PROGRAMA
http://www.confraries.es/pagines/programes/2017.pdf
AMOR PER COMPRAR TOT EL MÓN
Preguntaren
a l'amic si volia
vendre
el seu desig. I ell respongué
que
l'havia venut per
tants
diners que es podia comprar
tot
el món.
(Ramon
Llull. Llibre
d'amic i amat, vers
280.)
Meditació
(D'una
carta figurada de Maria Magdalena a Josep d'Arimatea)
Ahir
Jesús va venir a casa nostra acompanyat dels seus deixebles. Ja saps
els rumors que corren, que l'estan encerclant per matar-lo. Jerusalem
en va ben ple. Fins es diu que entre els seus deixebles hi ha un
traïdor. Per això el volíem obsequiar. La Marta, des del dia
abans, ho va organitzar tot amb aquella capacitat que té de preparar
un dinar de manera que tothom se senti satisfet i la conversa sigui
ben animada.
Jo,
des que Jesús va entrar a casa, em vaig adonar que estava molt
cansat. Potser poques vegades l'havia vist tan esgotat, per molt que
ell ho dissimulava. No és només perquè no para de fer el bé, sinó
per la certesa que deu tenir que van per ell i el mataran. Deu ser
terrible, no creus? Ell, que ho dona tot, i que està al servei de
tothom, sempre amb el seu sí i comunicant la fe a la gent! Que
injust! Els nostres dirigents només pensen en el poder i a
defensar-se de la veritat que Jesús porta, especialment aquella que
remou els cors.
A
mig dinar vaig sentir dintre meu un intens amor. Plorava per Ell.
Vaig sortir corrent cap a l'armari on guardem les coses més preuades
i, agafant aquell perfum especial que tenim guardat pels grans
moments, entro a la sala, em postro als peus del Mestre i hi buido el
perfum tot plorant d'agraïment per tant i tant de bé que ha fet i
fa per tots nosaltres. Vaig sentir que Jesús rebia la meva ofrena i
l'acceptava de tot cor. Ell, que sempre dona, ja era hora que se
sentís regalat amb tot l'amor de la nostra família. La casa va
quedar impregnada de l'intens aroma i jo sentia que Ell em mirava amb
absolut agraïment. Tots els diners del món no valen ni de lluny per
poder servir i ajudar el meu Mestre i Senyor. En mig de l'emoció
vaig escoltar com Ell em defensava de la crítica de Judes.
SOM
BEN A PROP DE LA SETMANA SANTA. EXPRESSEM A JESÚS EL NOSTRE
AGRAÏMENT D'UNA MANERA MOLT ESPECIAL, ENTREGANT ELS MILLORS PERFUMS
DEL NOSTRE COR A AQUELLS QUE MILLOR EL REPRESENTEN: ELS PETITS,
POBRES I EXPLOTATS.
DIUMENGE DE RAMS:
RES
EL DETURA
La
mort del Baptista no fou casual. Era una idea molt
extesa dins el poble jueu que el destí que espera
el profeta és la incomprensió, el rebuig i, sovint,
la mort. Probablement, prest Jesús comptà amb
la possibilitat d'un final violent.
Jesús
no fou un suicida ni un que cerca el martiri.
Mai volgué el sofriment ni per a ell ni per a
ningú. Esmerçà la seva vida per a combatre'l en la
malaltia, les injustícies, la marginació o la
desesperança. Va viure entregat a “cercar el regne
de Déu i sa justícia”: aquest món digne i feliç
per a tots que vol el Pare.
Si
accepta la persecució i el martiri és per fidelitat
al projecte de Déu que no vol veure sofrir els
seus fills i filles. Per això, no corre cap a la
mort, però tampoc es fa enrera. No fuig de les
amenaces, tampoc modifica ni suavitza el seu missatge.
Hauria
estat fàcil evitar l'execució. Era suficient callar i
no insistir en el que podia irritar al temple o al
palau del prefecte romà. No ho va fer. Segueix el
seu camí. S'estima més esser executat abans que
trair la seva consciència i esser fidel al projecte
de Déu, son Pare.
Va
aprendre a viure en clima d'inseguretat, conflictes i
acusacions. Dia rera dia s'afirma en sa missió i
segueix anunciant amb claretat el seu missatge. Gosa
difondre'l no sols als llogarets apartats de Galilea,
sinó a l'entorn perillós del temple. Res el detura.
Morirà
fidel al Déu en el qual sempre ha confiat. Acollirà
a tots, inclosos els pecadors i indesitjables. Si el
rebutgen, morirà com un “exclòs” però amb la
seva mort confirmarà el que ha estat tota la seva
vida: total confiança en el Déu que no rebutja ni
exclou ningú del seu perdó.
Cercarà
el regne de Déu i la seva justícia, identificant-se
amb els més pobres i menyspreats. Si un dia
l'executen en el suplici de la creu, reservat als
esclaus, morirà com el més pobre i menystingut, però
la seva mort segellarà per a sempre la seva fe en
el Déu que vol l'alliberació de l'esser humà de
tot el que l'esclavitza.
Els
seguidors de Jesús descobrim el Misteri últim de la
realitat encarnat en el seu amor i entrega
extrema a l'esser humà. En l'amor d'aqueix crucificat
està Déu mateix identificat amb tots els que
sofreixen, cridant contra totes les injustícies i
perdonant els botxins de tot temps. Se pot creure
o no creure en aquest Déu, però no mofar-se d'ell.
En ell confiem els cristians. Res l'atura en el
deler per salvar els seus fills.
"És evident que l’Església oficial s’ha equivocat"
RAMS,
Cicle A
Només
una senzilla observació.
Després
del que acabem d’escoltar és evident que l’Església oficial
s’ha equivocat.
Per
què s’ha equivocat?
Perquè
s’ha allunyat dels seus orígens: Jesús va pujar a un burret.
I
què fan avui els seus representants a la terra?
Pugen
en carrosses luxoses
en
altars encimbellats
en
trons monumentals
i
aparatosos i caríssims mitjans de transport.
Quedi
ben clar que això
-no
és secundari
-no
és accidental
Això
sí que té importància. I molta.
Les
nostres estúpides vanitats han escombrat, han anul·lat la
senzillesa i la humilitat a la qual Jesús va donar tanta
importància, tanta transcendència.
I,
per què hi va donar tanta importància i transcendència?
Per
dir-nos, ben clarament
-qui
era Ell
-i
què és el que pretenia.
Ell
era servidor, no amo ni dominador com ho pretenen els dèspotes i els
infatuats.
Ell
era transparent i sincer, no embolicaire i aprofitat com ho fan els
egoistes i mesquins.
Què
fem nosaltres?
Com
som nosaltres?
Som
servidors dels germans o aprofitats?
Som
sincers o bé mentiders?
Aquí
tenim plantejada la nostra veritable reforma.
La
nostra sincera conversió.
Hi
serem fidels?
O
no en farem ni cas?
Josep
Llunell
PER A AMBIENTAR
Semana Santa: El miedo al Evangelio
JoséMaríaCastillo
Una
de las cosas que quedan más claras, en los relatos de la pasión del
Señor, que la
Iglesia nos recuerda en estos días de Semana Santa, es el miedo que
da el Evangelio.
Sí, la vida de Jesús nos da miedo. Porque, a fin de cuentas, lo que
no admite duda alguna es que aquella forma de vivir – si es que los
evangelios son el verdadero recuerdo de lo que allí pasó – llevó
a Jesús a terminar sus días teniendo que aceptar el destino más
repugnante que una sociedad puede adjudicar: el destino de un
delincuente ejecutado (G. Theissen).
La
muerte de Jesús no fue un “sacrificio religioso”.
Es más, se puede asegurar que la muerte de Jesús, tal como la
relatan los evangelios, fue lo más opuesto que, en aquella cultura,
se podía entender como un sacrificio sagrado. Todo sacrificio
religioso, en aquel tiempo, debía cumplir dos condiciones: se tenía
que realizar en el templo (en lo sagrado) y se tenía que hacer
cumpliendo las normas de un ritual religioso. Ninguna de estas dos
condiciones se dio en la muerte de Jesús.
Más
aún, Jesús fue crucificado, no entre dos “ladrones”, sino entre
dos “lestaí”, una palabra griega de la que sabemos que se
utilizaba para designar, no sólo a los “bandidos” (Mc 11, 17
par; Jn 28, 40), sino además a los “rebeldes políticos” (Mc 15,
27 par), como advierte F. Josefo (H. W. Kuhn; X. Alegre). Por eso se
comprende que, en su hora final y decisiva, Jesús se vio traicionado
y abandonado por todos: el pueblo, los discípulos, los apóstoles…
Aquello, de religioso, tuvo los sentimientos del propio Jesús. Y
sabemos que su sentimiento más fuerte fue la conciencia de verse
abandonado incluso por Dios (Mt 27, 46; Mc 15, 34). La
vida de Jesús aconteció de forma que acabó así: solo,
desamparado, abandonado.
¿Qué
nos viene a decir todo esto? La Semana Santa nos viene a decir, en
los textos bíblicos que leemos estos días, que Jesús vino a poner
en cuestión la realidad en que vivimos. La
realidad violenta, cruel, en la que se impone “la ley del más
fuerte” frente a “la ley de todos los débiles”.
Sabemos
que Pablo de Tarso interpretó el relato mítico del pecado de Adán
como origen y explicación de la muerte de Jesús, para redimirnos de
nuestros pecados (Rom 5, 12-14; 2 Cor 12-14). Es la interpretación
de la que echan mano los predicadores, que centran nuestra atención
en la salvación del cielo. Eso es bueno. Pero tiene el peligro de
desviar esa atención nuestra de la trágica realidad que estamos
viviendo. La realidad de la violencia que sufren los “nadies”, la
corrupción de los que mandan y, sobre todo, el
silencio de quienes saben estas cosas y se las callan para no perder
su poder, sus dignidades y sus privilegios.
La
belleza, el fervor, la devoción de nuestras liturgias sagradas y de
nuestras cofradías nos recuerda la pasión del Señor.
Pero, ¿nos pone en cuestión la durísima realidad que están viviendo
tantos millones de seres humanos? ¿Nos recuerda la vida que llevó a
Jesús a su fracaso final? ¿O nos distrae con devociones, estéticas
y tradiciones que utilizan la “memoria passionis”, el “recuerdo
peligroso” de Jesús, para pasarlo bien con buena conciencia ?
DIJOUS SANT :
1.-
LA VIDA TAMBÉ ÉS PATIMENT
El
patiment és una realitat en tota vida humana
Patiments
d’origen físic: malalties, accidents, cansaments...
Patiments
psicològics: desequilibris, soledats, aïllaments...
Patiments
morals: separacions, morts d’altres, injustícies...
Patiments
solidaris: dels altres, compartir, injustícies...
Una
societat que amaga el patiment
Tema
tabú a les escoles. Amagar una realitat que hi és.
Per
molt que el pal·liem no el podem anul·lar.
Sentit
del dolor? Símptoma, solidaritat, amor...
Estar
al costat de la persona que pateix, ajuda insubstituïble.
Jesús
és llum per al nostre patiment
Ell
no va esquivar el patiment, va patir com qualsevol home.
Va
afrontar el sofriment (oració de l’hort).
Va
ser solidari amb el dolor dels altres. Ser solidaris.
Ens
acompanya quan patim. Sap de què va.
DIVENDRES SANT :
2.-
LA MORT SEMPRE PRESENT
La
vida porta a la mort
Volem
viure, ens agrada viure, som fets per a la vida.
Però
la mort és la part final de la vida. Sort que morim!
Mort
sobtada, mort accidentada, final per malaltia o desgast.
Incògnites:
quan, com, de quina manera, què passa realment?
Jesús
il·lumina la nostra mort
Ell
va passar per la mort. Un Déu que sap el que és morir.
La
seva mort i la total donació de la seva vida.
Experiència
dels cristians: va morir per nosaltres.
Morint
Jesús ens obre el camí vers una nova vida.
Prendre
compromís per la vida
Ajudar
a viure, ajudar a sofrir, ajudar a morir.
Treball
per la qualitat de vida dels altres.
Compromís
per la vida de la natura i de la terra.
Deixar
el món una mica millor. Procés d’una nova evolució.
Vers
el cel nou i la terra nova.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada