Pàgineshttps://www.catalunyareligio.cat/ca/pregariacat-celebra-seu-dese-aniversari-nova-web

dimecres, 14 de desembre del 2011

IMATGES DE DÉU




















IMATGES     DE       DÉU













LA  REPRESENTACIÓ
Les imatges de Déu  són les "interpretacions"   amb les quals l'èsser humà   sempre  s'enfrenta  sense poder   "abastar"  mai una solució "definitiva"...

Totes les "tradicions de la  Humanitat"  tenen  la  tendència  a representar l'invisible...UNA ABSÈNCIA    imprescindible   per a  "la vida quotidiana"...
literats, músics,  pintors, poetes,  escultors... moguts per la inacceptibilitat   del "món"  tal  com és,  volen  construir el rostre  de l'invisible...la geografia-mítica del més-enllà  de la realitat palpable...
La  "capacitat  simbòlica"  manifesta  aquest  "voler-i-no-poder"   que ens acompanya sempre: transpassar els límits   del   merament visible...  Mai, però, l'home és capaç d'assolir  la "coincidència"  entre  la imatge   i   el   que "representa". 

L'home, capax  symbolorum,    =    tensió entre  el "possible-impossible"      =     entre   representacións  i carències...
Viure és adonar-se de les carències,  absències,  "forats"...de nostra vida quotidiana

S'albira  "qualque cosa"....camina cap a la salvació o perdició  mitjançant "representacions"  i símbols...  (actualment  té lloc  "una manipulació icònica"  que fa molt mal...)

En tota  "tradició religiosa"  hi  ha:   "centre"   i    "perifèries"...  
Les perifèries  =  factor decisiu     =   quan religió-oficial  està "saturada"...     La tensió entre centre i perifèries és condició de vida  i de creativitat...No es poden  establir  "formulacions definitives"  (ortodoxia   i heterodoxia  són dos estats  que han de co-existir en "harmonia tensa",   com a  formes diferents i sempre  "provisionals"  d'emparaular la realitat  de Déu...) 
La "disidència  doctrinal", com a crítica,  és  art  de "trobar criteris"  i desafiar   la inadequació de les "ortodoxies de torn"...la "marginalitat imaginal"  és important per a renovar l'art ,  també "el religiós"  com a experiència de Déu...

Les relacions de l'home amb l'Infinit  han d'expressar-se, necesàriament,  amb  imatges físiques  o mentals,  figures concretes, preses  de l'entorn  cultural i  la història...vinculació del religiós  i del cultural  en totes les formes de pensament...

No és possible  formular una teoria  de la religió que abarqui  i doni sentit al conjunt dels  diferents universos religiosos...






La  qüestió de la representació
L'èsser humà  necessita de l'absent,  com un "negatiu" indissociable  de  la positivitat de la vida...Representar  és  substituir un  "absent" ,  donar-li presència-confirmar l'absència...   La representació  és   un "tret"  central de la vida humana...   Parlar és representar...   Representar és la "lluita" quotidiana   contra el  "pas del temps",  l'oblit...   La    re-presentació   mai  és presentació....Representar fer present  l'absent passat o futur...



Característiques  de la representació
transparent   i   opaca
-  presència-absència  del "representat"
-  referència -   no còpia
-  risc  de "confusió"
-  teatralitat =  un mateix  és l'escenari on es representa...
Tres  tipus  de representació:
a)  semblamça:     exemple = una  fotografia
b)  causal-metonímica   =  una relació  que evoca  (el mocador que duia l'estimada)
c)  convenció   =    previ acord   (exemple =  el "semàfor  vermell  o verd"







La representació  en la Biblia 
En la tradició  "bíblica"  les  prohibicions de la idolatria   =   intent  perquè   els individus i el Poble  no caiguin  en "idolatria"
- proscripció total de culte  a altres "déus"  i prohibició absoluta de confeccionar "efígies"  i imatges... (Dt. "...a Horeb no vereu  cap "figura" quan Déu us va parlar...")
- Déu  pot  sentir-se, però no veure...
- Els Profetes  del A.T.  entenen per "idolatria"  la  representació   per "substitució" o equivalència...(identificar el  "déu" amb  la imatge  de pedra o metall...
s'oposen a qualsevol "fetitxe"  o signe "aureolat" de força  i dignitat... Un erro fatal: la substitució del mateix Déu, únic i vertader, per la seva representació o símbol  ("el sòtil"  de la Capella  Sixtina  no seria admès...)
- Dogma fonamental del "monoteisme"   =    Déu  no té cap imatge
    (és complicat discernir  bé  =   Exodo:  "l'home no pot veure a Déu i seguir  amb vida..." Nombres:  "Moisès contemplà la imatge de Yahveh..." )
-  L'afirmació  de que Déu  no té cap imatge, pilar del "Judaïsme"   no  reflexa la tradició bíblica ni la "rabínica"...
- Els escrits bíblics   repudien  sense contemplacions les representacions de Déu "per semblança", però  admeten i utilitzen les "representacions  metonímiques": exemple l'Arca  de l'Aliança...
-  Les representación visials  de Déu estan  "prohibides"    però no, les lingüístiques  (Càntic dels Càtics: Déu és "un amant",...un pastor,, l'amo d'una vinya...)



Per què   estan  prohibides  les visuals   i no  "les lingüístiques" ???

-  La imatge visual  no és un "trampolí"  per anar a Déu...
Déu mateix  imposa les lingüístiques... i el llenguatge  pot ser més perillós ja que "emet  judicis"...
- L'incorrecte  és "acceptar literalment"  el llenguatge bíblic  (la comprensió "literal"  d'una expressió figurada és una "gran  fal.làcia"
- Cal recorre  a l'alegorització....
- En tot cas, tan  les imatges visuals  o lingüístiques   només  poden ser    al.lusives i elusives
-  El dilema de Karl Barth:  no poder parlar de Déu i haver de  parlar de Déu...
En la darrera etapa  del desenvolupament del "judaïsme"  ja  no és  la  "idolatria" el problema..., siní la contraposició   "veritat-mentida", i per això  agafà  importància  "L'Escriptura"   i  la "codificació"  de la veritat:   íntima conexió  entre  "prohibició de  imatges"   =  formació  del  "canon bíblic"     =    primacia   de "l'oïda"  sobre  "la vista"...
Israel,  (s. VII a.C)  es decidí  per:
- iconoclàstia
- L'Escriptura
- La Paraula
- el "canon"  bíblic
La seva Teologia:  un sol Déu,  un Poble, un  Llibre,  un Temple.    


 



















LA   IMATGE
La  imatge  és conseqüència directa  de  la  "situació"...  L'home no existeix sense  una "imatge de l'home"...La  Història de la Humanitat és la historia de les imatges de l'home,...   també  "la història  de les imatges  de Déu"
Imaginar  és  co-extensiu  al fet de ser home  o dona...     Les imatges   concretes   estan sotmeses però  a les vicisituds   de la "història" dels individus... L'èsser humà es relaciona  amb la naturalesa mitjançant determinades formes culturals i històriques..."Culturadependència".  de la imatge de Déu ...   (un  grec  del s. VIII a.C.  vivia "el diví"   de forma diferent  a un cristià de Roma del s. V d.C.,  i aquest , de un monjo irlandès de l'Edat Mitjana,   o un "calvinista" de començaments  de l'època moderna...)


Imatge i  "religions del  Llibre"
"quelcom  finit, que per ell mateix és bo, demana una  exigència  infinita, i, llavors, es converteix en dolent; més encara: es converteix  en un "ídol" i, finalment, en un dimoni"

En les religions  del Llibre,  la qüestió  de Déu  està sintetitzada  amb la "regulació-estricta-ortodoxa" de  l'ús de imatges de la "divinitat",  està centrada  en la contraposició:  "idolotria-iconoclàstia"...  (el bon o mal ús de les imatges no  són  qüestions  perifèriques)    Confusió  del "sagrat" amb "el profà"...  Per tant   "fora imatges visuals   de la divinitat"
El "demoniac" com  a servici als "deus" expressa ...la totalitat de la realitat de Déu, de l'home i del món...Les imatges sofreixen  la "sort"  comuna a totes les formes de vida: és imprescindible la mort  perquè la vida continuï  Les imatges, perquè mantenguin en actiu  el poder creador de nous horitzons  precisen sometre's  a la  "crítica"  i contextualització...
No es tracta de destruir-les,... sinó com a dinàmica pròpia de l'experiència de Déu...
                           Tots els que et cerquen, et tenten
                            I  els que així  et troben
                            Et  fermen  a imatges i gestos...
La divinitat  ha estat objecte  de imnombrables  representacions... totes elles deficients  i inadequades:  el Déu desconegut   ha estat  representat  i emparaulat  de mil maneres  distintes,...pròpies de qui  es troba en statu viae...En tots els  temps   i situacions - "relacions" entre  idolatria-iconoclàstia... la qual cosa  garantitza  "la supervivència del desig de Déu... malgrat Déu és  semper maior...
L'èsser humà no pot prescindir  de les "concrecions" que ofereixen  les imatges... només així  pot superar la "llunyania" de Déu  i tenir ·"despert"  el desig d'ELL...
Tota imatge de Déu perquè no es  converteixi en idolatria    s'ha de sotmetre a la "crítica"...
L'emparaulament definitiu és impossible...
Crítica religiosa i profecia són dos noms de la mateixa activitat de l'esperit...

Aproximació a la imatge   
La  imatge  és "mixta", desconcertant... entre:  "concret-abstracte",  "real-pensable", "sensible-intel.ligible"....Funcions  diverses segons el "trajecte històric"...
GRÈCIA:  "el visible"  més impotant que "l'audible",  la vista més fiable que l'oïda"...L'ull  prefereix l'antropològic,   el figuratiu...
CULTURA SEMITA:    dóna la primacia  a "l'oïda",  la paraula... d'aquí  la  dràstica prhoibició de imatges  en la "Bíblia"...

El veure humà  és una "resposta",  és acollir  l'esguait de les coses mateixes...el nostre veure completa les "coses  mateixes"   "el vist"  té caràcter  global..."l'escoltat", fragmerntari... 
La "paraula dita" i escoltada  porta a l'ètica... L'obertura religiosa  del monoteïsme bíbic  és  inseparable  de l'ètic...


Les "imatges" són arxius de la "memòria externa"   d'individus i comunitats... precisen ser desxifrades i interpretades... provoquen  que  el "fictici"  pugui convertir-se en real...


L'home  s'enfronta al món per "les mediacions" que  són "artefactes mediadors"  que conjuguen i  harmonitzen  les "experiències"   sensorials   i les "significacions"  que  organitza  l'activitat mental...El "real"  només  és pensable  en forma de imatges : "l'experiència"...
El món és una "totalitat"  d'imatges  en  potència"...    les disposicions "afectives" del subjecte,  els seus traumes, desitjosi inquietuds...   Tota "imatge"  és  un complexe  "objectiu-afectiu"....


(La colonització  "europea"   agafà el "Continent" en una  "trampa"  de imatges...)




La  imatge  en el vocabulari

- El grec
"eikon"  icono  (imatge)   =  una ampla "equivocitat  semàntica":
-representació "plàstica" dels déus (segons la concepció que tenia la "ciutat")
- parescut o semblança  =   experiència  "òptica"    =  interpretació  (l'ull mai és innocent :  veure és un procés actiu "no-neutral" )
.-  visió  =  representació    (representacions mentals)
"eidos"  és  derivat d'eikon    =    aspecte de les coses   (inclús  un "substitut-devaluat)











 

-  Els  LXX
La traducció "grega"  de la BÍBLIA hebrea.  Molta influència en el "món jueu" i  en "el cristià"
ELS   LXX  tradueixen  30 "veus" hebrees  per  "eidolon" , paraula que té un sentit despectiu i polèmic    =    oposició  a la "realitat  suprema":  YAHVEH...La "Vulgata" traduirà  eidolon  per  "idolium"

-  El   llatí
"Imago" (imatge en la nostra llengua)  significa:
especies
- simulacrum
- forma
- figura
(en canvi el "grec" eikon      =  ídol,   fantasma...)
En les llegües occidentals  "imatge"  tres aspectes:
a)  representació sensible
b)  experiència  "empírica"
d)  percepció que es guarda a la "memôria" i es manipulada per la imaginació


IMATGE  és un vocable que vacil.la entre "el sensible" i "el intel.ligible"...Sempre és però, una representació mediata   (el factor "biogràfic  del perceptor  té una  "influència"  important en les  imatges "percebudes")
En relació a la "Imatge de Déu"   fàcilment es cau en el factor biogràfic:  la nostra imatge, els desitjos més íntims...En certa manera,  "nostra imatge de Déu"     =     nostre auto-retrat




  

-   Imatge de Déu en la Bíblia
Problemàtica  de la "imatge" de Déu del cristianisme, de la cultura occidental   =  Problemàtica  del "monoteïsme"...
El Déu "monoteista" és "trancendent" al món, a les estructures  o a la societat (cultura)
La idolatria és "central" en les religions monoteïstes   ("l'ídol"  prové  de conjugar  l'Antic Testament, l'Aristoltelisme, el Pares de l'Església, el tomisme...)    El monoteisme  depèn de les formes concretes que adopta  "la negació" militant de la idolatria... 
En la "cultura occidental", el "monoteisme" bíblic  ha fruit de plausibilitat  durant  més de 2.000 anys. En el "panteó grec", en canvi, "Zeus"  tenia un "centralitat"  discutible...
En l'actualitat,  diverses  perspectives: "feminisme", gnósis, atracció per l'Orient, crisi de la raó i de  la història,...fan el "monoteisme"  més precari... Diuen que el monoteisme és causa de:
- perversió del poder
- marginació de la dona
- crisi "ecològica"

Les  tres grans "religions" monoteistes: judaisme, cristianisme, islam.. han articulat  de manera  diferent el discurs sobre "Déu":  Judaisme i Islam rebutgen  la doctrina "cristiana trinitària".  El judaisme  està en  desacord amb l'Islam  sobre la "unicitat" de Déu:  (Déu és "un" per a tots, però  "únic" per al "Poble" d'Israel)












-  Imatge de Déu i relacions conjugals

 En l'Antic Testament, la descripció de les relacions de Déu amb l'home  s'ajuden  de imatges de les relacions humanes...( Déu és pare, rei, amant, espòs, jutge...)  No hi ha una concepció "abstracta" de  la divinitat... sinó  interpersonalitat, relacionalitat,   "capacitat responsorial"   que permet conéixer  el que són en cada moment l'home i la dona concrets...
La idolatria  és descrita   amb imatges negatives i degradants  de les institucions humanes..., especialment les relacions :espòs-esposa  (la  idolatria és un pecat a porteriori...és una resposta  "negativa"   Si  la relació de Déu amb el seu "poble"  és la "metàfora" de la relació  marit-muller..., la "idolatria"  serà  "adulteri"    (El Déu d'Israel  és "passional"  i  "gelós")
Res millor que aquest  texte del Profeta Osees per a  veure'l:

 La "conversió" és  tornar  als  "dies primaverals del primer  amor"


- Imatge de Déu i sentits corporals
 La "idolatria" és "apostasia" respecte de  Yahveh...  L'ídol  és  una imatge que "funciona" malament...l'èsser humà, (caiguda original)  té els sentits debilitats  i es deixa enganyar fàcilment per la "magia"  de les representacions...  l'ídol  és un "fetitxe"...
La lluita contra la idolatria és una lluita  contra les "imatges" fetes per mà d'home  i  les que es troben en la naturalesa  (En el món grec s'adoraven els "astres")  La Bíblia, no... (desencantament  radical de la naturalesa)   Tot  és  "creació"...Només l'home ha estat crat a "imatge i semblança de Déu",  i a l'home  se li ha otorgat l'administració de la naturalesa al seu servei...Paradoxa  =   l'home creat a imatge de Déu que no té  "imatge"... Qualitats específiques que fan l'home  creat a imatge de Déu:  l'esperit, la paraula, la  saviesa   (tot condicionat)    Aquesta"imatge i semblança de Déu" es manté  a través de totes les peripècies de la història...(Creació, després del "Diluvi"...)
La radical diferència entre Déu i el món:
- El món amb sa injustícia  és objecte de la ira  de Déu
- Pel Profeta  Amós  Déu és transcendent   pels "seus judicis".: Déu jutge absolut...
- Déu "transcendent" es fa present en el món   per "La Llei"  i la "Promesa"
- El Déu bíblic  pot ser "escoltat" (oït)   no-vist
- la "nostàlgia" del rostre de Déu  el "centre" de la pregària  (Salm  27,8)
  Excepcions:
-   al cim del Sinaí, Moisès i els "setanta ancians"  veuen el trono de Déu
-   Ezequiel  veu  el  "carro diví"
-  Déu es "revela" al vertader "Profeta"...





- Imatge de Déu en el "cristianisme": l'Encarnació
L'ENCARNACIÓ  és  la  "pedra de toc"  del "Cristianisme":  EL DÉU ÚNIC  S'AFIRMA  EN EL "MEDIADOR ÚNIC"...La invisibilitat   i   irrepresentabilitat  de Déu    es concreten, adquireixen presència  en l'home  JesucristEll  és la imatge  del Déu invisible...
Els primers segles,  acometre la  "tasca"  de comprendre   (contra el paganisme i el  judaisme) com  l'èsser inefable i incontenible  de Déu  es féu "imatge", es féu "carn"  en aquest món i, lliurement  es va sotmetre a les limitacions  (incloïda la mort)  que són pròpies de la condició humana...
(Aquesta "reflexió" és imprescindible  per a donar raó  del retorn  de "la Humanitat" sencera  a la perfecció  "original"...
Tot esperit que no  confessi   a Jesús,  no-és-de-Déu

El Pares de l'Església, a partir de l'Encarnació del Fill de Déu, harmonitzant  alguns temes procedents del judaïsme amb categories "gregues" posen  l'accent  en el "vincle-icònic", concretat en la  persona del Verb fet carn, entre el Creador i la creatura...L'activitat "creadora" és pròpia  de la Saviesa divina  (Sophia)  que, en contacte amb el "Logos" grec o amb el Verbum llatí,  és portadora de les imatges "arquetípiques" de tot  el que "ella" ha creat...les coses que ja havien  estat predeterminades  per Ell de manera immutable...D'acord  amb la mentalitat grega  la "causa"  és superior a la "còpia"... només s'afirma una  "participació" d'aquesta en Aquell...
Paradoxa:  "el cristianisme"  usa el "pensament  grec" per acceptar  el que  és més "oposat" a   aquest  pensament... La "des-helenització" s'opera  en el moment que el "llenguatge"  es fa "helenista"...El cristianisme  primitiu (Nicea 324) confià als "conceptes" grecs  la comprensió de la veritat més "anti-grega"...
El cristianisme proposa una "innovació     singular"  i revolucionària  per quant   la salvació  consisteix en la restauració de la  "connaturalitat-ontològica"  entre la humanitat i Déu  recolzant-se en una figura "mediadora" : Déu encarnat...
Trànsit de  la religió patriarcal  de Yahveh   a la  religió  fatriarcal en l'amor...   Per això la doctrina de l'Encarnació  ocupa un  "lloc central" en l'economia cristiana: Déu extramundà i transcendent  entra en la història humana  propter nos  et propter nostram salutem...Un capítol nou  en la història de la "participació" de Déu en els "assumptes humans"...
Jesucrist és la condició imprescindible per el "coneixement de Déu"  i  de  el "nostre propi èsser cristià"   No ceneixem a Déu  si no és per Jesucrist...no ens coneixem a nosaltres mateixos si no és per Jesucrist...
 

-   Monoteisme, imatges i política
Akhenaton (s.XIV a.C.) un "faraó" que intentà una reforma  política i religiosa  fonamentada en el "culte" a un sol Déu:  ATON.  És pot  considerar  com el "primer  reformador"  del qual es tenen coneixements històrics  ( Hi ha qui ha volgut "veure"  un cert paral.lalisme  amb Moisès..i   Akhenaton....)
 AKHENATON                       


El monoteisme "bliblic" té  en Egipte  el seu moment inicial:  positivament, perquè  els "intents" d'Akhenaton  influïren  en el  "monoteisme hebreu"  impulsat per  Moisès...negativament,  perquè els "déus  egipcis" i el seu culte  és el referent negatiu del culte a Yahveh, practicat per les "tribus" d'Israel, que els egipcis  consideraven "enemic" fins al punt que els "israelites"  tingueren que fugir al "desert"...
La "religió egípcia" i la "religió hebrea"  es relacionen  segons el "patró"  de l'inversió normatica...Egipte fabrica esplendoroses  "imatges" dels seus "déus"  i Israel  les prohibeix absolutament...(intenció  clarament "anti-egípcia")
A EGIPTE:  l'Estat (el Faraó)  era el "representant" del  "diví"  (els déus havien fuit de la terra  i estaven "llunyans")   llunyania de Déu -  "proximitat" de l'Estat :  aquesta era la visió religiosa a l'antic Egipte Déu representat  pels Faraons, amos de la vida i de la mort
L'organització religiosa i política  de l'Egipte "antic"   =   talment  "una institució esglesiàstica"  =   missió de  promoure i mantenir "les relacions" amb el  món dels déus llunyans  baix les condicions de "teofania-negativa"   =   l'Estat  era la institució  "substitutòria"  i representativa que "articulava" la "proximitat  dels déus"      =   l'ídol  fa "proper", protector i promissor el "déu" que s'identifica  amb l'Estat (Faraó),  la ciutat    =   mediatesa   del culte religiós-estatal    
(Així  en Egipte i, en general, en el món-antic)   Aquesta "idea" és la que  "modernament" promourà  Rousseau   amb  "la religió-civil"....
El "monoteisme-bíblic"  condemnava  com a "falsedat"  les representacions en "imatges"   (el rebuig de les  imatges    =   negació explícita  de la falsa política practicada per Egipte)
La guerra  contra la "idolatria" en la Bíblia  és el relat d'una lluita contra els països voltants que tenien "ídols"  que seduïen  als israelites

La  prohibició de les "imatges"  és la voluntat de separar-se de les "altres religions"
la "Idolatria"     =    rebel.lió  "política-religiosa"  contra  "YAHVEH"
Yahveh  es revela  "quan" vol  i "com"  vol...no està sotmès a  cap  imatge o tècnica  "màgica". No necessita cap sobirà que el representi...
MOISÈS  I  EL "U" (Yahveh)        =     contra       =    Egipte   i els "Molts"  (déus)
Moisès, com a figura de la "memòria"   significa un canvi de "rumb"  en la història de la Humanitat  de gran  importància en la "cultura occidental"
- Rebuig de les "imatges"
- Rebuig del "cosmoteisme" 
- L'èsser humà és l'amo del  "cosmos" per a  administrar-lo  en sentit ètic
 

Monoteisme  bíblic:
-  Distinció entre Déu (Yahveh)  i la realitat  mundana
-  Disponibilitat  de tots els "recursos"  del món  ja que no tenen "divinitat"
-  Disposar és el contrari d'adorar
-  Destruir l'esfera de "representació" de la qual es servia "l'Estat" 
-  Desencantar  la "naturalesa"  (tot és "creació")
-  Mostrar "el nihilisme"  del món
-  Una  "contra-religió"  =   una alternativa radical a totes les "formes  religioses"
Relació entre el "monoteisme" d'Akhenaton  i  "monteisme"  de Moisés...???
-  és un "problema" no resolt...
-  segurament hi hagué "influència"...
- Akhenaton  (s.XIV a. C.)
- Moisès també, però el monoteisme-bíblic   "radical"  aparagué  més tard  (s.VIII  a.C)
- Per Akhenaton  Déu  no és "transcendent"     =    és el Sol
-  Monoteisme-bíblic  és "transcendent"...

El monoteisme-bíblic  ha impactat la "Cultura Occidental"
conseqüències negatives:
- ha  suprimit l'ambi-valència  "simbòlica"
- pre-valència  teològica
- monarquia   en relació a les persones socials
- falo-cràtic  respecte als "objectes sexuals"
- logo-cèntric respecte a les mutacions dels signes
- "capitalista" respecte als productes del treball 



 















-  Iconoclàstia
A Egipte  i Mesopotàmia, la destrucció de les imatges dels "déus" comportava l'allunyament d'aquests d'aquest món...i, en conseqüència, quedar a mercè de les "forces del mal"
Pels grecs i llatins,  la prohibició de les "imatges", significava   la "recerca" d'un  concepte de Déu purificat... 
Les  "religions politeïstes"  són interpretades pel "monoteisme"   com  "donar culte  a un món diví"  que no té res a  veure  amb l'únic Déu...
El "món diví" del politeisme no està "en front"  del "món humà"... sinó que el "penetra", estructura i ordena...i a tot dóna sentit .   El politeisme s'articula  amb  els caràcters d'una teologia "còsmica", política, mítica...  Hi ha continuïtat i inclús identitat  entre "el món diví" i el "món humà"...


La distinció "mosaïca"  entre "vertader i  "fals"
La religió de Moisés  troba la seva expressió  en la "història de l'Éxode":  el que ajuda a  passar de l'esclavitud a la llibertat = vertader....el que "no", fals...
Per tant la "distinció mosaica"  no  és una "nova religió",  sinó una contra-religió, que transforma completament  les relacions entre la "divinitat" i la "humanitat"....La distinció mosaica  s'oposa radicalment a totes les religions i culttes existents...
(En les religions antigues, els "déus" tenien una  equivalència funcional....les religions tenien sempre una base comú... els déus eren "internacionals" perquè tots es referien al "cosmos"


El monoteisme és  una "contra-religió" ...se li  poden posar "crítiques"  quan de religiós  ha passat a "polític"  i ha suposat una perversió religiosa, política, cultural... El monoteisme és "absolut", intransigent, intolerant...El politeisme és pacífic, obert, amb capacitat d'integració...


Per al jueus, la idolatria  és "ateisme" ...Pels grecs  l'ateisme és  la "negació"  del culte a tots els déus...Els pilars bàsics del "paganisme" són  el record i actualització dels "deures" amb tots els déus  (Pau de Tars  trobà a Atenes  un altar  "al déu desconegut" )


Per al paganisme  el "cosmos"  és immutable i diví...per als   jueus  les "calamitats"   provenen de la infidelitat a la "Aliança"... Es pot arribar a considerar i posar en un mateix   "nivell" la "idolatria"  i la "lepra"  (malaltia), la qual cosa no deixa de ser  un poc "aberrant"   (Nm 5, 1-4)

El monoteisme-bíblic  està  fortament "lligat" a la   sortida d'Egipte...per tant no pot escapar-se de l'aspecte polític"....Israel creu en Yahveh  que els ha fet sortir d'Egipte  i els ha portat a la  "llibertat", a ser poble lliure...

Tant en el "monoteisme"  com en "la iconoclastia"  és dificil  separar el religiós del polític...Inclús,  en tots els intents  fets, des de la Revolució  Francesa (segle XXVIII), per a separar el religiós del polític  és difícil trobar el camí.....La  "iconoclàstia" preten  retirar  les "imatges"  d'un ordre  antic que es  voll substituir....Però és posen altres "imatges" substitutives... No es pot oblidar que l'èsser humà, el mateix, és el subjecte del "polític"  i del "religiós"...Aleshores,  conscient o inconscientment,  és molt probable que resolgui  políticament els "assumptes" religiosos...i religiosament  "els assumptes" polítics...




REFLEXIÓ  ANTROPOLÒGICA   SOBRE LA RELACIÓ
"IDOLATRIA-ICONOCLÀSTIA" 

"A  disposició de l'home només hi ha  aquelles possibilitats que són pròpies d'un èsser  ambigu, finit i contingent,  però que,  paradoxalment, té desitjos d'infinitud  i plenitud "


L'èsser humà  es pot  "abandonar-se"  a la multiplicitat de "manifestacions"  (idolatria)...
pot, també,  pretenir superar  l'engany dels  sentits, mitjançant "l'abstracció"   (iconoclàstia) ...
oblidant que: 
-  les imatges de Déu no són Déu
- els  conceptes de Déu no són Déu


El Déu de les relgions "monoteistes"  no és un Déu abstracte ni  s'adabta all "trets"  que els estudiosos de la "Il.lustració"  agafaren  de la filosofia grega...

L'abstracció de Déu  és un error idolàtric  del mateix tipus  que la "corporització" en un ídol
S'intenta rebutjar  "l'equivocitat" de les percepcions sensorials    per  "mediació"  de la "unicitat"  i veracitat  que, ingenuament, s'atribueix als conceptes...
(En darrer terme, l'esperança de la  "immediatesa"  mai es fa efectiva)
La "realitat",  que ella mateixa  ja és  "una construcció" psico-socio-simbòlica  de l'èsser humà
Evitar la "falsa alternativa" entre:
- filodoxia  acrítica  i sensualista
- sobre-valoració del logos, igualment "acrítica" i intel.lectualista...


perquè in statu viael  la realitat i la veritat de Déu  només són accesibles a l'home i a la dona per "mediacions": concurs d'imatges  i gramàtica "històricament" situades...
l'èsser humà només és capaç de assolir "meres representacions" de Déu  a  partir del "patró"  o model  que li ofereix la cultura, la llengua materna...en les quals es troba "ubicat"...mediacions que omplen els "forats" de l'absència de Déu, que es fa present  només en "forma d'absència"  i del desig  que estimula el "cor inquiet"  de l'èsser humà, sempre omplerts  per les "representacions"...


Idolatria:  confusió del "simbolitzant"  amb el "simbolitzat"
Iconoclàstia: una sobre-valoració  del "logos" i pretensió d'arribar al concepte essencial i pur, prescindint de l'experiència sensible...només  en la "forma pura" i el llenguatge  no contaminat.. ( la forma pura i el  lenguatge no deixen de ser "mediacions")
  la  immediatesa  és quelcom  inabastable  mentre  l'home es trobi "in statu viae"







Dues   perilloses seduccions:
la idolatria  que preten fer coincidir el significant amb el significat
la  iconoclàstia  que s'imposa la tasca  d'eliminar mediacions  d'imatges  amb un propòsit va: assolir la immediatesa amb Déu
la persona humana és un èsser ambigu, finit i contingent...










La problemàtica de la mística
La mística:  un intent de transgredir  els límits  del  llenguatge i assolir   "l'immediatesa"  (fusió)  amb la divinitat....
la inefabilitat de la seva experiència sempre  és un llenguatge social, determinat per la gramàtica i les imatges  que tenen vigència en una determinada societat...també  "el factor biogràfic"
L'itinerari del místic  és una dolorosa constatació  d'una mancança  fonamental  en sa pròpia existència, però al mateix temps  una inesgotable font  de "creació espiritual".   El místic no es pot "aturar" en el camí , amb la certesa del que li manca,  i sap que cada lloc i cada objecte  "no  és això" ( n'est pas ça )
El llenguatge "místic"   és fonamentalment  "traducció", mai instal.lat, sempre obert   i ambigu  "oscura-claretat"..."suau-cremada" ..."descans-cruel"... al.lusió a "l'inexpressable-sense expressar-lo"
L'exotèric (imatges, proposicions dogmàtiques, culte, legislacions)  és  "necessari"   "superflu"  i "perillós" ...








La  construcció  històric-cultural de Déu
L'ús  de noms "propis" no exigeix un  contexte ample...Una "minima informació"  basta...
En el cas de "Déu",  el nom propi amaga "interrogants"  i "enigmes"...premisses de  caràcter "cultural-filosòfic-teològic-emocionall"...
En Déu  res és "accidental"...quan se li  dóna  "un atribut", ja no estam parlant de "Déu"...també és inexacte  nomenar  a Déu per raons co-textuals...
Tomàs d'Aquino  escriu: "podem comprendre a Déu pel "que no és"... I  "Déu  és  Un  i simple", però nostre enteniment  el comprèn  per "representacions"...
"Nomenar a Déu no és una tasca  del pensament ni un gest de pietat. És una realització creadora cultural" (J.S. O'Leary), supera les capacitats de l'individu i requereix  els esforços d'una comunitat creent"...
PARADOXA:  Hem de parlar de  Déu  i totes les nostres paraules són   inadequades...Hem de traduir els noms antics perquè el  "nostre  llenguatge religiós  s'està morint"...Tenir un nom és existir...( els que no tenen  "nom" per Déu,  per  a "ells" Déu no existeix  )
La imatge de Déu és una "construcció humana"  que es fa "eco" de determinacions  politico-culturals...
El NOM  de Déu no és el seu "nom", sinó la manera  de nomenar-lo  que ELL  proposa a l'home...Aquí el "Nom"  està  del costat del que nomena  i no del "nominat"
EL-NOM-DE-DÉU    és   un   NOM-PER-AL-HOME...  (en un  contexte de fe   el nom de Déu  pot ser considerat com la "marca"  de la seva irreductibilitat a les dimensions de l'enteniment humà)    El "NOM"  també s'ha distingir   dels "atributs  substantivats"  (el Fort, el Terrible, e Gran...)
En el "TALMUD"  es diu  que  "el  Nom diví reb el sentit a partir de les situacions  humanes  en les quals  és invocat"
El "noumenon" diví  és un postulat  necessari de la "vida  religiosa pluralística",  premissa que fonamenta l'autenticitat  de l'espectre de les  "experiències religioses"

En la tradició  monoteista,  la  frase: "hi ha un sol  Déu " s'enten  com un enunciat  en relació amb el  Déu personal...
L'experiència   mostra "la incompatibilitat"  entre la utilització de Déu com a nom propi  i la  utilització  de "Déu"  com a predicat 
Des de la perspectiva de l'èsser humà, "Déu" no  pot aïllar-se  del  conjunt del llenguatge... Res és distint abans de l'aparició del llenguatge.  Cap "idea" de Déu  és anterior  al  "joc" de signes  amb el quals intentam parlar de Déu... "Déu" adquireix  sentit   amb el conjunt  de significants que ens ofereix la "cultura" ...En cada "època històrica"  la tasca  de fixar la noció de Déu té una "forma   peculiar"...cap  estratègia,  cap noció...  poden pretenir estable "definitivament" el seu sentit...
En cada "hic et nunc",  és necessari contextualitzar la infinitud i la inefabilitat de Déu, i la finitud i temporalitat de l'home...
En l'actualitat,  "el nom propi de Déu per excel.lència"   s'ha   convertit en el nom "impropi"  per excel.lencia"  (O'Leary)
En cada llengua, Déu  es situa "en funció"  d'un espai situcional que "l'imaginari" religiós intenta re-estructurar   segons  les pecularietats de cada temps....
Actualment, les "retòriques cristianes"  tendeixen  a col.locar el terme "Déu" en la proximitat  del terme: "alliberació",  "justícia"...
Un sistema religiós  cedeix el pas a la "consciència"  diacrònica  del canvi...
El terme Déu  està sofrint  els efectes de "la subversió" generalitzada de la "gramàtica"....En un món pluralista, la presència  divina no s'associa a una única "economia metafísica"  ni tampoc a una sola comunitat....es disemina en indicacions  "fragmentàries".... Déu s'encarna  en el plural...perquè inclús la Bíblia i la litúrgia   estan afectades pel "pluralisme".... 
Tots els "noms  divins" ha estat eleborats amb una "intenció polèmica":    
Quan Jesús designa a Déu  com Abba...ho fa perquè altres denominacions no s'interpossin en el camí dels creients  "cap a la  relació íntima i alliberadora"  amb el Déu que Jesús vol apropar  als homes....
Déu mai és un terme neutre... demana  un judici polèmic,  una decisió,  una resposta més o menys encertada als desafiaments presents...
"Tota  invocaió a Déu significa el rebuig d'un  fals déu"...

Dues vessants:
a)    de  caràcter absolut:  els  altres "déus"  són ídols...( aquesta  "vessant"  metafísica-religiosa  es troba  des de   "Filon d'Alexandria" (segle I)  fins a "Spinoza" (segle   XVII)
b)    de rostre concret:  aquesta "vessant" rebutja   les construccions abstractes i de valor universal  de la divinitat....intenta donar a Déu una forma concreta i "revelada",  i definitiva, amb fisonomia pròpia
Històricament, el   discurs monoteista  ha mantingut  una forta tensió  entre  "aquestes   dues vessants":  tensió  entre filòsof  i profeta,  "entre Atenes-Jerusalem"  entre  "immutabilitat-història"  (el teòleg  es troba   entre "el filòsof"  i "el profeta"...)   "necessitat-superfluitat"  de les imatges
Des dels  inicis del cristianisme,  l'expressió bíblica  s'ha vist sotmesa  a les exigències metafísiques  procedents  de la "tradició grega"....
vida contemplativa-vida activa...   Actualment, l'opció preferencial per als oprimits   i  la "narració"   ha de fer  possible:  des-fer-se'n   de la "idolatria"-induïda  per l'abstraccio de les "tipologies metafísiques"...
 Seria beneficiós  per a la fe cristiana reconduir les proposicions dogmàtiques del "Credo"  a les  fonts   narratives...  El logos-metafísic   seguiria  a la narració   i no li aniria al davant ni  "anularia"....
deus incarnatus    (formes narratives...)  centre  insuperable de la fe cristiana...
No coneixem a Déu.... només "encarnacions de Déu"...








Reflexió 
 
Benaurats  els que saben
que darrere  de tots els llenguatges
es troba   l'Inefable

El punt de mira de l'home, èsser finit i  contingent
La  realitat  i veritat de Déu
no es troben al "marge" de  les manifestacions
ni coincideixen amb les  manifestacions
perquè
"el senyor l'oracle del qual és el que està a Delfos,
 ni parla  ni amaga  res, 
sinó que es manifesta  per  senyals"
(Heràclit)
Déu  quan es manifesta, al mateix temps s'amaga...deus revelatus-deus absconditus

La raó s'ha cregut amb força per a destruir les manifestacions dels sentits...ha estat incapaç de reconéixer les limitacions pròpies...
"El més potent contra la raó    =    l'intent  de voler determinar   mitjançant la raó els límits de la raó"  (Bernat de Claraval)

El gran desafiament  de l'home :  parlar de Déu  que és inefable...

Parlar de Déu    =    concretar-lo  i  imaginar-lo per mediació  dels recursos...
Tot  emparaulament de Déu  és provisional...

Els humans  sempre estam acomiadant-nos  ...sempre hem d'emparaular de nou la realitat  i,  molt més  encara, Déu ...
amb  el "perill" de tancar-lo  en "formes i fórmules"

Som forasters  i pelegrins:  la provisionalitat  és l'expressió més  adequada de la realitat humana...fins arribar al  "status patriae" i  el final de l'ambigüitat,  com a signatura específica de  l'huma...
Idolatria i iconoclàstia (com a germanes-enemigues)  es troben complicades i revelen la tensió  insuperable (des de que neixem fins a la mort)

Home i dona     =    coincidentia oppositorum     =   mescla   explosiva   i   creativa    =    neccessitat   i superació de la imatge        =  interioritat-exterioritat    =    mística-política     =    vista-oïda      =    esperit-carn        =    esperit encarnat






L'existència  de l'èsser humà  pot "prendre"  dues  direccions:
a) la imatge  com "icona"
b) la imatge  com "ídol"

ICONA
- transitivitat  (in statu viae)
- presència de Déu en forma d'absència  (Deus semper maior)
- Déu és, ha estat i serà   "radicalment altre"
- Déu  "en si"  és irrepresentable
- Paradoxalment: Per a  nosaltres (propter nos et propter nostram salutem) ha entrat en una imatge com la nostra
- sempre el "miracle" de l'Encarnació"
- idolatria és un "pecat" anàleg a: deslleialtat, traició, adulteri...
- el que es fa a una "persona  qualsevol"  es fa a Déu...

ÍDOL
- intransitivitat de les representacions
- cosificació  i enduriment  "com a final de trajecte  canònic"
- no activitat crítica
-  afirmar-se i tancar-se
- caiguda en la "serialitat"
- autosuficiència del "significant"
- disponible  per part  de l'èsser humà
- tensió entre  "llunyania-proximitat"
- tensió entre "Deus absconditus-Deus revelatus"  (entre amagat-manifest)

Per influència de "PLATÓ" la  posteritat a imposat dues exigències contraries:
1.-  L'esguard s'ha de dirigir al "diví" únic digne de ser contemplat
2.-  La representació del "diví" és vana, sacrílega,  inconcebible

ISRAEL
Ha fet, al llarg de tota la seva història, L'ESCRIPTURA-LECTURA  la  font de "Salvació" fonamental... L'Escriptura és llegida, re-llegida, comentada, re-interpretada, Llegir i escoltar  l'Escriptura  és "font de salvació"...els textes bíblics  són kosher... Els textes bíblics  són, incansablement, llegits, re-interpretats, glosats, con-textualitzats, represos "a partir dels desafiaments i situacions"  presents.... La fixació del texte és "sempre  un horitzò  obert"...LA  PARAULA  està "prenyada" de Déu...Les "interpretacions" és el gran imperatiu d'Israel  i el secret de la seva història...
L'art, el món, la  mateixa vida pública...són substituits per L'ESCRIPTURA...

CRISTIANISME
La doctrina de l'ENCARNACIÓ  ha fet "donar marxa.enrere"  a la "iconoclàstia"  (si bé entre els primers cristians  s'utilitzaven "signes abstractes",  més tard  s'introduiren les "representacions" de  Jesucrist, dels Apòstols, de Déu-Pare )
Per estètica es decoraven els "temples"...Endemés, cal tenir en compte que "el poble  senzill"  no sabia  llegir.  LA PARAULA  no era suficient...necessitaven "imatges  visibles"  representatives...



   


Per a discernir la "veracitat" de les imatges de Déu,  Paul Tillich  proposa la categoria :  autodistinció
L'autodistinció  és configurada i "codificada"  per la "tradició", la història,  els reptes del moment present...  (l'hermenèutica-"religió-crítica"  és  un procés indispensable i inacabable, sempre "in fieri"...perquè mai ens trobam davant la realitat de Déu...sinó davant les "més variades" representacions...La tasca d'interpretar   "permet"   el pas  de la imatge al  seu  inefable "més-enllà"... permet  "mantenir la "tensió entre  idolatria-iconoclàstia"...
De fet, l'idòlatre pur  i l'iconoclaste pur  tenen  una cosa en  comú:  la renúncia  a la "tasca" d'interpretar",  la renúncia  a cercar  Déu...

Recordem   les paraules  de Rainer Maria  Rilke:

Benaurats els que saben  que,
més  enllà de tots els llenguatges,
es  troba l'Inefable.


L'èsser humà: un esperit encarnat,  es mou  entre "el sensible"  i  "l'intel.ligible"....in statu viae  sense assolir  status  patriae....entre "necessitat de la imatge"  i "necessitat de  superació de la imatge"..., negativitat del present  i  "albir"  d'un possible  "completament altre"...mitjançant la construcció d'una nova imatge...accedir al devenir de Déu, però Déu sempre  és "maior"

Actualment  hi ha "crisi de Déu"   però no crisi de "religió" ... Sembla no haver-hi espai pel "sagrat"   Ara bé,  en la tradició  "jueu-cristiana" sempre ha estat així: el món és profà...el "sagrat és Déu...
El moment present és més religiós  que fa trenta anys, però és més indiferent a Déu...

Cal retornar, si és que mai s'hagi  "copsat"   al "nucli cristià":  La construcció de la imatge del Déu de Jesús de Natzaret  passa  per la construcció  de la imatge  del "pròxim"...
"El proïsme"  és la vertadera imatge de Déu  i  això no és un "a priori",    sinó   un   "a  posteriori  ètic"

























EL  DÉU DEL CAPITALISME 
 L'enigme  dels  "temps moderns":
On es troba  la "religió"  i els seus  déus...???
- Primera opinió:  
"la religió i els seus déus  han desaparegut,  senzillament, de l'horitzó dels humans
- Segona:
el seu  "lloc" ha estat ocupat  per l'home
- des  de  1.648  ( final de les guerres de religió-Pau de Westfalia)  l'econòmic  plasma totes les  formes de vida, creences, acció  dels "europeus"   i d'aquí  per tot...




Perquè això fos possible   seria  "necessària"  la vinguda o aparició d'un èsser  que dominàs  la  contingència    (Un èsser així...a nosaltres, èssers històrics i contingents, ens resultaria  "molt estrany")


-  Homes i dones  de totes  les "latituds"  i condicions... segueixen mantenint les "senyes d'identitat que, sempre, han acompanyat als humans:
ambigüitat
finitud
condicionalitat
desig de plenitud
subjecció a la contingència...
-  Les possibilitats  religioses de l'èsser humà  segueixen   "intactes"


- Els sistemes religiosos han perdut "consistència",  han deteriorat la seva "fiabilitat"  i eficàcia   que tenien...ha estona...


- Començaments del segle XXI:  hi ha demanda i oferta religiosa... ("hiper-mercat" religiós)


- L'home d'avui  ja no creu en una  "força amagada i misteriosa" ...


- La ciència, la tècnica, la burocràcia,  els processos de "legitimació"... han descarregat a Déu de  "responsabilitats"... i de la capacitat d'haver de donar raó  de tot...


Tot  això són opinions que corren i no es corresponen amb  "la realitat"

La veritat, però, és que "el capitalisme"  és un visió esquemàtica que  ho engoleix tot, com si fos la "nova religió del nostre temps"... Les mateixes  "confessions religioses"  han caigut en els "cants de sirena"  del capitalisme... i han deixat la seva missió:  èsser  religions profètiques...

El "capitalisme"  ha instituit  una "visió del món" que pretén:
- donar raó de tot el que es fa
- de tot el que es pensa
- de tot el que "sent"  (inclós  "el religiós") 
l'èsser humà...
el mateix "capitalisme"  s'ha convertit en una religió...


El capitalisme  com  a religió
Walter Benjamin (1892-1940)  és el primer que parla del "capitalisme com a religió" : "El capitalisme s'ha convertit en la nova religió de les masses  del món occidental"  : una formació condicionada...una manifestació essencialment religiosa...
les dues tesis de Benjamin:
a.- El capitalisme s'ha de veure com a religió
b.- El cristianisme s'ha transformat en capitalisme
  (una interpretació de la "religió" funcionalista"...."el capitalisme serveix per  a satisfer les mateixes inquietuds, transtorns, desficis als quals, antany, donaven resposta les religions...)


La religió no és una suma d'experiències, sinó la "concreta totalitat de l'experiència de l'èsser humà"...la font de l'existència humana  es troba  en la "totalitat de l'experiència"  la qual s'expressa mitjançant la "religió"....
El "capitalisme"  és el factor que "enmarca i determina  la totalitat de l'experiència humana possible...  determina la totalitat de tota experiència  humana possible i expressa la unitat de l'experiència  d'un èsser humà...centrada exclusivament en "l'econòmic"...  Res queda al marge  de la totalitat capitalista, tot quant existeix  té la seva raó de ser en  la totalitat capitalista...El diner és "el médium ontosemiològic" de la modernitat..."La mercàderia"   simbolitza totes les relacions socials...totes les manifestacions  culturals, polítiques, artístiques,  literàries,   s'equiparen a "meres mercaderies"....La mercaderia uneix en una  mateixa experiència èsser  i sentit...

El capitalisme és religió perquè no permet  cap experiència, cap compòrtament al marge d'ell...Tot el que és i tot el que pot  arribar a ser  té una "funció  econòmica"...


Primer
El  "culte" del capitalisme és  l'intercanvi entre els  "fidels"  mitjançant transaccions monetàries... guanyar diners, fabricar, vendre, comprar  no són activitats  motivades per la religió cristiana, sinó que elles mateixes s'han convertit  en "religió"...  El consumidor   és "l'actor" principal de la modernitat
Segon
la duració del culte és permanent (sans rêve et merci)  No distinció entre  "temps i espais" sagrats i profans....  "La  moda"  és l'etern retorn  del sempre igual  com el més nou...
Tercer
Una  "dogmàtica"  camuflada:  culpa, expiació...."el deute" que no s'expia" sinó  que es fa més gran cada cop...fins que s'arriba a  l'endeutament "universal".  El "capitalisme" no existeix sense deutes...com que l'endeutament es fa "universal"  no es pot  culpar  a ningú en "concret"...

Participació del cristianisme  en el "capitalisme"...
- El "capitalisme" s'ha desenvolupat "parasitàriament" en el cristianisme...
- La "Reforma"  tranfromà el cristianisme en "capitalisme"
- El cristianisme s'oposà "oficialment" als  valors centrals de la modernitat:  emancipació, igualdat,   llibertat...
- des del segle IV,  el cristianisme  "pactà"  amb el "poder"
- La coalició  del "trono"  i "l'Altar" de l'Edat  Mitjana
- La "metafísica" cristiana de "L'ÈSSER"  suprem està basada en el "poder i la  glòria"
- El "cristianisme oficial" sempre ha cercat el "poder"  per a major "glòria de Déu"
- Es viatges del  "Papa" són una expressió del Déu del capitalisme....(no deixa de ser "xocant" la "valoració" de l'èxit del viatge darrer del Papa a Madrid s'hagi feta segons el  barèmetre: despeses i entrades...)
- El cristianisme ha perdut la qualitat de religió  o missatge "profètic" que tenia  Jesús...




El cristianisme s'hauria de representar com el que és contrari  a la "religió" que té vigència en la societat actual...

   
CONCLUSIONS:
-  L'Èsser humà  necessita  imatges   per a "albirar a Déu"
-  Cap imatge és "adequada"   (Déu és "L'INACCESSIBLE")
- Les imatges "visibles" són inadequades  però diuen  "qualque cosa" a les persones  senzilles (tenen el perill de la "idolatria")
- Les imatges "metafisiques-dogmàtiques"  són  doblement inadequades: no expressen com   "és Déu"   i   no diuen res a les persones humanes...
 - El  problema actual és  trobar  "imatges" que  ajudin a  "albirar Déu"  i diguin qualque  cosa a  l'home de  la "modernitat"
- La imatge de Déu de la tradició  "judeo-cristiana"  tornarà  a ser "familiar"  i afectuosament reconeguda en la mesura que la  "lluita contra el capitalisme"  tinga èxit...
- Per al "cristianisme" l'única imatge "vàlida" de Déu  (creu en l'Encarnació del Fill de Déu)  està  en l'home, en el proïsme =  l'home sofrent...La imatge de Déu serà interessant  en la mesura que els cristians  sien, i només  sien,   "Bons-samaritans"
























 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada