EL QUE JO CREC
És el títol del darrer Llibre
que ha escrit HANS KÜNG
(una mostra del que diu en aquest Llibre)
"Les nostres distintes tradicions religioses i culturals,
no han de ser obstacles que ens impedeixin treballar
junts, activament, contra qualsevol forma de deshumanització
i a favor d'una major humanització. Els principis exposats en
aquesta declaració poden ser compartits per tot èsser humà
animat per conviccions ètiques, estiguin o no fonamentades
religiosament" (DECLARACIÓ D'UNA ÈTICA MUNDIAL
de les Religions del Món, Chicago 4- septembre - 1.993)
- ÈTICA UNIVERSAL D'AFIRMACIÓ DE LA VIDA
- L'HUMANITARISME COM A CRITERI FONAMENTAL
- ENCONTRE DE LA ÈTICA HUMANISTA I LES GRANS RELIGIONS
- CAMÍ CAP A UN MAJOR HUMANITARISME
segons les quatre virtuts cardinals: Prudència, Fortalesa, Justícia, Temperància
Seguir el meu cami:
- no deixar-me "atemorir" per les autoritats esglesiàstiques
- recórrer el meu camí vital en solidaritat crítica amb la meva Església
- Going my way
- El "constructivisme", sigui del tipus que sigui vol trobar el "sentit" en les "realitzacions" humanes:
- CONFIANÇA EN LA VIDA
"La confiança radical és la pedra angular d'una personalitat
sana: una actitud vers un mateix i vers el món que es remunta
a experiències dels primers anys de vida" ( E.H.Erikson)
sana: una actitud vers un mateix i vers el món que es remunta
a experiències dels primers anys de vida" ( E.H.Erikson)
Aceptar-se a si mateix constitueix la "quintaessència" del problema de la moral i el nucli de tota una visió del món...
Quan una persona ha assolit tot el que podia assolir i, es miri per on es miri, ja no pot assolir res més...llavors què?
- una actitud bàsica possitiva en front de la realitat del món i de mi mateix...
- La pregunta per el fonament inquireix: som lliure i responsable...
- Disjuntiva fonamental: - opció positiva
- opció negativa
És possible una radical confiança en la vida: estar en pau i content...una vida "encaixada"
- La teologia és poc útil... la fe en el Déu cristià no és "condició-sine-qua-non" per a tot "sí" a la vida...
El destí dels "no-creients"
- la pregunta per una fonamentació "racional" de l'existència humana roman irresolta...
Una experiència espiritual:
- les tesis de la "Gregoriana" sobre la raó i la revelació eren "clares" com l'aigua...però no eren més que això: aigua
Un ha de creure...¡ Jo volia "saber"...
- La fonamentació conscient i racional de l'existència humana està en relació amb la pregunta que tan cristians com no-cristians es plantegen ja abans de llegir la Biblia = ¿com puc acceptar ma llibertat, oberta al bé i al mal?
- de sobta se'm va revelar: Cal "un atreviment" basat en la confiança... Cal "gosar" un sí... arriscar-se a confiar en la vida...
La confiança en la vida i la fe religiosa
- es pot ser "creient" i no tenir cap confiança en la vida
- es pot tenir confiança en la vida i no tenir cap "fe religiosa"
Cal contradir a Dostoievski... " encara que no hi hagués Déu...no tot està permès"
La confiança és també fonament de:
- la ciència
- la política
- l'economia
El destí dels "no-creients"
- la pregunta per una fonamentació "racional" de l'existència humana roman irresolta...
Una experiència espiritual:
- les tesis de la "Gregoriana" sobre la raó i la revelació eren "clares" com l'aigua...però no eren més que això: aigua
Un ha de creure...¡ Jo volia "saber"...
- La fonamentació conscient i racional de l'existència humana està en relació amb la pregunta que tan cristians com no-cristians es plantegen ja abans de llegir la Biblia = ¿com puc acceptar ma llibertat, oberta al bé i al mal?
- de sobta se'm va revelar: Cal "un atreviment" basat en la confiança... Cal "gosar" un sí... arriscar-se a confiar en la vida...
La confiança en la vida i la fe religiosa
- es pot ser "creient" i no tenir cap confiança en la vida
- es pot tenir confiança en la vida i no tenir cap "fe religiosa"
Cal contradir a Dostoievski... " encara que no hi hagués Déu...no tot està permès"
La confiança és també fonament de:
- la ciència
- la política
- l'economia
- ALEGRIA DE VIURE
"Mai vaig a jeure sense pensar que, malgrat sigui jove,
potser al dia següent ja no existeixi; tantmateix, de quants
em conéixen , ningú pot afirmar que sigui persona de tracte
fat o melancòlic. I aquesta felicitat, perla qual dia rere dia
don gràcies a mon Creador, se la desig de tot cor a tots i a
cadascun dels meus semblants" (Wolfang Amadeus MOZART)
La confiança en la vida és bona. L'alegria de viure encara és millor...
"There's probably no God" "Now stop worrying and enjoy your life"...= No és aquest "goig" del qual fa propaganda l'ateisme social... ni l'ateisme tràgic que mostren aquestes paraules del "foll" de la Gaia ciència de Niettzsche: " Com ens hem pogut "beure" la mar...? Qui ens ha deixat l'esponja per "esborrar" l'horitzó...? "
"With a little bit of luck" ( Mya fair Lady) El més important és que sigui feliç.
Estar en harmonia -en pau- amb jo mateix, estar content,
- una plaent convivència, plena de permanents alegries quotidianes...
- en totes les nacions, religions i cultures he conegut homes i dones dignes de confiança...
(el "nihilisme" fonamental és dificil de refutar però tampoc pot èsser demostrat..., més dolent és el "nihilisme" superficial, "trivial", molt estès modernament... )
"nihilisme", "cinisme", "malevolisme" són actituds "destructives" i "àgrides"...
- Fruir de la Naturalesa: hi ha mils i mils de coses amb les qual es pot fruir...
(al cim dels ALPS, es pot dir: "Beu, ull, allò que la "pestanya" reteén de la daurada exuberància del món"
- recrear-se amb els "animals", sobretot amb els cants dels ocells...
- Però l'experiència de la "naturalesa" no reemplaça en el meu cas a "l'experiència" de Déu...
- El "cosmos" en el qual habiten l'èsser humà i els animals "amaga" un misteri...
Religiositat còsmica:
- La religiositat "còsmica" d'Albert Einstein, que no es correspon amb cap concepte "antropomòrfic" de Déu, té per a mi un sentit...
- Avui agafam en "sèrio" allò que Einstein tenia difícil: "l'ordre" i la "necessitat" = una de les cares de l'univers...
- l'altra: el "desordre" = el caos = l'indeterminat = la "mecànica quàntica", que Einstein rebutjava...
- Les gran "preguntes" que el cosmos planteja...
- Només es coneix un 4% de l'Univers...
- El que sabem = una gota d'aigua...; el que ignoram = un oceà...
- L'Evolució està científicament demostrada, però no respon a "totes" les preguntes que planteja la naturalesa...
- L'actitud convenient per als èssers humans és = la modèstia intel.lectual...
- Acceptat la pròpia finitud i caducitat... i no perdre l'alegria de viure
- una plaent convivència, plena de permanents alegries quotidianes...
- en totes les nacions, religions i cultures he conegut homes i dones dignes de confiança...
(el "nihilisme" fonamental és dificil de refutar però tampoc pot èsser demostrat..., més dolent és el "nihilisme" superficial, "trivial", molt estès modernament... )
"nihilisme", "cinisme", "malevolisme" són actituds "destructives" i "àgrides"...
- Fruir de la Naturalesa: hi ha mils i mils de coses amb les qual es pot fruir...
(al cim dels ALPS, es pot dir: "Beu, ull, allò que la "pestanya" reteén de la daurada exuberància del món"
- recrear-se amb els "animals", sobretot amb els cants dels ocells...
- Però l'experiència de la "naturalesa" no reemplaça en el meu cas a "l'experiència" de Déu...
- El "cosmos" en el qual habiten l'èsser humà i els animals "amaga" un misteri...
Religiositat còsmica:
- La religiositat "còsmica" d'Albert Einstein, que no es correspon amb cap concepte "antropomòrfic" de Déu, té per a mi un sentit...
- Avui agafam en "sèrio" allò que Einstein tenia difícil: "l'ordre" i la "necessitat" = una de les cares de l'univers...
- l'altra: el "desordre" = el caos = l'indeterminat = la "mecànica quàntica", que Einstein rebutjava...
- Les gran "preguntes" que el cosmos planteja...
- Només es coneix un 4% de l'Univers...
- El que sabem = una gota d'aigua...; el que ignoram = un oceà...
- L'Evolució està científicament demostrada, però no respon a "totes" les preguntes que planteja la naturalesa...
- L'actitud convenient per als èssers humans és = la modèstia intel.lectual...
- Acceptat la pròpia finitud i caducitat... i no perdre l'alegria de viure
- CAMÍ VITAL
"Les nostres distintes tradicions religioses i culturals,
no han de ser obstacles que ens impedeixin treballar
junts, activament, contra qualsevol forma de deshumanització
i a favor d'una major humanització. Els principis exposats en
aquesta declaració poden ser compartits per tot èsser humà
animat per conviccions ètiques, estiguin o no fonamentades
religiosament" (DECLARACIÓ D'UNA ÈTICA MUNDIAL
de les Religions del Món, Chicago 4- septembre - 1.993)
Confiança en la vida, alegria de viure pel camí de la vida...
- On es senyala l'itinerari ?
- exemple dels esbarts d'ocells = una "itel.ligència col.lectiva"
- entre els humans: cada persona és responsable...
- ha de trobar i recórrer el seu camí...
El camí vital de la Humanitat
- en l'Àfrica tropical, fa 200.000 anys, èssers començaren a caminar "dempeus", tronc-aixecat...perpendicular al sòl = símbol de l'actitud ètica... apareix l'auto-consciència
- doble estructura de l'èsser humà = no sol-esperit = no-sol instint
- al principi, l'èsser humà era d'orientació egoista = la super-vivència...
- les noves "espècies" no surten només per medi de la "selecció-natural" ... Cal
- cooperació
- creativitat
- comunicació
- altruisme-mutu
- empatia
Una interpretació biològica-mecanicista no basta per a explicar l'origen dels valors i criteris de l'èsser humà...
(Tots els "ab-orígens" tenen la seva cultura = conducta humana = convencions = costums = criteris ètics... transmesos en:
- relats
- paràboles
- comparacions
ètica de família, de clan, de tribu...normes anàlogues en els indrets més diversos de la "terra" = protecció de
- la vida
- la propietat
- l'honor
- les relacions entre el gèneres...
"la voluntat dels déus", manaments, costums... transmesos de generació en generació )
La ètica sempre és "contra-facta" = no diu el que és, sinó el que "ha de ser"...
Tota persona ha d'aprendre "modo-personali" , el que "el gènere humà" ha après al llarg del "camí......
En l'auto-secularitzadora "MODERNITAT" no han resultat "Fallits" els indicadors del Camí...???
- La religió "institucionalitzada" està, freqüentment, en retràs:
Camins fracassats:
- l'Islam no il.lustrat
- el "magisteri" Romà...
L'Església Catòlica, amb Joan XXIII i el Vaticà II, assolí un alt grau de credibilitat...però:
- la restauració post-conciliar
- La "Humanae Vitae" de Pau VI
Tot es tornà "trist"...
La meva crítica interpretació del "magisteri pontifici" provocà que "els responsables" de l'Església em volgueren tancar la boca, desacreditar-me intra-esglesialment, i liquidar-me acadèmicament...
L'autoritat i la infabilitat del Papa quedaren damnades a llarg plaç...
El que jo crec i "el que l'Església mana creure" s'han allunyat de manera considerable...
On trobar orientació en una època pobre en "orientació" ??
- Després del gran conflicte amb Roma, anys 1.979 i 1.980, he trobat el "camí"...
- Un diàleg entre les religions
- Elaboració d'una ètica comú, basada en la "confiança radical"
- any 1.990 = PROJECTE D'UNA ÈTICA MUNDIAL
- La religió "institucionalitzada" està, freqüentment, en retràs:
Camins fracassats:
- l'Islam no il.lustrat
- el "magisteri" Romà...
L'Església Catòlica, amb Joan XXIII i el Vaticà II, assolí un alt grau de credibilitat...però:
- la restauració post-conciliar
- La "Humanae Vitae" de Pau VI
Tot es tornà "trist"...
La meva crítica interpretació del "magisteri pontifici" provocà que "els responsables" de l'Església em volgueren tancar la boca, desacreditar-me intra-esglesialment, i liquidar-me acadèmicament...
L'autoritat i la infabilitat del Papa quedaren damnades a llarg plaç...
El que jo crec i "el que l'Església mana creure" s'han allunyat de manera considerable...
On trobar orientació en una època pobre en "orientació" ??
- Després del gran conflicte amb Roma, anys 1.979 i 1.980, he trobat el "camí"...
- Un diàleg entre les religions
- Elaboració d'una ètica comú, basada en la "confiança radical"
- any 1.990 = PROJECTE D'UNA ÈTICA MUNDIAL
- ÈTICA UNIVERSAL D'AFIRMACIÓ DE LA VIDA
- L'HUMANITARISME COM A CRITERI FONAMENTAL
- ENCONTRE DE LA ÈTICA HUMANISTA I LES GRANS RELIGIONS
- CAMÍ CAP A UN MAJOR HUMANITARISME
segons les quatre virtuts cardinals: Prudència, Fortalesa, Justícia, Temperància
Seguir el meu cami:
- no deixar-me "atemorir" per les autoritats esglesiàstiques
- recórrer el meu camí vital en solidaritat crítica amb la meva Església
- Going my way
- EL SENTIT DE LA VIDA
Contra la "seducció" (esquerra) = a l'inversa (dreta)
"Si coneixem la nostra matèria prima...podem ajudar
a l'individu a donar-se raó a si-mateix del sentit
últim de la pròpia acció. Em sembla que això ja no
és tan poc, ni tan sols des del punt de mira de la vida
purament personal" (MAX WEBER, 1. 918-1.919)
A tota persona, en qualsevol moment, li ve la pregunta per el sentit de la vida.
- Quan les coses es torceren per a mi, després de l'Assemblea Conciliar, foren hores obscures en que difícilment trobava "el sentit"...
- És millor plantejar-se conscientment pel sentit abans de caure en una "crisi profunda"...
- Radica el sentit en les coses mateixes...o només en la nostra ment ??
- Durant segles els èssers humans no es plantejaven pel "sentit"
- La resposta venia donada per la "tradició" = la vida humana té sentit en Déu i el compliment de "Manaments"...
- El primer que es va plantejar pel "Sentit" fou J. CALVINO = la principal fin de la vie humaine = c'est de connaître Dieu = per cercar la seva "glòria"...
- El Catecisme "holandès" de 1.948 ja que el "fi" de la persona és = èsser feliç aquí algun dia...
- I el Catecisme "Holandès" de 1.966 (Nou Catecisme per a adults) parla del "desig de felicitat" (copmdemnat per "Roma")
La pregunta pel sentit en la ciència i l'economia
- És millor plantejar-se conscientment pel sentit abans de caure en una "crisi profunda"...
- Radica el sentit en les coses mateixes...o només en la nostra ment ??
- Durant segles els èssers humans no es plantejaven pel "sentit"
- La resposta venia donada per la "tradició" = la vida humana té sentit en Déu i el compliment de "Manaments"...
- El primer que es va plantejar pel "Sentit" fou J. CALVINO = la principal fin de la vie humaine = c'est de connaître Dieu = per cercar la seva "glòria"...
- El Catecisme "holandès" de 1.948 ja que el "fi" de la persona és = èsser feliç aquí algun dia...
- I el Catecisme "Holandès" de 1.966 (Nou Catecisme per a adults) parla del "desig de felicitat" (copmdemnat per "Roma")
La pregunta pel sentit en la ciència i l'economia
LA MODERNITAT:
- Fi de les guerres de "religió"
- Il.lustració
- Enciclopedisme
- Materialisme "dialèctic" de Marx
- ...
Els "valors" últims s'han retirat de la "vida pública"
¿ Té sentit demanar pel "sentit" en un m´pn "desencantat"...?
- No val dir que la "ciència" i l'economia tenen una "neutral-objectivitat"...
- Les ciències de la "naturalesa" i les "econòmiques" es demanen freqüentment pel "sentit"
- Quan no es té en compte el "sentit" es cau en "efectes" i factors "irracionals" que porten a Crisis com l'actual...
El sentit de l'economia i la ciència radica en un equilibri entre la llibertat i la justícia social, entre un ordre liberal just, en una economia "ecològica-social"
La pregunta de l'individu pel "sentit"
- Cap camí vital pot eludir "crisis"
- També des del "religiós" es poden experimentar "crisis", inclús canviar de confessió...
- Sense "religió" es pot tenit una "ètica" ferma
- Fruir de la vida i "sentit de la vida" són "coses distintes"
- Res ni ningú pot obligar a una persona a demanar-se pel "sentit de la vida"
- Persones de gran humanitat pensen: "la finalitat de l'existència és la mateixa existència
- Hi ha cínics que afirmen que res té sentit
- ...
La coherència intel.lectual d'una vida = pot ser el sentit d'una vida...
Treballar per a viure o "viure per a treballar" ??
- Com que el "treball" esmerça la major part del temps de moltes persones... poden pensar que el "sentit" de la vida és: treballar...
- Molts pensen que el vertader sentit d'una vida està en "l'autorealització"
- Experimentar la vida...
- Tenir una vida plena...
No cal caure en el parany d'exigir massa a la persona...
Cal distingir entre "el petit sentit" i "el gran sentit"
Petit sentit
- Moltes persones queden satisfetes en les coses que fan o experimenten, si surten bé:
- el treball
- el temps lliure
- l'esport
- la vida amb parella
- l'amor
- la cultura
- la música
- un art
El "gran sentit"
- Moltes persones el neguen
- Dues respostes globals:
- el naturalisme científic
- el "constructivisme", idealista, materialista o estructuralista
El "naturalisme científic" preten que l'èsser humà és una part de la naturalesa
un producte de l'Evolució
Ja en 1.982, en el llibre "¿VIDA ETERNA?", va donar la resposta comparant el petit "poema": Contra la seducció ( B. Brecht)
BERTOLT BRECHT HANS KÜNG
- Fi de les guerres de "religió"
- Il.lustració
- Enciclopedisme
- Materialisme "dialèctic" de Marx
- ...
Els "valors" últims s'han retirat de la "vida pública"
¿ Té sentit demanar pel "sentit" en un m´pn "desencantat"...?
- No val dir que la "ciència" i l'economia tenen una "neutral-objectivitat"...
- Les ciències de la "naturalesa" i les "econòmiques" es demanen freqüentment pel "sentit"
- Quan no es té en compte el "sentit" es cau en "efectes" i factors "irracionals" que porten a Crisis com l'actual...
El sentit de l'economia i la ciència radica en un equilibri entre la llibertat i la justícia social, entre un ordre liberal just, en una economia "ecològica-social"
La pregunta de l'individu pel "sentit"
- Cap camí vital pot eludir "crisis"
- També des del "religiós" es poden experimentar "crisis", inclús canviar de confessió...
- Sense "religió" es pot tenit una "ètica" ferma
- Fruir de la vida i "sentit de la vida" són "coses distintes"
- Res ni ningú pot obligar a una persona a demanar-se pel "sentit de la vida"
- Persones de gran humanitat pensen: "la finalitat de l'existència és la mateixa existència
- Hi ha cínics que afirmen que res té sentit
- ...
La coherència intel.lectual d'una vida = pot ser el sentit d'una vida...
Treballar per a viure o "viure per a treballar" ??
- Com que el "treball" esmerça la major part del temps de moltes persones... poden pensar que el "sentit" de la vida és: treballar...
- Molts pensen que el vertader sentit d'una vida està en "l'autorealització"
- Experimentar la vida...
- Tenir una vida plena...
No cal caure en el parany d'exigir massa a la persona...
Cal distingir entre "el petit sentit" i "el gran sentit"
Petit sentit
- Moltes persones queden satisfetes en les coses que fan o experimenten, si surten bé:
- el treball
- el temps lliure
- l'esport
- la vida amb parella
- l'amor
- la cultura
- la música
- un art
El "gran sentit"
- Moltes persones el neguen
- Dues respostes globals:
- el naturalisme científic
- el "constructivisme", idealista, materialista o estructuralista
El "naturalisme científic" preten que l'èsser humà és una part de la naturalesa
un producte de l'Evolució
Ja en 1.982, en el llibre "¿VIDA ETERNA?", va donar la resposta comparant el petit "poema": Contra la seducció ( B. Brecht)
BERTOLT BRECHT HANS KÜNG
- El "constructivisme", sigui del tipus que sigui vol trobar el "sentit" en les "realitzacions" humanes:
(Hi ha una qüestió que sempre queda sense resposta:
"Si tot queda en les realitzacions humanes..." ON ESTÀ
LA JUSTÍCIA per a tots "els innocents"... ? )
- EL FONAMENT DE LA VIDA
"Què sé sobre Déu i la finalitat de la vida ?
Sé que aquest món existeix.
Que estic situat eb ell com el meu ull en el seu camp visual.
Que hi ha en ell quelcom problemàtic que nomenam sentit.
Que aqueix sentit no radical en ell, sinó fora d'ell.
Que la vida és el món.
Que la meva voluntat penetra el món,
Que la meva voluntat és bona o dolenta.
Que el bé i el mal, per tant, tenen que veure de qualque manera amb el sentit del món.
Que podem nomenar Déu al sentit de la vida, això és, al sentit del món "
(LUDWIG WITTGENSTEIN, 1.916)
Confiança en la vida i alegria de viure: recórrer un camí de vida ple de sentit...però: el fonament ?
Pregunta central de l'existència humana: Té futur la fe en Déu ?
- La religió té un gran passat...
- tots els pobles, històricament i geogràfica, presenten trets religiosos...
- Les religions poden morir
- El fenómen humà-religió probablement no pot desaparéixer
- com no pòden desaparéixer els fenómens humans = art, música...
La secularització és un fet a "occident"...
- des de la Il.lustració apunta a la secularitat en tots els aspectes humans...
- La secularitat està contra:
- la religió institucionalitzada
- contra l'Església
Si la secularització està contra la qüestió de Déu...és perquè els seus representants oficials no han acceptat la ciència i la democràcia modernes...
Fe en Déu en front de ciència i democràcia
- Lament que s'apel.li a Déu per a combatre la ciència moderna
(embullar fil en les relacions religió-ciències de la naturalesa)
cercar sempre "una solució" humanitarista-practicable...
- Lament que s'apel.li a Déu per a oposar-se a la democràcia moderna
( pressionar, cercar influències..., voler tornar a l'ancien régime )
Dos arguments "contra" la fe "refutables":
- Déu = la projecció d'un desig
- La filosofia de la història afirma que "la fi de la religió" està pròxima
Déu, la projecció d'un desig ?
Gran ateus: Feuerbach, Marx, Nietzsche, Freud... afirmen que Déu és la projecció que la persona fa del seu "desig"...
- No rebutjar aquest "argument" sino generitzar-lo...
- Tota cosa, tota persona, tot desig, que coneixem... "projectam" imatges sobre el que coneixem o desitjam...
- Argument més sòlid: - res existeix només perquè jo el desitgi...
- res manca d'existència perquè jo el desitgi...
La religió, un model descatalogat...?
- Tots els arguments dels "ateismes" importants els rebat en el llibre "¿Existe Dios?" (1.978), que tingué gran difusió...
- "Roma" com a "premi"... hi tirà terra damunt, i, mirant només les "crítiques" que havia escrit sobre el "Papat", li retirà la llicència esglesiàstica per l'Ensenyament, el desembre de 1.979...
Raons en contra de la "religió"
- Ateus provinents de les ciències de la naturalesa:
- Són mers epígons...
- no treuen cap "argument" seriós contra l'existència de Déu...
- censuren, això si amb raó, el "fonamentalisme islàmic"..., "l'anti-evangèlic" culte a la personalitat promogut en torn al Papa, la "tendència restauracionista"... "les intrigues dels "creacionistes" protestants a Estats Units...
- el llibre de Richard Dawkins "The God Delusion" fa "pena" pels seus arguments "ridículs" i una demostració de "no estar al dia"...
Raons a favor de la "religió"
- La "crítica" pot mostrar el fracàs de les "religions"...però no les pot "reemplaçar...
- El filòsof "posmetafísic", Jürgen HABERMAS, reconeix la utilitat de la religió...
- La religió pot impregnar i motivar, més que la filosofia, la població. (la filosofia = elites)
- La religió interpel.la racionalment i emocional...
- La religió es basa en "tradicions" sagrades, plenes de moralitat:
- Analectes de Confuci
- Bhagavadgita "hindú"
- la Torà jueva
- el Nou Testament
- el Corà
- Les religions contenen valors i norfmes ètiques elementals
- La religió és capaç d'interpretar l'origen i la meta de l'existència...
- La religió és capaç de "crear" una llar de confiança...
Una espiritualitat amb "racionalitat"
- la Fe ha de ser "comprensible"
- Teologia ajudada per la filosofia
- No com la teologia "protestant" que te "aversió" a la filosofia...
- No com la filosofia del segle XX i XXI, que deixa la "metafísica" per la teologia...
- No val l'aforisme "credo quia absurdum est"...
Anar al fons de les coses
- Cercar el "fonament lògic" = la ratio
- Cercar el fonament "ontològic" = la causa
- "freqüentment" s'abusa de la paraula: "Déu"
- una forma "nova" de parlar de Déu = amb respecte, amb humilitat
- No és obligatori creure en Déu. És legítim creure en Déu.
- No és possible presentar proves científic-sistemàtiques de l'existència de Déu...per què? perquè Déu no existeix com un "objecte" en l'espai i el temps...
- No existeix cap prova concloent de l'existència de Déu... però tampoc cap prova en contra d'ella...( qui reconeix que no pot "guaitar" darrera la cortina...tampoc està legitimat per a dir que "no hi ha res darrera la cortina")
3 VIES: - per la "Biologia"
- per la "Matemàtica"
- per la "Música"
Una evolució orientada vers l'èsser humà ?
- Quants factors equilibrats amb exactitud en el "cosmos" ¡¡¡ perquè al cap de mils de milions d'anys sorgeix la vida...
- ajustament fi d'energia i matèria...
- tota aquesta "evolució" ver la vida és casual...?
- que l'evolució estava encaminada vers l'èsser humà és un fet científic-natural
- Tot casualitat...???
- Físics i biòlegs reconeixen una "sort" de meta-llei o super-llei que es troba per:
- darrere
- damunt
- dins...
...aquests "ajustaments fins"... i alguns la "denominen" principi antròpic.
- Per un súper-principi "transcendent" (i a un temps "immanent")...la ciència de la naturalesa no té competències...
- Es poden pensar moltes explicacions... però cap "explicació" té dret a fer-se absoluta, sinó complementar-se totes i enriquir-se...
- El "principi-antròpic" = "indici" de Déu ¡¡¡
L'infinit, una dimensió real ?
- Reflexions a partir de l'espai-temps, temps-espai "quadrimensional" d'Einstein...
- Reflexions sobre el fet que qualsevol "nombre" es pot multiplica o dividir infinitament...
( no veig que aportin res "interessant"...)
"Entrar en consonància" mitjantçant la música ?
- La música i la matemàtica es donen la mà...La música i la religió també...
- La música té una misteriosa estructura matemàtica...: sistemes tonals, innombrables possibilitats d'utilització...
- Però...
- no hi ha cap prova "matemàtica" capaç de demostrar que la música és bella i cap prova matemàtica pot obligar a la gent a escoltar-la...
- La música convida a escoltar però no obliga a posar-hi l'atenció...
- La música és un fenómen físic...però és més que un fenómen físic...
- "En ella vivim, ens movem i som..." (què són paraules d'un apassionat per la música... o una cita del N.T. ??
Petjades de la transcendència...
- Res obliga a "percebre" aitals petjades, però és possible...
- Experiències fonamentals de l'existència, "el sentit" de tots existència...
- Tres persones, especialment, recorda: Peter Berger, Karl Rahner, Gustavo Gutiérrez.
- Lament que s'apel.li a Déu per a combatre la ciència moderna
(embullar fil en les relacions religió-ciències de la naturalesa)
cercar sempre "una solució" humanitarista-practicable...
- Lament que s'apel.li a Déu per a oposar-se a la democràcia moderna
( pressionar, cercar influències..., voler tornar a l'ancien régime )
Dos arguments "contra" la fe "refutables":
- Déu = la projecció d'un desig
- La filosofia de la història afirma que "la fi de la religió" està pròxima
Déu, la projecció d'un desig ?
Gran ateus: Feuerbach, Marx, Nietzsche, Freud... afirmen que Déu és la projecció que la persona fa del seu "desig"...
- No rebutjar aquest "argument" sino generitzar-lo...
- Tota cosa, tota persona, tot desig, que coneixem... "projectam" imatges sobre el que coneixem o desitjam...
- Argument més sòlid: - res existeix només perquè jo el desitgi...
- res manca d'existència perquè jo el desitgi...
La religió, un model descatalogat...?
- Tots els arguments dels "ateismes" importants els rebat en el llibre "¿Existe Dios?" (1.978), que tingué gran difusió...
- "Roma" com a "premi"... hi tirà terra damunt, i, mirant només les "crítiques" que havia escrit sobre el "Papat", li retirà la llicència esglesiàstica per l'Ensenyament, el desembre de 1.979...
Raons en contra de la "religió"
- Ateus provinents de les ciències de la naturalesa:
- Són mers epígons...
- no treuen cap "argument" seriós contra l'existència de Déu...
- censuren, això si amb raó, el "fonamentalisme islàmic"..., "l'anti-evangèlic" culte a la personalitat promogut en torn al Papa, la "tendència restauracionista"... "les intrigues dels "creacionistes" protestants a Estats Units...
- el llibre de Richard Dawkins "The God Delusion" fa "pena" pels seus arguments "ridículs" i una demostració de "no estar al dia"...
Raons a favor de la "religió"
- La "crítica" pot mostrar el fracàs de les "religions"...però no les pot "reemplaçar...
- El filòsof "posmetafísic", Jürgen HABERMAS, reconeix la utilitat de la religió...
- La religió pot impregnar i motivar, més que la filosofia, la població. (la filosofia = elites)
- La religió interpel.la racionalment i emocional...
- La religió es basa en "tradicions" sagrades, plenes de moralitat:
- Analectes de Confuci
- Bhagavadgita "hindú"
- la Torà jueva
- el Nou Testament
- el Corà
- Les religions contenen valors i norfmes ètiques elementals
- La religió és capaç d'interpretar l'origen i la meta de l'existència...
- La religió és capaç de "crear" una llar de confiança...
Una espiritualitat amb "racionalitat"
- la Fe ha de ser "comprensible"
- Teologia ajudada per la filosofia
- No com la teologia "protestant" que te "aversió" a la filosofia...
- No com la filosofia del segle XX i XXI, que deixa la "metafísica" per la teologia...
- No val l'aforisme "credo quia absurdum est"...
Anar al fons de les coses
- Cercar el "fonament lògic" = la ratio
- Cercar el fonament "ontològic" = la causa
- "freqüentment" s'abusa de la paraula: "Déu"
- una forma "nova" de parlar de Déu = amb respecte, amb humilitat
- No és obligatori creure en Déu. És legítim creure en Déu.
- No és possible presentar proves científic-sistemàtiques de l'existència de Déu...per què? perquè Déu no existeix com un "objecte" en l'espai i el temps...
- No existeix cap prova concloent de l'existència de Déu... però tampoc cap prova en contra d'ella...( qui reconeix que no pot "guaitar" darrera la cortina...tampoc està legitimat per a dir que "no hi ha res darrera la cortina")
3 VIES: - per la "Biologia"
- per la "Matemàtica"
- per la "Música"
Una evolució orientada vers l'èsser humà ?
- Quants factors equilibrats amb exactitud en el "cosmos" ¡¡¡ perquè al cap de mils de milions d'anys sorgeix la vida...
- ajustament fi d'energia i matèria...
- tota aquesta "evolució" ver la vida és casual...?
- que l'evolució estava encaminada vers l'èsser humà és un fet científic-natural
- Tot casualitat...???
- Físics i biòlegs reconeixen una "sort" de meta-llei o super-llei que es troba per:
- darrere
- damunt
- dins...
...aquests "ajustaments fins"... i alguns la "denominen" principi antròpic.
- Per un súper-principi "transcendent" (i a un temps "immanent")...la ciència de la naturalesa no té competències...
- Es poden pensar moltes explicacions... però cap "explicació" té dret a fer-se absoluta, sinó complementar-se totes i enriquir-se...
- El "principi-antròpic" = "indici" de Déu ¡¡¡
L'infinit, una dimensió real ?
- Reflexions a partir de l'espai-temps, temps-espai "quadrimensional" d'Einstein...
- Reflexions sobre el fet que qualsevol "nombre" es pot multiplica o dividir infinitament...
( no veig que aportin res "interessant"...)
"Entrar en consonància" mitjantçant la música ?
- La música i la matemàtica es donen la mà...La música i la religió també...
- La música té una misteriosa estructura matemàtica...: sistemes tonals, innombrables possibilitats d'utilització...
- Però...
- no hi ha cap prova "matemàtica" capaç de demostrar que la música és bella i cap prova matemàtica pot obligar a la gent a escoltar-la...
- La música convida a escoltar però no obliga a posar-hi l'atenció...
- La música és un fenómen físic...però és més que un fenómen físic...
- "En ella vivim, ens movem i som..." (què són paraules d'un apassionat per la música... o una cita del N.T. ??
Petjades de la transcendència...
- Res obliga a "percebre" aitals petjades, però és possible...
- Experiències fonamentals de l'existència, "el sentit" de tots existència...
- Tres persones, especialment, recorda: Peter Berger, Karl Rahner, Gustavo Gutiérrez.
I per acabar aquest primer "quadernet", tres de "les seves":
- No tan sols creure que Déu existeix, sinó creure en Ell
- No està bé dir: "creure en l'Església..., Sant Agustí deia "Crec en Déu en virtut de l'Església
- Molts dels nostres contemporanis dirien més aviat "Creure en Déu, a pesar de l'Església"
- No tan sols creure que Déu existeix, sinó creure en Ell
- No està bé dir: "creure en l'Església..., Sant Agustí deia "Crec en Déu en virtut de l'Església
- Molts dels nostres contemporanis dirien més aviat "Creure en Déu, a pesar de l'Església"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada