- CONSUM
- IL·LUSTRACIONS BIBLIA DORÉ
- EXPERIÈNCIA AFRICANA
- BONA POLÍTICA
- CIUTATS
- FLAMA DEL CANIGÓ
- FRASES FETES
- ESGLESIA FARTÀRITX
- ACCIÓ HUMANA CORRECTA
- UNA ABRAÇADA
- RENAN ANTECHRIST
- RENAN EGLISE CHETIENNE
- EVANGILES RENAN
- SAINT PAUL RENAN
- APOTRES RENAN
- RENAN
- SERP ATRAPADA
- GRUPOS DE JESÚS BONA NOTÍCIA
- FRANCISCANES SA POBLA
- SAGRADA FAMÍLIA
- PLACETA PERLERES
- SANTANTONIERS
BOADELLA
TEXT AUCA
AUQUES
AUQUES II
GINESTA - CATALUNYA
CODEX VATICANUS
PREGARIA-CAT
PREGÀRIA VIRTUAL
DITES
PREGÀRIA-HOMILIES
PREGA
BENEDICTINES 50 ANYS
LA DRETA
MALLORCA GUERRACIVIL
REPRESSIÓMALLORCA
REPRESSIONS
MEMÒRIA GUERRACIVIL
BANDA MANACOR
REGINA COELI SOLLER
SANT JORDI
* * * * *
CREMA PARIS... CREMA NOTRE DAME
L'AGULLA CAU...
Ho considero rellevant perquè l’arquitecte, caracteritzat per dissenyar estacions ferroviàries arreu del territori francès, és el màxim exponent del que podríem anomenar “enginyeria litúrgica francesa” i ha comptat amb intervencions destacables com Saint Françoise de Molitor i l’església de Saint Ignace, totes dues a París, o la reforma dels presbiteris de les catedrals d’Estrasburg o Nantes. Potser sigui aquest autor un dels millors situats per respondre al repte de la reconstrucció de Notre-Dame de París
.
* * * * * * * *
LES
BENAURANCES i EL MAGNÍFICAT DE LA CREU
Josep
Lligadas – 16/abril/2019
La
idea no és meva. La vaig treure d’una novel·la, o una obra de
teatre, o una pel·lícula, no ho recordo. Però és una molt bona
intuïció, que des que la vaig descobrir m’acompanya cada Setmana
Santa.
I
és que la creu, aquell ambient de tragèdia i de liquidació
d’esperances i il·lusions, és, per al creient, el millor lloc on
recordar i proclamar dos dels textos més potents que tenim als
evangelis.
A
la creu, davant Jesús que mor, té el màxim sentit recordar
aquelles paraules que ell mateix havia proclamat: “Feliços els
pobres, perquè vostre és el Regne de Déu!”. Ell, allà a la
creu, en una situació de màxima pobresa, ens tornava a refermar la
seva aposta, i la refermava vivint-la ell, en la seva persona, amb la
màxima cruesa. Feliços els pobres, feliços els qui passen fam,
feliços els perseguits per causa de la Bona Nova... I els nets de
cor, i els qui busquen la justícia, i els qui treballen per la
pau...
Allà,
davant Jesús que mor a la creu, aquestes paraules, aquesta aposta,
té més sentit que mai. Jesús l’ha viscuda, i ara, contemplant-lo
clavat a la creu, i recordant la manera com va viure i les causes i
els criteris d’actuació que va defensar, la primera cosa que
qualsevol ésser humà amb sensibilitat i amant de la dignitat i la
decència se sent cridat a dir, és que aquella vida i aquella mort,
encara que objectivament siguin un fracàs, són infinitamenmt
valuosos, i són infinitament fecunds. La vida val la pena ser
viscuda així. I, amb Jesús, són igualment fecundes i immensament
valuoses totes les vides viscudes així.
Però
els creients, aquí diem una cosa més. Una cosa que fa més ple,
definitivament ple, el sentit d’aquesta vida. Diem que Déu és al
costat de Jesús en la seva mort, i porta aquesta mort tràgica cap a
una vida definitiva, una vida on serà possible viure tota la riquesa
que té el fet de ser home o dona en aquiest món, i on el fracàs
quedarà definitivament clar que no és fracàs, sinó total
fecunditat.
I
hi ha encara un segon text. Al peu de la creu, diu l’evangeli de
Joan, hi ha Maria, la mare de Jesús. Maria, quan bo i embarassada
se’n va anar a visitar la seva cosina Elisabet, havia esclatat en
un càntic de lloança a Déu perquè les seves preferències estaven
en els humils i perquè el seu projecte era un capgirament de tot
allò que fes que uns éssers humans aixafessin les vides d’uns
altres éssers humans.
Ara,
aquell fill que llavors portava al ventre era allà, morint a la
creu, després d’haver anunciat les preferències de Déu i el
projecte de món que Déu volia. I allà, Maria podia tornar a
magnificar el Senyor que obra meravelles i estén el seu amor de
generació en generació. El Senyor que derroca els poderosos del
soli i exalça els humils. El Senyor que omple de béns els pobres
mentre els rics se’n tornem sense res. Sí, és cert, la creu de
Jesús mostrava tot el contrari: els poderosos continuaven en els
seus solis, i els humils continuaven morint a les creus alçades fora
de les muralles de les ciutats. Però la proclamació de Maria,
l’anhel que expressava el seu càntic, l’esperança que
transmetia, no quedava en absolut anul·lada per la tragèdia del
Calvari: el camí era aquell, fer el que Jesús va fer mostrava allò
de millor que els homes i dones podem fer, i no quedava desqualificat
perquè el sistema d’aquest món continués mostrant la seva força
inhumana: la dignitat i la riquesa del ser persona es troba en Jesús,
la victòria que humanitza es troba en Jesús.
I
aquesta victòria va molt més enllà. Ho va dir també Maria, i ho
continuava proclamant amb la seva presència al peu de la creu: “Déu
s’ha recordat del seu amor a Abraham i a la seva descendència per
sempre”. Déu ressuscitarà Jesús i ens convidarà a nosaltres a
seguir el seu mateix camí.
Bona
Pasqua!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada