Pregó d'Antoni Gomila de les Fires i Festes de Primavera"Manacorins, caràcter i fesomia"
El
pregó de les Fires i Festes de Primavera que es va dur a terme al
Claustre de Sant Vicenç Ferrer el passat divendres, 25 de maig, per part
d'Antoni Gomila s'ha redactat mantenint el to oral que es va emprar
davant el públic. A continuació el teniu tots aquells que no hi vau
poder assistir:
MANACORINS, CARÀCTER I FESOMIA
Manacorines, manacorins, poble sobirà, representants d’aquest poble, gràcies per sa vostra confiança.
I va dir un diari: Toni Gomila és de Manacor y esta condición prevalece sobre todas las demás.
Perdonau-me sa
immodèstia de citar un diari que parla de mi però d’ençà que ho vaig
llegir no he deixat de donar-hi voltes, i avui, a més, he decidit
encetar amb aquesta cita. Avui que he deixat sa modèstia dins sa
cotxeria de ca nostra, devora un munt de fems que hem de dur a reciclar,
perquè se suposa que es pregó el fa un personatge molt nostrat,
orgullós des seu poble i des seu batle, i li diu que sí tot d’una a
s’hora d’acceptar sa convidada a donar es sus a ses festes des seus
estimats veïnats i conciutadans.
I així,
cregudet com som, dins s’estufera interna d’haver estat convidat m’he
contemplat dient que si tot d’una —acceptar sa convidada a pregonar és
acceptar que s’orgull te passi davant. Orgull. Orgull de què? I he
recordat de cop ses paraules des diari: Toni Gomila és de Manacor y esta
condición prevalece sobre todas las demás.
Manacor i es manacorins
Manacor. Cent
anys ciutat. Ni d’aquí a cent anys no ho serem una ciutat! I és que sa
nostra lluita no és per ser una ciutat, és per ser un poble! Allò que
mos desespera és sa voluntat de ser un poble.
Ja ho deia aquell que el Sant Crist de Manacor tenia fe, tenia devots però no tenia poble.
Quan Sa Majestat Alfons XIII de Borbó va tenir es detall d’anomenar-nos Ciutat —aquesta setmana ha fet cent anys—, érem 15.000 mil manacorins. Som es mateixos. No sé exactament qui digué que Manacor és un poble que viu dins una ciutat. D’ençà
que han asfaltat es carrers i que Capsigranys amb La ciutat dels clots
va passar de ser un grup de jovenots a un grup de referència, Manacor ha
canviat, i ha perdut sa fesomia. Ja no tenim
fesomia de
fusters, ni de perleres. Pels carrers no trobam fesomies conegudes de
Riera, de Melis, de Llodrà, Adrover, Alcover, Molinou, Xeret...
Aquest nou
Manacor cosmopolita ha capgirat es dia a dia. Ara, una ona de 40.000
habitants pretén fer-mos ciutat. I no ho som, perquè aquesta ona no és
vera, no empeny. Manacor és un poble que viu dins una ciutat. Aquests
40.000 habitants, vivim allà mateix però no vivim junts. 15.000 som de
Manacor, 40.000 hi vivim.
Un turista
d’aquests que cerquen sa fàbrica de ses perles aperduat per sa ronda de
Felanitx no hi veu diferència, però noltros —aquest noltros tan dolorós—
sí que la veim, sí que sabem qui són. Som 15.000 regirats. Esglaiats.
Indefensos. Es que voluntàriament hem creat, mos hem tancat i vivim
d’esquena, dins un gueto.
Aquests
manacorins tancats dins es gueto, reclosos, són blancs, catòlics,
diferencien un parapapaxín d’un porompompero, diferencien un carrer
d’una alamera, diferencien Baix des Cós des Barracar, Fartàritx des
Serralt, Son Fangos de ses Tapareres, sa torre des Tren, Santa Catalina
del Porrón, i es convent de Sant Roc. S’esquela duu malnom, tenen un
trast o un lloquet a fora vila, una casa amb cisterna, corral i
cotxeria, i un buc de dos pisos pes al—lots (que ja són casats i
tanmateix s’arreglaren una casa d’un conco xorc que els va tocar, es buc
és allà). Fan d’indios en es port, diuen xillot, i quan van a Son Macià
tots bravegen de tenir una cama, un genoll, o un galindó macianer.
Aquests
manacorins reclosos, tancats dins es gueto, només van a botigues que hi
coneixen l’amo; saben encara ara qui són es senyors i qui es pagesos;
valoren sa gent en quarterades; i saben quin cotxe tenim cada un. Entren
a S’Agrícola amb respecte, a Can Garanya amb confiança i a cas metge
Roma en haver dinat.
Aquests
manacorins coneixen tot es calendari: saben quin dia és el Corpus, o
Sant Blai, o ses verges; saben s’itinerari de ses processons i des
dimonis; saben quan toca freixura, quan toca bunyols, senyorets o
farciment; saben amb detall com se va inventar es pastel-de-pobre, on
fan es amargos i es sospiros i encara guarden un cul d’Estrella de can
Ros; saben quin diumenge és sa Fira i quin diumenge ses carrosses, i
solen conèixer —com a
mínim de vista—
es pregoner de ses Fires i Festes; aparquen damunt s’acera davant Can
Roca es diumenges a migdia; tenen paciència per esquivar caramulls de
grava pes gener, paciència dins es cotxe quan es moretons o es indis
ballen i embossen es carrer; i magnànima indiferència quan ballen es
cossiers: “no són gaire des nostros”. I se posen nitos si un veïnat
peninsular baixa al—lots i bosses des cotxe aturat enmig des carrer.
Aquests
manacorins es primer fa es nom des padrí, es segon, es de s’altra banda,
i ses nines un compost que suma es de sa sogra amb un de molt modern;
Tenen aristocràcia, nissagues que llueixen llinatges il—lustres,
generosament mesclats amb sa popular lulea: Puerto, Dalmau,
Álvarez-Ossorio —llinatges de notari—, Lliteres o Ladària —de metge o
apotecari—, Suasi, Ferrari, Francia, Bezzina, i altres amb llinatge de
cisterna o d’alicorn, que dits en castellà fan com a bo.
Aquests
manacorins no surten des cafè, no necessiten anar pel món per sentir-se
admirats: —Són booons ENVIT! —Duc es Vimer de s’Hort des Correu i
campions del món a tutti-plen TRUC!
—Es millor
fumbolista de s’histori RETRUC! —Es número u del món des tennis és
nostro VAL NOU! —I a el Vaticano es segon darrere el Papa també ho és
JOC FORA!
Aquests
manacorins se relacionen bé amb s’Ajuntament. Però no saben què és
Gestió Tributària o Urbanisme, ho distingeixen segons qui hi fa feina:
això has d’anar a veure en Claper i te dirà si t’ho ha d’arreglar sa de
can Tovell o has d’anar a sa filla d’en Gallet. Saben de quines egües ve
es candidat de cada llista, i saben qui votaran sense mirar qui se
presenta ni si fa comptes fer res en haver entrat.
Però aquest
manacorí sap, viu, veu amb tristor que aquest Manacor no té sentit, se
perd, fuig tan aviat com es fulls des calendari. I cerca es altres. I
quan els cerca, els troba tancats dins es gueto, dins es refugi.
Aquesta fesomia
manacorina, aquest quequeig des xerrar, aquesta ànima ja no se troba a
ses places o carrers, ni en es patis de ses escoles, ni a s’estació des
tren ni dins ses il—lustres camiones, ni fent
coa a s’oficina
de s’INEM. Enguany fa trenta anys, en un pregó com aquest parlaren de
ses olors i des renous de Manacor. On hi havia s’olor d’acetona de ses
perles, ara hi ha un solar; on hi havia s’olor de serradís de fusteria,
ni llenya, i on hi havia Déu no hi ha ni Cristo. Ara he estat grosser,
deu ser que som des poble d’en Jaume Santandreu. Sa devoció, ara, la
lideren altres Déus. Sa sirena de ses perles ja no ha vengut ni a temps
meu; i sa bulla des carrers d’aquesta centenària ciutat, té sonoritats
d’Aràbia o de la Xina popular; de castellà del Perú, o de castellà de
Mallorca.
Només puntualment, segons quin dia, recobram es color i sa fesomia. Dies assenyalats, on encara mos reconeixem com a poble.
Quan el Manacor
fa un partit per pujar a Segona B hi anam tots a na Capellera, llavors
els abandonam —tanmateix baixaran. Dia assenyalat és de sa fira de maig
—que avui mos ajunta— i ses carrosses —quin espectacle. Per ventura a
matines encara hi ha fesomia i, sobretot, a funerals, però no al dia dia
de l’Església: ja no distingim completes des goig; ni entonam bé es
credo en entrar el Santíssim es Divendres Sant. A Sant Roc hi ha
fesomia, però més de barri.
Però, i la
resta d’any? La resta d’any aquests manacorins, quan s’enyoren, quan
necessiten tocar mare i dissimuladament trobar-se amb es seus,
acudeixen, van sense dir res, a trobar-se dins dos refugis: sa pista des
cavalls i es teatre.
Es refugi
pagès, allà on la pagesia manacorina batega posada al dia, són es
cavalls, no debades allà diuen que s’hi manifesta Déu: es Boveret!
Que dins es seu camp, està a s’altura mundial d’en Rafelet i en Lluís Francisco Ladària! Ojo!
S’altre refugi és es teatre. Jo som d’aquest, es refugi des urbanitas.
No vos hi heu
fixat? Molts no tenen cavall, ni els interessa es teatre, però hi van.
Per sentir-se acompanyats, per trobar iguals. Es altres mos fan com a
por. No mos hi feim. Sí, feim feina amb ells, o a reunions de s’APIMA, o
pes gimnàs, o per un assumpte de s’escala,
o des futbito de s’al—lot, o per fer carrossa. Però noltros, som des altres.
No me toca xerrar des cavalls, no en sé, però conec un poc s’altre refugi i me quadra.
Sa roca des Castellet
Diuen que tot
ve d’un dia que un gegant que se passejava tot xalest per sa serra de
s’ermita. (Cantant:) “Li dius a ta mare, on és es vell? Diu que no te’n
vagis sense ho sàpiga ell, i en dissabte” i aquest mític gegant, de dins
una sabata s’hi va treure justament un MAC: sa roca des Castellet. I
diuen que es poder màgic d’aquesta roca irradia unes ones d’energia
magnètica que fan que Manacor sigui terra d’artistes incomparables.
Comparables o
no, amb màgica energia o no, Manacor és terra que dóna grans
individualitats que mos identifiquen arreu del món: músics de qualitat
inqüestionable, escriptors grans, grans, pintors, campions del món de
sacrificades disciplines, futbolistes internacionals, tloc tloc tloc
tloc, i cola-cao, molt de cola-cao.
Manacor és
terra d’emprenedors, d’autònoms, de gent feinera, de gent que s’aixeca
dematí, i viu per sa feina. Manacor és conegut arreu pes producte de sa
feina de sa seva gent. Però Manacor no és una suma, no som
quaranta-i-pico mil, som 1+1+1+1+1+1 +1+1+1+... fins a quaranta mil.
Es pont des Caparó el botam d’un en un.
Polítics,
d’ençà d’en Weyler, cap n’hem exportat. I quan n’exportam només hi van a
callar. I això és perquè no hi ha un poble que empengui.
I a mi,
m’interessa es poble, allò col—lectiu, allò que uneix sa gent. I com a
genuí fet col—lectiu destacable a Manacor, només hi sé veure es teatre.
El teatre com a fet col—lectiu
És evident que
ses manifestacions esportives són col—lectives, però allò que en destaca
a Manacor són ses individualitats. Per mèrits des propi esportista i
des club o entitat que fa feina per ell, sens dubte.
Però no tenim
grans aficions, i sobretot, aquests representants que mos identifiquen i
mos donem nom —tot i que no sé massa com se concreta això de donar
nom—, no responen a una manera de ser manacorina. A Maó, s’òpera és des
poble. I a Manacor, només es cavalls i es teatre són des poble. Si hi ha
un Boveret, o un Llobet, on un Càndil és perquè hi ha 700 cavallistes, o
1.700. Si hi ha una Fira de Teatre, més de vint professionals, cinc
sales i un auditori- espera-esser és perquè hi ha un poble darrere, un
poble que vol teatre, i que l’estima.
Avui per avui,
si som convidat aquí, és perquè som actor. I aquest actor s’ha pastat a
Manacor. S’ha cuit a fora i amb gent de fora, però es llevat, sa farina,
s’aigua, es blat i sa recepta són manacorins.
Noltros som de
sa primera generació que mos trobàrem una estructura, per més que
mínima, començada. Vàrem participar de sa primera o sa segona mostra de
teatre escolar, quan Capsigranys i altra gent que avui sa policia
empenteja i tira per en terra, amb es mateix ímpetu d’ara, sembraren sa
llavor que ara collim.
Una mostra on
noltros érem es grup de s’Institut “Mossèn Alcover” (no sé si ara
talment Ponç Pilat, sa Conselleria el batiaria “Institut de la Ronda
Institut”). En Pep Lluís, na Cati, en Miquel, na Marga Ros, en Johnny i
na Margalida Amengual i n’Alícia Caldentey que intentaren sa primera
passa cap a l’Institut o el Col—legi del Teatre a Barcelona, passa que
després tants d’altres seguiren (l’Institut del Teatre i s’Esadib són
feu manacorí: na Xesca, es Albis, en Vadó, en Moli, na Raquel, na Joana,
na Cristina, en Sunyer, en Jaume, en Toni Lluís...). Cert és que en Pep
Ramis o en Pere Fullana ja havien fet aquesta passa, però era una passa
més individual, noltros érem tot un col—lectiu que tenguérem es
privilegi de travessar es primers es portell d’un camí, nou i públic,
que aquesta generació anterior mos havia obert.
Capsigranys
simbolitza tota una generació de manacorins que protagonitzaren sa
transició a sa democràcia i sa modernització cultural de Manacor, a
partir des teatre.
Na Xisca
Pocoví, na Rosa, en Joan Aguiló, en Joan Gomila, en Pep López, na
Catalina Sureda, na Catalina Riera, en Tomeu Amengual i
tants d’altres
no eren conscients en aquells anys de com es seu desig de transmetre
aquells valors que es teatre dóna serien d’importants per millorar
aquest Manacor que viu tancat dins un refugi.
Assajant amb
ells, a l’actual sala de baix del teatre rebostejàvem —pareixeu
gallines! (mos deien)— ses capses mig abandonades de ses edicions
municipals de llibres (“editat pel poble de Manacor mitjançant el seu
Ajuntament” deien aquelles solapes, idealisme pur), no teníem sa
biblioteca que tenim ara i n’agafàvem. Allò no era robar, Robatorum per
llegitorum no és pecatorum, allò era complir exactament s’objectiu pel
qual s’editaven aquells llibres: fer coneixedors aquells autors i
aquells textos a joves com noltros. Tot en Miquel Àngel Riera, Esquena
de ganivet d’en Damià Huguet, Estrúmbol d’en Bernat Nadal, Camada d’en
Jaume Santandreu, en Damià Duran, i tants altres mos marcaren. O visitar
es pintor Joan Duran que mos donà a conèixer en Kavafis. I vos ho cont
perquè aquest és es valor de ses persones que conformen s’ambient
d’aquest refugi que és es teatre manacorí, aquesta voluntat de
transmetre, d’incorporar gent, de compartir es passar gust de fer i
veure teatre. I sobretot, incorporar-hi es joves. Es teatre com a espai
d’integració, de participació, de socialització i d’emoció.
Això és el que fa gran el teatre a Manacor, la voluntat d’incorporar jovent. Però sobretot, de ser exigent amb el jovent.
Es teatre és
posar-se en risc, posar-se tot sol davant un públic i emocionar-lo.
Dominar ses teves emocions i ses teves pors, suaument empènyer s’aire i
dir. I aquest gest tan senzill, no és gens fàcil. Es teatre és dolorós. I
grandiós. Dolent és horrorós, i bo, un goig pes sentits. I és aquest
goig allò que aquí convidam a gaudir. A Manacor es teatre integra,
iguala, democratitza, posa en risc a tothom per igual. Agermana. No hi
ha força, hi ha enginy. I igualtat d’oportunitats. Perquè no hi ha
igualtat on cadascú pot triar el camí que li és més fàcil.
Ara no se’n
parla, però els primers anys, sa Mostra de Teatre Escolar era un des
puntals de sa normalització lingüística. Tots es espectacles són en
català. I no per un oportunisme estratègic, vint- i-sis anys després
encara és així, i ha estat, aquesta, una aposta ferma per un camí, no de
normalitat lingüística, sinó
d’agermanament
social. Sa llengua com a element integrador. Noltros som una comunitat
closa que quan mos parlen amb sa nostra llengua mos reblanim i ho donam
tot. No heu reparat que quan un forà mos parla sa nostra llengua li
canvia sa fesomia? En Guillem d’Efak entra a un bar:
—Qué quiere
usted? —Voldria un cafè amb llet. —Vatua dell, ara me pensava que eres
negre! És això. Canvia sa fesomia i sa idea que tenim d’aquella persona.
Es prejudici.
No deixarem d’emprar aquesta llengua,
no per ofendre ningú, cap brega volem moure, no anam d’això. Ses olles
que siguin per fer es dinar, però ho diré de paraula i serà salva la
meva ànima: no deixarem d’emprar-la, com no deixarem de gaudir des sol o
de sa vorera de mar o d’un innocent trempó d’estiu. I no sabem goig més
gran que un extern quan mos escomet o quan el veim fer un intent per
xerrar com noltros. Mos encanta. Mos sedueix. Per tant, construir
aquesta societat realment unida només és possible amb sa nostra llengua
com a nexe comú. No entenc qui d’això en pot dir “obligar” o
“talibanisme” o “feixisme”. Defens sa nostra llengua comuna com a nexe
d’unió, per unir. Com totes ses llengües del món que procur aprendre i
xerrar a cals altres, que m’uneixen amb els altres quan som convidat a
ca seva. I unir des des principi, des d’educació infantil i primària, a
tots es nivells de s’ensenyament i en tota manifestació pública que
surti de noltros.
I aquí es
teatre ho fa, això. Demostra que qualsevol pot compartir sa nostra
llengua, i en públic. No, no és humiliació, no és forçar ni violentar un
infant, és convit, és mà estesa, mà des cor cap en es cor. I d’aquesta
superació en fa orgull qui ho aconsegueix, perquè se sent plenament
mallorquí. No són els mossegats o els xerets o els barrufaus qui li
donen un títol, no. No venç cap apartheid ni supera cap trauma. Qui ho
fa només sap que ha estat capaç de relacionar-se plenament amb noltros,
de tu a tu sense cap filtre, i sobretot, de sentir com fa vuit-cents
anys que sent en aquesta terra sa gent que estima.
Diuen que és
IB3 qui mos ha fet actors. Actors mos hi ha fet es teatre, fa vint anys.
IB3 ho ha mostrat als qui no ho sabien. Aquesta IB3 que tothom maleeix i
que jo estim. L’estim perquè és nostra,
l’estim perquè
mos ha donat a conèixer al gran públic, perquè sa màgia que té sa
televisió per enlluernar és incomparable, i l’estim perquè és s’eina que
mos farà lliures o mos enterraran amb ella.
Sa televisió fa
que els actors que interpretam es personatges a ses sèries siguem com a
part de sa família. Sa gent t’atura pes carrer, se fa fotos, te tracten
amb familiaritat, te volen veure de prop; per això molts vénen al
teatre, també.
Però n’hi ha
alguns, pocs, però n’hi ha, que vénen i et diuen “gràcies”. Això és
cert, eh? “De què?” “Miro vuestras series para practicar el mallorquín,
va muy bién.” “Uau, i perquè no el xerres?” “Encara no m’atreveix”. “Idò
envant dona, fora por”. Ajudar a superar una por és sa millor de ses
ajudes. Facilitar a esquivar un repte, sa més gran de ses traïcions.
Ses padrines ja
no conten rondalles a devora es foc. Ara, sa transmissió i aprenentatge
de sa llengua correspon als mitjans de comunicació, als espectacles i a
l’escola. Cada família, a ca seva, ha de mantenir el que trobin, però
trob que s’espai públic, s’espai de convivència ha de ser en català, de
Mallorca si voleu.
Si s’escola ja no ho és, es teatre tampoc i es mitjans de comunicació públics tampoc, deman s’extremunció.
En un curset
iniciàtic en Rafel Duran mos va dir: “si voleu fer teatre, feis-ne”.
Corria l’any 91. I no mos hem aturat de fer-ne. No teníem ni vint anys,
el GOB mos ensenyava que Manacor encara tenia platges verges, es Ocults
cantaven un pamboli nacional, es carreró era nostre, es cotxes passaven
per sa Bassa i pel Palau, i encara no teníem colesterol, asfaltat. I va
néixer Aranyes Teatre, amb una idea molt clara, poder fer teatre després
de s’etapa de s’institut, i fer un teatre que fos molt mediterrani i
que digués coses, que picàs com es peix de pua verinosa que triàrem com a
símbol. Volíem que es teatre “digués coses”.
I la setmana
que ve farà vint anys que amb s’ajuda d’en Joan Gomila estrenàrem,
curiosament Vint x vint. No, no escoltàrem en Bernat Nadal que mos deia
de fer Shakespeares, volíem ser contemporanis. Què hi farem! En aquells
anys en què juntament amb Teatre de la Vila es grupets d’aquí teníem
prop de mil
espectadors. És aquest suport continuat des poble el que ha fet que continuàssem.
Assajàrem a
Vilafranca o a Capdepera, amb uns teatres que queien, mig esbucats, i
hem estat testimoni d’aquesta recuperació i nova creació d’espais, que
han seguit un model: es manacorí. No en sa construcció, però sí en sa
gestió.
Si tiram un mac dins una bassa o un safareig fa aquelles ones concèntriques, sabeu?
Si mirau es
mapa teatral de Mallorca, és molt fàcil comprovar que Manacor irradia
aquestes ones cap a tota sa comarca, talment sa roca des Castellet les
irradia cap a noltros.
Tirau es mac
damunt Manacor, i contemplau com hi ha teatre a Vilafranca, a Petra, a
Son Servera, a Cala Millor, a Artà i a Capdepera. Contemplau com tots
miren de tenir sa dinàmica local que dóna sa mostra de teatre escolar, o
sa programació regular, o una activitat senyera anual com sa fira
infantil de Vilafranca, o es dansamàniga, o es Festival de Clown a Son
Servera o es Cool Days a Artà; o com en algun moment sa gestió d’aquests
espais ha estat manacorina: en Joan i en Jaume Gomila a Vilafranca o
Son Servera; jo mateix a Artà o Petra; en Pere Santandreu, que és
llorencí però dorm a Manacor, a Cala Millor.
Tirau es mac damunt Inca, o damunt Llucmajor, o damunt Calvià. En això sí que som Ciutat. Més que els altres.
En aquells anys
vàrem aprendre a relacionar-mos amb programadors, amb teatres, a oferir
es nostres espectacles, i ai, a xerrar amb funcionaris (no tots es
funcionaris de serveis culturals són com es de Manacor), amb tècnics, i
amb qualque gerent... sense etiqueta possible. Amb regidors i amb
batles. Ai! Aquí, permeteu-me, vull reivindicar un home. Un home a qui
ses etiquetes de dretes, esquerres, centre, enmig o a sa vorera no li
escauen. Un home bo. Ell és es primer regidor de Cultura de Manacor amb
qui noltros vàrem tractar. Es primer que va contractar es Paperins per a
sa Rueta. Un home que és capaç de ser, al mateix temps, gendre d’en
Franco i amic coral d’en Guillem d’Efak i es socialistes. En Pífol, que
xerra amb il—lusió d’infant i va veure estrenar es Quaquín com
un home. Un home que just estar davant ell s’entusiasme i sa vitalitat se prenen. I altres coses que s’aprenen.
Va contractar
es Paperins com en Messi, mos va citar un dissabte dematí en es Mingo i
férem barrina, no sé si amb un torcaboques o no, però dins es Mingo; i
aprofitàrem per demanar-li un espai per fer s’escenografia. Mos oferí
una sala —on ara hi ha es Centre Universitari—, i allà hi pintàrem es
decorat. Quan anàrem a veure sa sala mos va dir “al—lotets, ara hauríeu
d’anar a fer sa sol—licitud amb una instància”. I li vàrem dir, “però i
que no sou vós que mos heu de donar es permís? Si ja el mos heu donat
què hem d’anar a perdre es temps?” “Al—lots, no només hem de ser honrats
sinó que també ho hem de parèixer”. Més envant vaig saber que aquella
era una sentència des temps des romans, però durant molt d’anys, cada
vegada que veig un polític imputat per damunt un diari pens, “no ho
sabem si té culpa o no, el que és cert és que no devia tenir ses coses
tan clares com les deixava en Pífol”.
En Pífol, es
regidor de Cultura que quan li deien “aquest des teatre l’has de llevar,
que no és des nostros”. Ell, amb aquella resistència passiva de Ghandi,
feia es sord pensant “i aquest jove hi duu idea, i és feiner, que hi
estigui”.
Tota sa meva
vida és una brega per aconseguir un mínim de coherència en tot el que
faig, i en això vull aprendre a ser com en Pífol. Vull sa pau d’en
Pífol. I sa memòria!
Aprendre. Aprendre. Aprendre d’en Pífol, i de qui sigui. I no n’hi ha prou mai. I no ho feim prou. No ho faig prou.
Aquesta
coherència única de ser de Manacor i fer teatre, o que fer teatre i ser
de Manacor sigui sa mateixa cosa. Un fet natural i obvi.
Aquest desig de
voler sempre “dir coses” per construir, per emocionar. Aquest contacte
amb es públic, que ho fa tot possible o impossible. Que decideix i és
sobirà. Amb Paperins vàrem aprendre que sa festa la feia sa gent, que
noltros només enceníem, però que on trobàvem banyat no prenia.
Aquesta
oportunitat de poder fer feina pels altres, de donar, des del carrer
d’en Muntaner als joves. O des d’un escenari. I per feina,
haver de
conèixer altres indrets, altres escenaris. Per això vull encoratjar els
joves a partir, a veure món, a veure que el món és més enllà des Caparó,
que allà deçà són ses oportunitats. Que hi vagin a estudiar, a fer
feina, a passejar, a mirar, a aprendre idiomes, el que sigui, anau. Però
llavors tornau, i aplicau aquí allò que heu après. I millorau el que
tenim aquí. I llavors tornau a partir, i tornau, que aquí és ca vostra. A
Manacor es adults i sa gent major fan teatre, però es papers bons són
per als joves. Fins i tot jo, som massa jove per pregonar cap lliçó. Sa
inconsciència i el món són des joves.
Conserv un
dietari de l’any 95 on hi vaig escriure tota s’aventura d’un viatge
llarg d’aquests que recoman al jovent, i a la primera pàgina hi vaig
aferrar un retall de premsa d’un article d’en Biel Galmés:
“Totes aquestes
coses ens agraden molt i ens fan tenir motius per esser feliços o, si
no ho som, almanco sentir-nos-hi. No hem de voler ser nitos ni
malaixamussos, ni agres, ni posar cara de llaga d’estómac cada vegada
que ens trobam pel carrer. Pensin que totes aquestes coses que he
descrit i moltes més són les que ens defineixen com a poble i, si som
d’aquí i ens sentim d’aquí, les hem de saber apreciar. Tot podria ser
molt més guapo si féssim bona cara.”
Per què a cada
passa que donam hi trobam un escrit d’en Biel Galmés, que descriu,
infalible, es sentit d’aquesta passa perquè ell ja l’havia intuït abans.
Per què a cada
passa enyoram un manacorí des que fan poble, des generosos, des que
donen, des que mos fan falta i partiren massa joves, massa joves: en
Miquel Àngel Riera o en Biel Galmés, que a tants manacorins obriren sa
visió del món; na Nunsi, amb qui tants manacorins descobriren es
moviment; el Tio Toni i en Xisco Munar des Escorpins, que a tants
manacorins obriren es gust per sa natura; na Petra Munar, bellíssima i
exemplar persona, tota generositat; en Jaume o en Xavier Ramis, artistes
únics; en Gustau, n’Antònia Pistola, en Martí Perelló, na Maria Antònia
Caldentey, en Miquel Giner, ànimes alegres! I tants altres que sense
desig de cap
medalla feien
manacorinitat, ensenyaven. Construïen fesomia. I tots tan joves! És Déu
qui vol millorar el cel i les mos pren massa d’hora?
Me sap greu que
es manacorins no sàpiguen conservar es valor de sa fesomia. Sa fesomia
parisina mesclada de veritable mallorquinitat de ses cases des passeig
de na Camel—la. O que sa plaça de ses Verdures no faci justícia a ses
cases que l’envolten. O sa vorera de mar. O sa memòria. O tantes i
tantes coses. Un segle de ciutat? Un segle tomant teatres. Però és que
no hem après res d’haver tomat es Teatre Principal per fer un
aparcament? També sa pena i sa vergonya a Manacor duen nom de teatre.
També això és Manacor. I aquest caràcter no m’agrada.
I amb tota sa
ràbia que me fan ses coses que no m’agraden, m’he d’armar de coratge
cada dematí, i dir-ho, i repetir ses paraules de sa padrina que des
llevant surten dies, i que si no és avui serà demà que serem millors, si
tenim clar on anam i no abandonam es camí de sa sensibilitat, de ses
emocions, de s’estimera.
Som aquí avui
xerrant com un lloro per mor d’un espectacle que, per mi, és sa suma de
totes aquestes coses. Un buidatge des darrers vint anys, no tenc res
pus. D’Aranyes i Paperins al 91 fins al 2011, que com diu en Pífol,
sempre en Pífol, he ManAcorat. Des vint als quaranta. De tota sa
joventut, amarada de voler dir coses, d’aquesta ànsia de millorar aquest
poble, de creure que es teatre és sa clau que obri totes ses portes. I
de constatar, enguany, que tot això és vera. O una cosa que s’hi
assembla molt.
Més que content
de s’espectacle, ho estic de ses seves conseqüències. D’aquell sentit
original des teatre com a experiència comunitària, de comunió. De tots
aquells espectadors que no sabien es teatre on era i que descobreixen
que darrere això de fer comedi hi ha sa possibilitat d’emocionar. Que
ara em sent respectat com mai perquè ja no me veuen com un sortat que
cobra per dir dois, sinó que valoren que sigui un des nostres es que va
de poble en poble dient allò que a Manacor creim que és sa veritat: que
venim d’uns padrins que sembraren llavor dins un ermàs i va aferrar, tan
endins, que no hi haurà Déu que l’arrabassi.
I que hi ha
coses que mos defineixen i mos són arrambador on aferrar-mos per caminar
quan ses cames mos fallin o quan vulguem fer-mos amunt.
I que només un poble unit pot empènyer s’ànsia des dies.
I si avui tot
sabem que en Guillem d’Efak no mascarava, encara que fos fill de Can
Cremat. I si sabem que sa seva olor era tan falsa com sa d’un xueta. I
si sabem que son pare era manacorí des barracar, també sabem que sa mare
era negra, de la Guinea. I que en Pífol mos conta que va arribar de la
Guinea amb tres anys i xerrant en castellà i ara resulta que és un
símbol de catalanitat! I d’igual manera que un d’Efak de la negra Guinea
és un símbol de Manacor, arribarà un dia que un Mohammed del Magrib o
un Reyes d’Extremadura surats a Manacor també ho seran, il—luminats pes
nostre llum de sa plaça de sa Mora. I ho seran perquè n’estarem
orgullosos. “Orgull de què?” Orgull de ser un poble que integra, un
poble que agermana, un poble que es dia de sa Fira surt cara alta a
posar peu fiter per defensar sa grandesa de ses petites coses
mallorquines. I està orgullós de veure que sa gent que tria Manacor per
viure vol ser manacorina. “és de Manacor y esta condición prevalece
sobre todas las demás.” I quina és aquesta condició si no és sa condició
de ses paraules que fan fesomia? Sa de només voler mantenir s’ànima a
devora totes ses de generacions de manacorins que mos han precedit i a
qui devem es ser qui som, i sa de no voler- la vendre ni malvendre a cap
preu.
Part damunt ser
negre, guineà, poc catòlic i gens feiner, en Guillem d’Efak és
barracaner, manacorí, mallorquí, i amb s’energia de sa roca des
Castellet, un geni universal de sa paraula manacorina. Això, així som es
manacorins, com deia aquell director de teatre, exaltat damunt
s’escenari de sa sala gran: “jo som geniüt i genial!”
Però per això,
Manacor ha de sortir en es carrer, i mirar sa gent als ulls, amb aquest
convenciment que anam bé. Que cap mal volem a ningú, que només li volem
bé.
I sortim des
refugi. Sortim des teatre i des cavalls, i feim des dia de sa Fira de
maig s’inici d’una nova etapa, amb un convenciment que ha arribat es
nostre dia, es punt i final d’una vida poruga i de clausura, amagats
només devora es nostres, espantats des altres.
Sortim es dia
de sa fira a vendre, a dir que es nostre producte és es millor, que és
es que més llueix a dins ca nostra. Si no tenim feina, mos oferim, cara
alta: —Som honrat i feiner, sé fer tal o tal cosa.
I en sentir es
veïnat que cerca feina, no abaixeu es cap pensant que duu sa pesta,
fem-nos costat que es moment és agre. Cara alta. I digau-li que
endavant, que va bé, cap vergonya és s’honradesa.
S’Escola de
Mallorquí té més feina que mai: vint mil en té per matricular, sense
sortir des terme. L’Obra Cultural que surti des niu, i faci... un
dilluns a cada barri. I el GOB. I es Museu. I sa Biblioteca. I s’Escola
de Música. I es mestres d’obres. I es garanyes. I totes ses escoles. I
el barracar. I el fisiomedia. I en Rafel Nadal. I es seus dos padrins. I
ses benedictines. I en Fermín. I en Rocco. I es Boveret. I en Papa i en
Ravell. I n’Elena Gómez. I sa confraria de Fartàritx. I sa des
tastavins. I es Kikos. I es clubs d’atletisme. I en Joan des cupons. I
es des bonsais. I es des canaris. I en Parera Fons. I en Riera. I ses
macianeres. I es que venen cotxes. I en Barbón. I deu més. I es club
Newton. I s’Únic. I es des bàsquet. I es des ball de bot. I es
castellers. I es des judo. I es que fan carrossa. I en Lliro. I es que
van en vespa. I es capellans. I tu. I jo. I es de ses aules. I es
botiguers. I s’alicorn. I en Picolín. I es de ses bicicletes. I en
Fausto. I es lladres. I es que escriuen en es diaris. I na Pipiu. I es
des polígon. I es de s’Hiper. I es Esperits. I es Catòlic. I es que no
van mai enlloc. I es des cines. I na Randa i ses Rosetes. I es des
cafès. I es Pasturetes. I es Aleixos. I es d’un partit. I es de s’altre.
I en Jaume Santandreu. I el Sant Cristo! Sortim tots des forat i
convidem propis i externs a ser manacorins, a ser, part damunt tot un
grup de gent que conviu, que estima ses seves coses i es seus, i que
eixampla sa família des que volen tenir es so de sa mateixa fesomia. I
en morir, tendrem sa fesomia serena des que han sabut viure en pau.
Gràcies Aina. Gràcies Coloma. Gràcies Joan. Gràcies Toni. Gràcies a tots.
Bona Fira. Bon Firó. Bones festes. Molts d’anys A TOTS.
Nota: aquest discurs s’ha redactat mantenint el to oral que es va emprar el dia del pregó davant el públic.
PER LES FIRES I FESTES DE PRIMAVERA 2012
tingué lloc
ACTUACIÓ CASTELLERA
(Castellers de Mallorca, Al.lots de Llevant)
ACTUACIÓ CASTELLERA
(Castellers de Mallorca, Al.lots de Llevant)
la XII TROBADA DE GEGANTS