguatge, la consciència, la personalitat... Mai estam completament tot-sols ...Els nostres records sempre estan "socialment" determinats, La memòria "individual" és "un punt de mira" sobre la memòria col.lectiva,...que canvia i altera...La memòria "social" es pot dir també "memòria comunicativa", que no destaca per la seva neutralitat o objectivitat... Els afectes hi tenen una funció important...Per a la memòria comunicativa, l'oblit és tan decisiu com el record...Pels afectes "el diferent" entra en el nostre transfons vital i es fa, en certa manera, interpretatiu...
Els records d'un passat terrible i angoixant, com la shoah..., es converteixen en experiències personals que ens determinen posteriorment...
La nostra memòria es recolza sobre la història viscuda...i, malgrat hi hagi un abisme entre el viscut per un altre i no-viscut per nosaltres...pot ser compartit i participat simpàticament...La memòria comunicativa estableix bases ètiques que es converteixen en con-viure...En sentit cristià, la memòria "comunicativa" fa possible el que deim "comunió-dels-sants"...
Memòria cultural
La memòria "cultural" té afinitats amb la intel.ligència de la "memòria col.lectiva", ...ni el grup ni la "cultura" tenen memòria...el "portador" de la memòria és l'èsser humà concret, que està determinat social i culturalment...la memòria sempre és mémoire vécue...
Potser seria millor dir: tradició...
La "tradició" s'incorpora, sense parar, en el subjecte que recorda... El que la comunicació és per a "la memòria comunicativa", "la tradició" ho és per a la memòria cultural...La "tradició" pot comprendre's com un "cas especial" de comunicació... els seus efectes en el "present" tenen una dinàmica vertical al llarg de les generacions = distància espai-temporal entre "els qui recorden" i "el recordat"...la memòria "cultural" configura "un eix" diacrònic d'aquelles tradicions llunyanes en el temps... (inter-accions entre simbolisme-record) El "record" no seria "tal" si l'home no fos "un animal simbòlic"...que té necessitat de "fer present" simbòlicament "l'absent passat-futur"
Allò que pensam continuament necessita els "recolzaments" de la memòria...
Les tradicions (lieux de mémoire), records de comunitats "nacionals", "religioses"...incorporen l'individu a la comunitat... En la tradició, la comunitat es fa "lloc" de transmissió-aprenentage-memòria-culte-cultura...inter-acció entre: "psíquic-conscient-social-cultural"...
L'èsser que pot "ser recordat" és texte...La "cultura" és pròpia dels pobles amb "escriptura", en els quals tenen gran importància: els arxius...
La "memòria cultural" obri espais de memòria que tenen "antiqüitat" mil.lenària... i dóna a un grup determinat "consciència" d'unitat, especificitat, pertanyença.
Memòria, herència, tradició
Des de totes les perspectives l'èsser humà és un hereu: inscrit en "una comunitat" de memòria cultural...En cada "aquí-i-ara" el món dels "predecessors" = relació dialèctica = el món dels "coetanis"... (no es poden borrar les "herències" rebudes: positives-negatives )
"el des-arrelament és un factor important en la configuració de les societats modernes" (Simone WEIL)
L'herència és ambigua com tot l'inherent a la "condició humana"....(un cert determinisme, ja que l'herència actua de manera "reflexa" (no reflexiva)...Nostres "herències", lastrades per "interessos creats", ens condicionen...De manera "insconcient" dirigeixen nostra existència a hàbits i preferències, "com el més natural del món", socialment sancionat...
Cal la "responsabilitat" d'una memòria que, endemés de conservar, repari les injustícies comeses pels "predecessors"... La tradició i l'herència no són el mateix, si bé estan relacionades. La "tradició" no és el resultat d'una continuïtat "necessària" sinó del "desig, de la "lliure voluntat"...
L'home i la dona són "essers imitatius": necessitat de referències externes per"emparaular" la realitat per a aprofitar "les herències"... La capacitat "imitativa" és "ambigua", el sentit crític es deteriora, sotmetre's al semper idem....
En el moment actual, s'ha romput "la capacitat crítica", es rebutja "la tradició" i, en canvi, hi ha molta "credulitat". En termes religiosos diríem que manca "el discerniment d'esperits"... La "credulitat" és una expressió "desenquadernada" de la imitació humana, té per base la necessitat de "seguretat"... "L'home prefereix la seguretat a la "llibertat" (ARANGUREN)
Es rebutja la "tradició" i es deixen "agafar" pels models imposat pel "star-system"...
Tanmateix, no podem "rebutjar" senzillament "nostres herències culturals, religioses, socials... "tabula rassa", partir de "zero"...és inviable...
"L'herència" no es pot rebutjar, però s'ha de rebre, sense inèrcia, ...És quelcom "obert", necessari per a contextualitzar "el present", el "aquí-i-ara", amb sentit crític...Mantenir "les grans línies" però "afrontar" la tasca, mai acabada definitivament, de "con-textualitzar" les "herències" o, dit d'una altra manera, respondre als "desafiaments" del moment present amb l'ajut de "les herències"...
Memòria i tradició
Tota cultura és una "movilització" de la memòria col.lectiva, de la "tradició" que és "ambigua": expressa el "vell-caduc" però també l'autèntic-perenne-immune...
La Cultura "Occidental" ha "begut" de l'herència "grega" i "semita"...
"És impossible invocar, avui, la tradició...ja que ha estat disolta, ha perdut vigència. Però aquesta dissolució és el començament d'un procés que duu a la "inhumanitat" (ADORNO)
La "tradició" és important en referència a Déu i a l'èsser humà...però un "mal-ús" de la tradició ha provocat les reaccions i comportaments més inhumans i des-humanitzadors, especialment en el nostre "país". Alerta: una cosa és la tradició i una altra, "el tradicionalisme" que no deixa de ser un projecte religiós-polític "fonamentalista"...El "mal-ús" de la tradició (tradicionalisme) , a nivell religiós-polític és una "ideologia" que imposa "barreres" i tanca portes...
La "tradició" és fonamental per a l'existència humana perquè l'home és "tradicional", però no és un mecanisme de conservació del "passat", sinó "un trampolí" per a "la recreació", per a l'invenció del "present". La tradició autèntica "assumeix" i "rebutja" el passat en un mateix moviment...
"la conservació és un acte de la raó...la transformació, la innovació també és un acte de la raó, i de la "llibertat"
La paradoxa de la "vida humana": conserva en el canvi, i canvia en la conservació...el "dret" a la tradició i el "dret" al canvi no tendrien que excloure's entre-si...
La "tradició" pot donar lloc a autèntiques recreacions, a espectacuilars innovacions...que no neguen el "passat", sinó que descobreixen "les possibilitats" desconegues i inexplorades...
Mai "la innovació" ha de ser "obra" dels guanyadors de torn...mai han triomfat completament sobre "els derrotats" i vençuts de la "història"...El passat segueix viu, gràvid de possibilitats...
L'univers de la tradició: privilegia l'orde
no s'oposen
L'univers de la modernitat: privilegia el moviment
OCCIDENT I SECULARITZACIÓ
DUES METÀFORES OPOSADES, SEMBLEN IRRECONCILIABLES:
Dret a la tradició = orde = pre-modern = OCCIDENT
Dret al "Progrés" = moviment = post-modern = SECULARITZACIÓ
Occident
Ve a ser una "metàfora" romàntic-restauracionista. camps de pensament com a "continuítat"...Retorn a la "idea europea original" (Edat Mitjana) ja que les "querelles confessionals" del segle XVI, la "Il.lustració"... han donat unes "ruptures" deñ teixit d'identitat religiosa, política i cultural...Una reconstitució de la "cultura cristiana" que repari la "identitat cristiana" original d'Europa...I la "fotut" és que presenten la "cristiandat medieval" com el model ideològic i insuperable per a la reconstrucció de la "ferida" identitat occidental...."cants de sirena"... (només miren el "subversiu"... sense valorar: les llibertats públiques, la qualitat de vida, la medicina, l'accés a l'educació de la majoria de la població...que a Europa s'ha assolit...
(és un rebuig de la modernitat, per a reafirmar el "principi d'autoritat" sobre el "saber racional".. Es tracta, des d'una perspectiva religiosa-política, d'una memòria petrificada i a-històrica) Recordar i translladar "els orígens" a l'Edat Mitjana, com a temps de plenitud i harmonia, pau i benestar... Des d'aquesta perspectiva la "memòria" no és un "trampolí" sinó un "tancament" i Déu es converteix en un "Déu de morts", inerte i sepultat "dins l'esglésies" com si aquestes fossin les seves "tombes" (com deia Nietzsche...) No hi ha "interpretació" sinó "repetició"... hi ha respostes sense haver-hi preguntes...
( Aquestes "idees", que semblen molt "vaticanes"???? formen: "la teoria de la caiguda": la història humana no està en l'àmbit de l'ambigüitat ( bo i dolent) sinó que és una successió de situacions que tendeixen al "caos" i la degradació moral...(pel "pecat original")... Sembla "mentida" però hi ha qui té aquest "ideari"....
Secularització
La "metàfora" de la secularització posa l'accent en "les discontinuïtats". entre les antigues referències religioses, social i polítiques..."desconectada " del passat...Un "salt" qualitatiu des de les formes de vida tradiconals, des de la matreixa constitució humana..."indiferent a déus i profetes"...La "transitorietat" substitueix la "taula de valors"...Cada moment és auto-suficient "el passat" = irrelevant per al present; "el present" = irrelevant pel moment posterior ...
"destradicionalització total" tirar el "llast" del passat: supersticions... Totes les societats, antigues i modernes, orientals i occidentals han adoptat aques "canvi social"... a velocitats diferents...
Cal dir que l'home i les societats no poden existir en un "marc" regulat per les discontinuïtats...sense memòria activa no hi ha existència humana possible...per a canviar és necessari recordar..."Endemés: la metàfora de la secularització provoca el "retorn del reprimit... a voltes, en funcions destructives i desmoralitzadores...
Les "metàfores": Occident - Secularització són nefastes si es prenen "en exclussiva" però necessàries agafades en conjunt: perquè l'home i la dona estant en statu viae i el camí és fer-les "inseparables: Una és expressió del "dret a la tradició" i, l'altra, del "dret al progrés" i cal una "harmonia" amb ambdós, escara que sigui precària...
L'èsser humà es fa entre: passat = present = futur
Així és la vida humana
TRENCAMENT DE LES TRANSMISSIONS La memòria "individual" és eminentment "social", com ho són el llenguatge, la consciència, la personalitat... Mai estam completament tot-sols ...Els nostres records sempre estan "socialment" determinats, La memòria "individual" és "un punt de mira" sobre la memòria col.lectiva,...que canvia i altera...La memòria "social" es pot dir també "memòria comunicativa", que no destaca per la seva neutralitat o objectivitat... Els afectes hi tenen una funció important...Per a la memòria comunicativa, l'oblit és tan decisiu com el record...Pels afectes "el diferent" entra en el nostre transfons vital i es fa, en certa manera, interpretatiu...
Els records d'un passat terrible i angoixant, com la shoah..., es converteixen en experiències personals que ens determinen posteriorment...
La nostra memòria es recolza sobre la història viscuda...i, malgrat hi hagi un abisme entre el viscut per un altre i no-viscut per nosaltres...pot ser compartit i participat simpàticament...La memòria comunicativa estableix bases ètiques que es converteixen en con-viure...En sentit cristià, la memòria "comunicativa" fa possible el que deim "comunió-dels-sants"...
Memòria cultural
La memòria "cultural" té afinitats amb la intel.ligència de la "memòria col.lectiva", ...ni el grup ni la "cultura" tenen memòria...el "portador" de la memòria és l'èsser humà concret, que està determinat social i culturalment...la memòria sempre és mémoire vécue...
Potser seria millor dir: tradició...
La "tradició" s'incorpora, sense parar, en el subjecte que recorda... El que la comunicació és per a "la memòria comunicativa", "la tradició" ho és per a la memòria cultural...La "tradició" pot comprendre's com un "cas especial" de comunicació... els seus efectes en el "present" tenen una dinàmica vertical al llarg de les generacions = distància espai-temporal entre "els qui recorden" i "el recordat"...la memòria "cultural" configura "un eix" diacrònic d'aquelles tradicions llunyanes en el temps... (inter-accions entre simbolisme-record) El "record" no seria "tal" si l'home no fos "un animal simbòlic"...que té necessitat de "fer present" simbòlicament "l'absent passat-futur"
Allò que pensam continuament necessita els "recolzaments" de la memòria...
Les tradicions (lieux de mémoire), records de comunitats "nacionals", "religioses"...incorporen l'individu a la comunitat... En la tradició, la comunitat es fa "lloc" de transmissió-aprenentage-memòria-culte-cultura...inter-acció entre: "psíquic-conscient-social-cultural"...
L'èsser que pot "ser recordat" és texte...La "cultura" és pròpia dels pobles amb "escriptura", en els quals tenen gran importància: els arxius...
La "memòria cultural" obri espais de memòria que tenen "antiqüitat" mil.lenària... i dóna a un grup determinat "consciència" d'unitat, especificitat, pertanyença.
Memòria, herència, tradició
Des de totes les perspectives l'èsser humà és un hereu: inscrit en "una comunitat" de memòria cultural...En cada "aquí-i-ara" el món dels "predecessors" = relació dialèctica = el món dels "coetanis"... (no es poden borrar les "herències" rebudes: positives-negatives )
"el des-arrelament és un factor important en la configuració de les societats modernes" (Simone WEIL)
L'herència és ambigua com tot l'inherent a la "condició humana"....(un cert determinisme, ja que l'herència actua de manera "reflexa" (no reflexiva)...Nostres "herències", lastrades per "interessos creats", ens condicionen...De manera "insconcient" dirigeixen nostra existència a hàbits i preferències, "com el més natural del món", socialment sancionat...
Cal la "responsabilitat" d'una memòria que, endemés de conservar, repari les injustícies comeses pels "predecessors"... La tradició i l'herència no són el mateix, si bé estan relacionades. La "tradició" no és el resultat d'una continuïtat "necessària" sinó del "desig, de la "lliure voluntat"...
L'home i la dona són "essers imitatius": necessitat de referències externes per"emparaular" la realitat per a aprofitar "les herències"... La capacitat "imitativa" és "ambigua", el sentit crític es deteriora, sotmetre's al semper idem....
En el moment actual, s'ha romput "la capacitat crítica", es rebutja "la tradició" i, en canvi, hi ha molta "credulitat". En termes religiosos diríem que manca "el discerniment d'esperits"... La "credulitat" és una expressió "desenquadernada" de la imitació humana, té per base la necessitat de "seguretat"... "L'home prefereix la seguretat a la "llibertat" (ARANGUREN)
Es rebutja la "tradició" i es deixen "agafar" pels models imposat pel "star-system"...
Tanmateix, no podem "rebutjar" senzillament "nostres herències culturals, religioses, socials... "tabula rassa", partir de "zero"...és inviable...
"L'herència" no es pot rebutjar, però s'ha de rebre, sense inèrcia, ...És quelcom "obert", necessari per a contextualitzar "el present", el "aquí-i-ara", amb sentit crític...Mantenir "les grans línies" però "afrontar" la tasca, mai acabada definitivament, de "con-textualitzar" les "herències" o, dit d'una altra manera, respondre als "desafiaments" del moment present amb l'ajut de "les herències"...
Memòria i tradició
Tota cultura és una "movilització" de la memòria col.lectiva, de la "tradició" que és "ambigua": expressa el "vell-caduc" però també l'autèntic-perenne-immune...
La Cultura "Occidental" ha "begut" de l'herència "grega" i "semita"...
"És impossible invocar, avui, la tradició...ja que ha estat disolta, ha perdut vigència. Però aquesta dissolució és el començament d'un procés que duu a la "inhumanitat" (ADORNO)
La "tradició" és important en referència a Déu i a l'èsser humà...però un "mal-ús" de la tradició ha provocat les reaccions i comportaments més inhumans i des-humanitzadors, especialment en el nostre "país". Alerta: una cosa és la tradició i una altra, "el tradicionalisme" que no deixa de ser un projecte religiós-polític "fonamentalista"...El "mal-ús" de la tradició (tradicionalisme) , a nivell religiós-polític és una "ideologia" que imposa "barreres" i tanca portes...
La "tradició" és fonamental per a l'existència humana perquè l'home és "tradicional", però no és un mecanisme de conservació del "passat", sinó "un trampolí" per a "la recreació", per a l'invenció del "present". La tradició autèntica "assumeix" i "rebutja" el passat en un mateix moviment...
"la conservació és un acte de la raó...la transformació, la innovació també és un acte de la raó, i de la "llibertat"
La paradoxa de la "vida humana": conserva en el canvi, i canvia en la conservació...el "dret" a la tradició i el "dret" al canvi no tendrien que excloure's entre-si...
La "tradició" pot donar lloc a autèntiques recreacions, a espectacuilars innovacions...que no neguen el "passat", sinó que descobreixen "les possibilitats" desconegues i inexplorades...
Mai "la innovació" ha de ser "obra" dels guanyadors de torn...mai han triomfat completament sobre "els derrotats" i vençuts de la "història"...El passat segueix viu, gràvid de possibilitats...
L'univers de la tradició: privilegia l'orde
no s'oposen
L'univers de la modernitat: privilegia el moviment
OCCIDENT I SECULARITZACIÓ
DUES METÀFORES OPOSADES, SEMBLEN IRRECONCILIABLES:
Dret a la tradició = orde = pre-modern = OCCIDENT
Dret al "Progrés" = moviment = post-modern = SECULARITZACIÓ
I en canvi, malgrat les característiques oposades, tenen trets comuns : "eurocentrisme", la nefasta "ideologia colonial", afany "expansiu", utilització del "sagrat" com a forma política, comprensió de l'experiència humana "a partir del mercat", negació "del diferent", negació "de l'altre"...
Occident
Ve a ser una "metàfora" romàntic-restauracionista. camps de pensament com a "continuítat"...Retorn a la "idea europea original" (Edat Mitjana) ja que les "querelles confessionals" del segle XVI, la "Il.lustració"... han donat unes "ruptures" deñ teixit d'identitat religiosa, política i cultural...Una reconstitució de la "cultura cristiana" que repari la "identitat cristiana" original d'Europa...I la "fotut" és que presenten la "cristiandat medieval" com el model ideològic i insuperable per a la reconstrucció de la "ferida" identitat occidental...."cants de sirena"... (només miren el "subversiu"... sense valorar: les llibertats públiques, la qualitat de vida, la medicina, l'accés a l'educació de la majoria de la població...que a Europa s'ha assolit...
(és un rebuig de la modernitat, per a reafirmar el "principi d'autoritat" sobre el "saber racional".. Es tracta, des d'una perspectiva religiosa-política, d'una memòria petrificada i a-històrica) Recordar i translladar "els orígens" a l'Edat Mitjana, com a temps de plenitud i harmonia, pau i benestar... Des d'aquesta perspectiva la "memòria" no és un "trampolí" sinó un "tancament" i Déu es converteix en un "Déu de morts", inerte i sepultat "dins l'esglésies" com si aquestes fossin les seves "tombes" (com deia Nietzsche...) No hi ha "interpretació" sinó "repetició"... hi ha respostes sense haver-hi preguntes...
( Aquestes "idees", que semblen molt "vaticanes"???? formen: "la teoria de la caiguda": la història humana no està en l'àmbit de l'ambigüitat ( bo i dolent) sinó que és una successió de situacions que tendeixen al "caos" i la degradació moral...(pel "pecat original")... Sembla "mentida" però hi ha qui té aquest "ideari"....
Secularització
La "metàfora" de la secularització posa l'accent en "les discontinuïtats". entre les antigues referències religioses, social i polítiques..."desconectada " del passat...Un "salt" qualitatiu des de les formes de vida tradiconals, des de la matreixa constitució humana..."indiferent a déus i profetes"...La "transitorietat" substitueix la "taula de valors"...Cada moment és auto-suficient "el passat" = irrelevant per al present; "el present" = irrelevant pel moment posterior ...
"destradicionalització total" tirar el "llast" del passat: supersticions... Totes les societats, antigues i modernes, orientals i occidentals han adoptat aques "canvi social"... a velocitats diferents...
Cal dir que l'home i les societats no poden existir en un "marc" regulat per les discontinuïtats...sense memòria activa no hi ha existència humana possible...per a canviar és necessari recordar..."Endemés: la metàfora de la secularització provoca el "retorn del reprimit... a voltes, en funcions destructives i desmoralitzadores...
Les "metàfores": Occident - Secularització són nefastes si es prenen "en exclussiva" però necessàries agafades en conjunt: perquè l'home i la dona estant en statu viae i el camí és fer-les "inseparables: Una és expressió del "dret a la tradició" i, l'altra, del "dret al progrés" i cal una "harmonia" amb ambdós, escara que sigui precària...
L'èsser humà es fa entre: passat = present = futur
Així és la vida humana
"Sense la memòria comunicativa "no és pot EMPARAULAR la realitat" No es pot donar resposta a l'interrogants fonamentals: QUI SOM ? Mitjançant les "transmissions" , en el present, l'èsser humà construeix logomiticament la realitat ( l'avenir depèn del "provenir") "pas del caos al cosmos = dominació de la contingència" = transmissions culturals = orde biològic i social"
L'acollida experimentada, oferta, facilita "la integració"...
Estructures d'acollida = les transmissions necessàries = construir = espai-temps
Estructures d'acollida = marc necessari = dominar la contingència
Estructures d'acollida = bon ús de la memòria = transmissions adequades
La crisi actual de les "estructures d'acollida" es concreta en la incapacitat de "vincular" les joves generacions als marcs de referència lingüístics, socials, culturals, religiosos
Aquest trencament implica una "interrupció", en casos, traumàtica de la memòria, especialment en l'àmbit religios...L'individu desmemoriat no pot recorre a Déu...
s'aferra a "déus" (prestigi, diners, sexe, poder...)
Hi ha també un "trecament" de la confiança
Hi ha també un "trecament" de la confiança
"El món donat per garantitzat", "social" i "socialitzador" es fonamenta en una "memòria compartida", "una xarxa racional, emocional, social" = s'ha mostrat vàlid fins avui, i continuarà "essent-ho" i nosaltres mateixos o altres semblants a nosaltres, assolirem els "mateixos resultats"....
Actualment, una dissolució d'aquest "món-donat-per-garantitzat". Dissolució també de la "memòria" que el sostenia....Es presenta "ara" com si recordàs "aquella dissolució del "jo", que R. Musil i altres novel.listes de començament del segle XX "profetitzaren"....
Espai- temps: la velocitat
L'atribut més destacat de la modernitat és: "el canvi de "relació" entre l'espai-temps" La "Modernitat" comença quan, en la pràctica vital, "l'espai" i "el temps" es separen i s'independitzen com a "categories" estranyes una de l'altra...
L'espai = aspecte sòlid, estable, pesat...
El temps = aspecte actiu, dinàmic, en canvi constant, moviment
La velocitat del moviment és l'instrument de poder i dominació...
La "tradició" = font de seguretat = relació amb el passat = co-acció = esborra l'acció transformadora del "temps" = reté els moments "fundacionals" = ordena
La "modernitat" = una categoria de moviment = "mer-èsser-que-genera-moviment" = una "moral" canònica del canvi = un imperatiu del canvi.... La qual cosa significa que, en tots els àmbits de l'existència humana "la velocitat" té una importància que mai havia tingut... No hi ha "imperatius ètics" que no siguin "cinètics"....En la "modernitat" s'ha realitzat la "utopia" = l'auto-movilització completa
"l'home, al volant del seu "auto-mòbil", constitueixen, metafísicament, el "cos-ànima" = el subjecte actiu per principi"...
"La mobilització-total" anul.la la diferència entre "guerra-treball", "estar a la reserva-estar en acció", transllat al "front" totes les reserves, efectiu tot el que és potencial...
La societat moderna ha generat: "civilització-de-l'oblit" = l'apatia = el renou = la competència.... La misericòrdia i el perdó = passions inútils ...
El "provissional" més provissional que mai...
L'anti-dot: "assossec", "pausa", "silenci" (no confonddre amm "mutisme")
L'augment del tempo vital accelera la rapidesa del canvi, des-accelera el treball de la "memòria", "la desaparició de les societats de memòria", les transmissions, les "herències", el marc "espai-temporalitat"...
L'espai i el temps humans són factors constitutius de la humanitat o de la "inhumanitat"...
Les relacions entre interioritat-exterioritat es veuen afectades...El "passat" i el "futur" es veuen afectats..."Definir aïlladament "el present" és matar-lo..." Afecta la "precària" harmonia entre memòria-oblit... No hi ha temps per a res... "la civilització de l'efímer" , es "fa pols" la memòria col.lectiva", s'aïlla efectivament i afectivament a les persones ...No hi ha temps per a pensar en Déu ni en el proïsme... "atmòsfera d'anonimat"...
Metàfora de la "Parabola del Bon Samarità" aplicable al nostre temps:
"L'home està ferit a la vora del camí...
- el sacerdot i el levita tenen pressa (la velocitat), no tenen "temps", passen de llarg...
- el samarità no té pressa, té "assossec", pausa, "silenci"...veu el ferit, s'atura, s'apropa, li cura les ferides... el duu a "l'hostal"... És proïsme, es troba amb Deu...
MEMÒRIA I QÜESTIÓ DE DÉU
"l'home, al volant del seu "auto-mòbil", constitueixen, metafísicament, el "cos-ànima" = el subjecte actiu per principi"...
"La mobilització-total" anul.la la diferència entre "guerra-treball", "estar a la reserva-estar en acció", transllat al "front" totes les reserves, efectiu tot el que és potencial...
La societat moderna ha generat: "civilització-de-l'oblit" = l'apatia = el renou = la competència.... La misericòrdia i el perdó = passions inútils ...
El "provissional" més provissional que mai...
L'anti-dot: "assossec", "pausa", "silenci" (no confonddre amm "mutisme")
L'augment del tempo vital accelera la rapidesa del canvi, des-accelera el treball de la "memòria", "la desaparició de les societats de memòria", les transmissions, les "herències", el marc "espai-temporalitat"...
L'espai i el temps humans són factors constitutius de la humanitat o de la "inhumanitat"...
Les relacions entre interioritat-exterioritat es veuen afectades...El "passat" i el "futur" es veuen afectats..."Definir aïlladament "el present" és matar-lo..." Afecta la "precària" harmonia entre memòria-oblit... No hi ha temps per a res... "la civilització de l'efímer" , es "fa pols" la memòria col.lectiva", s'aïlla efectivament i afectivament a les persones ...No hi ha temps per a pensar en Déu ni en el proïsme... "atmòsfera d'anonimat"...
Metàfora de la "Parabola del Bon Samarità" aplicable al nostre temps:
"L'home està ferit a la vora del camí...
- el sacerdot i el levita tenen pressa (la velocitat), no tenen "temps", passen de llarg...
- el samarità no té pressa, té "assossec", pausa, "silenci"...veu el ferit, s'atura, s'apropa, li cura les ferides... el duu a "l'hostal"... És proïsme, es troba amb Deu...
MEMÒRIA I QÜESTIÓ DE DÉU
La memòria "jueu-cristiana" ha estat "feta pols"...
Hi ha dues "minories"
a) cristians practicants
b) no creients convençuts
La "majoria" està dins "una nebulosa", una "maresma" de "creènces", pràctiques... "flotants", imprecises, "eclecticisme", "bricolage" , "balboteig místic-esotèric"... poc clar...
El "vertiginós" augment del "tempo vital" obtura el "recordar"... "Recordar" es troba sotmès a la "velocitat del "tempo" de l'existència humana,...la qual cosa vol dir que, en la pràctica, el temps i l'espai de Déu, del proïsme s'obliden, no es tenen en compte, deixen d'existir... Això pot ser "el final de la història", "el final de l'ètica"...
El recordar de l'home es centra en les peripècies intimistes, vivències i novetats...
Tanmateix, per a la salut física és important recuperar la "juste mémoire"....
Israel i la memòria
En Israel, la "memòria" té una importància "normativa"...és el present. "re-atualització, resurrecció de l'acció de Déu....Perspectiva bíblica: només importen el "actes" de Déu i la "resposta" d'Israel...La Bíblia "hebrea" no vacil.la quan mana "recordar"...incondicionalment... La memòria és sempre essencial: "l'home ha de recordar" pequè Déu s'ha recordat...recordar les "aliances" i els "signes"... Recordar és el fonament "original" i "originant" = garantia de "supervivència" = reconeixement i fedelitat".... El poble d'Israel no és un conjunt d'historiadors, sinó "sacerdots" i "profetes" que mostre el halakhah (el camí)...
Per al Poble "hebreu" = la història la "teofania-per-excel.lència"....La memòria no és l'exaltació d'un passat exemplar, sinó la "presència selectiva de l'impostergable = compliment inexorable d'un destí, d'una promesa,...que els "guanyadors de torn" posen a un costat... La memòria és una força religiosa i cultural,...per això el "judaïsme" s'ha afirmat en el "món"...malgrat la "Diàspora", les persecucions, ... La "raça", el poble...es manten....RECORDAR ÉS VIDA I OBERTURA AL FUTUR... "Guarda't d'oblidar a Yahvé, el teu Déu..." (Dt. 8, 11) El record no és un punt fixe en el passat sinó un "record" sempre proper..., eternament present...Recordar degudament és "la clau" de futur...
La memòria en el cristianisme
Per al Poble "hebreu" = la història la "teofania-per-excel.lència"....La memòria no és l'exaltació d'un passat exemplar, sinó la "presència selectiva de l'impostergable = compliment inexorable d'un destí, d'una promesa,...que els "guanyadors de torn" posen a un costat... La memòria és una força religiosa i cultural,...per això el "judaïsme" s'ha afirmat en el "món"...malgrat la "Diàspora", les persecucions, ... La "raça", el poble...es manten....RECORDAR ÉS VIDA I OBERTURA AL FUTUR... "Guarda't d'oblidar a Yahvé, el teu Déu..." (Dt. 8, 11) El record no és un punt fixe en el passat sinó un "record" sempre proper..., eternament present...Recordar degudament és "la clau" de futur...
La memòria en el cristianisme
Les "acta-et-passa-Christi" com a memòria col.lectiva desenvolupen una funció fundadora i insuperable, en el sentit que la seva "actualització" , aqui-i-ara, té una força dinàmica per als creients de tots el temps i latituds. No és "opcional" ni relatiu...és fonamental....Les "Celebracions" cristianes són memorial = re-actualització de l'original i originant... Crist és el "nostre contemporani", com a presència amorosa de Déu en un món constantment "amenaçat" per el "caos", l'angoixa, la negativitat...
Memòria i Nou Testament
La "memòria" no és tan explícita en el Nou Testament com en "l'Antic", però té una importància excepcional...Memòria i Nou Testament
Punt de partida: L'Encarnació del Fill de Déu....
Els "apòstols" es dirigeixen al jueus perquè "recordin" que en Jesús s'han complert el que anunciaven els "profetes"
Als pagans: evoquen la vida del Senyor, en Ell s'han realitzat les antigues profecies, (al marge de fronteres racials, religioses, lingüístiques...i s'extenen a tos els pobles de la terra) La raó dels Evangelis, com a testimoni de fe: "fixar el record" de les paraules i accions del Senyor... Fixació-transmissió = objectiu la consolidació de la fe de milions d'homes i dones... La "tradició" (memòria) i el testimoni són les pedres "angulars" de la "memòria cristiana" La missió del Nou Testament = guardar les paraules de Crist = el testimoni dels apòstols... (Recorda't de Jesucrist...1 Tim 6,20)...
En el Nou Testament la memòria cristiana és un tret important... El "record" de "acta-et-passa" Christi no està confiat en exclussiva a l'home, "èsser oblidadís"... Aquesta memòria és "obra de l'Esperit" = Defensor de la memòria cristiana...
La memòria en la tradició agustiniana
Sant Agustí fa la més important reflexió filosòfica-teològica sobre la "memòria"... utilizant el gènere: confessions Sobre els seus pecats , la seva conversió, les "festes cristianes"...en els llibres X i XI de "LES CONFESSIONS": Veu en la memòria "la font de l'Esperit, la presència de Pare,..."la saviesa", la justícia,,,(en la memòria el pensar es converteix en "deiforme" )
La presència de Déu i l'acció de l'Esperit es manifesten a l'èsser humà davant els camps i amples sis de la memòria, on es troben els tresors d'mnombrables imatges...La meditació sobre la memòria és una etapa fonamental en el "camí de l'ànima cap a Déu"....El moviment "ascendent" d'Agustí és "una recerca de Déu" pel desig més profund de sa memòria..."consciència d'un mateix", "consciència del món", "font de l'Esperit",...
La memòria fa possible que l'intel.lecte humà "fluï" de l'intel.lecte diví...
Memoria Dei en Sant Agustí
Paradoxa d'Agustí: Déu està "més-enllà" de la memòria...però s'ha d'encontrar en la "memòria" i per ella...
Relacions entre reminiscències i "oblit" : L'oblit no és "total" = els esdeveniments viscuts deixen "petjades"... en el contexte vital ...Mitjançant el "contexte" podem recobrar, en part, el que havien oblidat...
Déu no es dóna "ell-mateix" sinó a través d'una altra cosa... Per la "memòria" descobrim que aquesta "altra cosa" és el desig "universal" de felicitat = tohom vol ser feliç....= Déu és el goig perfecte... = goig de "la veritat" ( el que passa és que molts s'equivoquen en cercar la felicitat allà on no hi és)
La "memòria cultural" insconscient = la gràcia conscient....
Seguidors del "pensament agustinià": Guillem de Saint-Thierry, Pere Lombardo, Alexandre de Halès, Joan de Rochela, Sant Bonaventura, Ludolf de Saxònia....
CONCLUSIÓ
La fràgil situació de la memòria = decisiva = crisi de Déu
Nostres contemporanis tenen desconeixement, desídia, indiferència... cap al Déu de nostres pares i les seves exigències "ètiques"... Rotura "ampla" de les "transmissions"
EL DÉU DELS NOSTRES PARES = UN "ESTRANY" A CASA NOSTRA
Factors:
vertiginós augment del tempo social
ruptura de "confiança" en les "institucions"
cultura del "jo"
recerca "fòllia" de vivències emocionants
ineficàcia de les "transmissions"
"crisi gramatical", qüestionabilitat de "les tradicions-rebudes"...
La capacitat religiosa de l'èsser huma , però, no s'ha extingit
culturalment està sotmesa a l'oblit creixent... i aquesta memòria és substituïda per memòries històrica-religiosa-culturals procedents d'universos d'altres llocs, (especialment d'Orient)
Hi ha qui diu: "rebutjar la memòria cristiana per a obrir-se a una memòria universal, a-històrica, a-cultural...Això equival a una "no-memòria" = al NO-RES
La revelació jueu-cristiana és històrica = Déu s'ha encarnat en la història
Pel "record" de Jesús, hic-et-nunc, per la caritat responsable, per la pregària...cal mantenir la "memòria-viva-actual" del Crist... En la resposta cristiana la "memòria-estructural" de Jesucrist és essencial, que s'encarna en l'existència dels cristians...
La rotura de la memòria, comunicativa i cultural, té per conseqüència que les "arrels", les referències... són incapaces de donar fruit...
La "cultura de l'oblit" causa l'analfabetització "cultural"
Al 1.975, al nostre país, es féu un plantajament, "deficient" per ambdues parts, sobre la "religió a l'escola":
- Polític: l'oblit del no-oblidable (just culturalment es tiraven a perdre el legat artístic, històric, conceptual, festiu del país)
- Esglesiàstic: reclamar el "maximalista-estatus-confessional"
El gran vençut fou la "memòria-col.lectiva"
Tenir clar:
- el locus de la "transmissió de Déu" és la "COMUNITAT CRISTIANA"
- el locus de la transmissió -cultural és L'ESCOLA
OBLIT DE DÉU = DÉU UN ESTRANY A "CASA NOSTRA"
Relacions entre reminiscències i "oblit" : L'oblit no és "total" = els esdeveniments viscuts deixen "petjades"... en el contexte vital ...Mitjançant el "contexte" podem recobrar, en part, el que havien oblidat...
Déu no es dóna "ell-mateix" sinó a través d'una altra cosa... Per la "memòria" descobrim que aquesta "altra cosa" és el desig "universal" de felicitat = tohom vol ser feliç....= Déu és el goig perfecte... = goig de "la veritat" ( el que passa és que molts s'equivoquen en cercar la felicitat allà on no hi és)
La "memòria cultural" insconscient = la gràcia conscient....
Seguidors del "pensament agustinià": Guillem de Saint-Thierry, Pere Lombardo, Alexandre de Halès, Joan de Rochela, Sant Bonaventura, Ludolf de Saxònia....
CONCLUSIÓ
La fràgil situació de la memòria = decisiva = crisi de Déu
Nostres contemporanis tenen desconeixement, desídia, indiferència... cap al Déu de nostres pares i les seves exigències "ètiques"... Rotura "ampla" de les "transmissions"
EL DÉU DELS NOSTRES PARES = UN "ESTRANY" A CASA NOSTRA
Factors:
vertiginós augment del tempo social
ruptura de "confiança" en les "institucions"
cultura del "jo"
recerca "fòllia" de vivències emocionants
ineficàcia de les "transmissions"
"crisi gramatical", qüestionabilitat de "les tradicions-rebudes"...
La capacitat religiosa de l'èsser huma , però, no s'ha extingit
culturalment està sotmesa a l'oblit creixent... i aquesta memòria és substituïda per memòries històrica-religiosa-culturals procedents d'universos d'altres llocs, (especialment d'Orient)
Hi ha qui diu: "rebutjar la memòria cristiana per a obrir-se a una memòria universal, a-històrica, a-cultural...Això equival a una "no-memòria" = al NO-RES
La revelació jueu-cristiana és històrica = Déu s'ha encarnat en la història
Pel "record" de Jesús, hic-et-nunc, per la caritat responsable, per la pregària...cal mantenir la "memòria-viva-actual" del Crist... En la resposta cristiana la "memòria-estructural" de Jesucrist és essencial, que s'encarna en l'existència dels cristians...
La rotura de la memòria, comunicativa i cultural, té per conseqüència que les "arrels", les referències... són incapaces de donar fruit...
La "cultura de l'oblit" causa l'analfabetització "cultural"
Al 1.975, al nostre país, es féu un plantajament, "deficient" per ambdues parts, sobre la "religió a l'escola":
- Polític: l'oblit del no-oblidable (just culturalment es tiraven a perdre el legat artístic, històric, conceptual, festiu del país)
- Esglesiàstic: reclamar el "maximalista-estatus-confessional"
El gran vençut fou la "memòria-col.lectiva"
Tenir clar:
- el locus de la "transmissió de Déu" és la "COMUNITAT CRISTIANA"
- el locus de la transmissió -cultural és L'ESCOLA
OBLIT DE DÉU = DÉU UN ESTRANY A "CASA NOSTRA"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada