Cinquanta anys després,
molts han oblidat el "Concili Ecumènic" VATICÀ II
N'HI HA QUE ENCARA EN PARLEN O EN VOLEN PARLAR:
- Una ocasió perduda...
- Un error a subsanar...
- Una "esperança" aparcada...
- Un camí "congelat"
50 anys després, és vàlid el model d’Església del Vaticà II?
(Cristianisme i Justícia)
La celebració del 50 aniversari del Concili Vaticà II (1962–1965) ha
reobert el debat sobre quina ha estat la veritable incidència d’aquell
esdeveniment per a l’Església. Va suposar realment una renovació i una
obertura de l’Església al món modern? O la posterior aplicació del
Concili el buidà de contingut? És vàlid, 50 anys després, el model d’Església que dibuixava el Vaticà II?
Víctor Codina,
jesuïta, preparava el seu doctorat en Teologia a Roma durant la
celebració del Concili Vaticà II. Seguia de prop el seu desenvolupament i
fins i tot va poder assistir a una sessió conciliar. 50 anys després, i
amb la seva experiència com a teòleg a l’Amèrica Llatina exposa, en el
darrer quadern de Cristianisme i Justícia, les seves impressions sobre
aquell esdeveniment i la seva posterior aplicació.
El Vaticà II, en la línia dels desitjos expressats per Joan XXIII en
el seu discurs inaugural l’11 d’octubre de 1962, representa el pas d’un
model d’església piramidal, desigual, clerical i unida a l’Estat a una
església que tornava a les fonts de la fe, responia als signes dels
temps, afrontava el diàleg amb el món modern i amb la cultura,
redescobria la dimensió comunitària i abordava el tema de l’ecumenisme i
el compromís amb els pobres, entre d’altres.
Involució eclesial
Què passà, doncs, per què 50 anys després hi hagi tants dubtes sobre
què ha representat el Concili? El Vaticà II va provocar moltes reaccions
i exageracions en el si de l’Església, tot just després de la seva
finalització, generant un clima en el que “la minoria conciliar que va
ser derrotada pel Concili, a poc a poc, ha anat enarborant la
interpretació del Vaticà II, utilitzant el seu poder per buidar-lo de
contingut”. “Molts dels documents del magisteri que s’han anat produint
en temps de Joan Pau II marquen un clar retrocés respecte a la
inspiració més profunda del Vaticà II” fins al punt de generar “gran
desil·lusió dels sectors que esperaven que el Concili renovés
l’Església” i una “pèrdua de credibilitat de l’Església que s’ubica amb
dificultat en el nou context social i cultural”.
Les llacunes del Concili
Però quines en són les causes? Si bé ja durant i acabat el Concili
“alguns teòlegs conservadors es van resistir a acceptar el Vaticà II”,
l’autor assenyala també que “aquestes postures reaccionàries estaven
alimentades per una interpretació excessivament lliure i alegre del
Vaticà II per part d’alguns progressistes”. Però en la seva opinió, la
insuficient aplicació del Concili no prové només de les interpretacions
posteriors, sinó que el mateix Vaticà II “presenta una sèrie de
dèficits” que han fet que, “en la pràctica hagi quedat molt sovint a
meitat de camí”: les esmenes que va haver d’admetre per assolir el màxim
de consens i que el doten d’una ambigua dualitat, la falta de concreció
d’alguns dels grans temes abordats, el silenci a l’entorn de qüestions
que ja eren aleshores candents com el celibat sacerdotal o el paper de
la dona, i la no realització del somni de Joan XXIII que l’Església fos
realment l’Església del pobres. A tot això cal sumar el temor de pèrdua
de poder que va generar en la cúria romana, i que es convertí en un
element de fre en el postconcili.
“L’Església ha de generar esperança i sentit”
La reflexió de Codina va encara una mica més enllà i es pregunta si
ara, 50 anys després, segueix sent vàlid aquest model d’Església que
proposava el Vaticà II. L’autor constata que “en aquests cinquanta anys
hi ha hagut un desplaçament d’accents i interès”:els esdeveniments
socials, polítics, econòmics, culturals i religiosos dels últims anys,
amb la crisi econòmica actual, els avenços en ciència i tecnologia, la
globalització..., ens situen davant d’un escenari diferent. “Som davant
d’un terratrèmol que ho ha sacsejat tot”, diu Codina. “En aquest clima
caòtic de canvi i incertesa generalitzada, la problemàtica del Vaticà II
ha quedat d’alguna forma desplaçada o fins i tot superada”. Segons
l’autor, els problemes són molt més radicals i de fons i, mentre el
Vaticà II se centrà en l’Església, ara “cal concentrar-se en
l’essencial, tornar a Jesús i a l’Evangeli i iniciar una experiència
espiritual de Déu i de profecia enfront del món dels pobres i exclosos
que són la major part de la humanitat, i enfront de la terra, que està
seriosament amenaçada”. “L’Església”, diu l’autor, “ha de generar
esperança i sentit”.
Amb tot, considera que cal continuar amb el procés de recepció del
Vaticà II, encara inacabat, explotar la seva herència en allò que pugui
ajudar a respondre als reptes d’avui, en línia amb l’Esperit que va
moure Joan XXIII a fer un salt cap endavant.
Així el "veu" l'humorista:
EL "CAMINO" ÉS O NO ÉS "CONCILIAR" ....????
20 de gener 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada